استاندار خراسان‌رضوی: حمل‌ونقل عمومی مشهد باید برقی شود

مشهد-ایرنا-استاندار خراسان‌رضوی گفت: برای کاهش آلودگی هوای شهر مشهد حمل‌ونقل عمومی شهر باید به سمت برقی‌شدن تغییر مسیر دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یعقوبعلی نظری روز سه‌شنبه در مراسم آغاز فعالیت رسمی اولین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین شهر مشهد ضمن اشاره به سیاست وزارت کشور در استفاده از حمل و نقل عمومی برقی افزود: در کلانشهر مشهد این امکان برای زائران و مجاوران باید فراهم شود تا به‌ راحتی بتوانند از خدمات حمل و نقل عمومی بهره ببرند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید سلامت وسایل حمل‌ونقل عمومی و همچنین خودروهای سنگین به گونه ای در نظر گرفته شود که منشأ آلودگی هوا نباشند.

شهردار مشهد نیز با اشاره به اینکه تعداد روزهای هوای پاک شهر مشهد امسال نسبت به سال گذشته مناسب نیست، گفت: در سال جاری تنها ۱۶ روز هوای پاک داشتیم، در حالیکه پارسال تعداد روزهای پاک مشهد ۳۵ روز بود.

محمدرضا قلندرشریف افزود: بر همین اساس نگاه مدیران کلانشهر مشهد، توسعه حمل‌ونقل عمومی به خصوص در بخش ریلی است و امیدواریم به غیر از ۲ خط فعال، قسمت اول خط سه قطار شهری آماده خدمت رسانی به زائران و مجاوران در این شهر شود.

وی اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده میزان آلایندگی خودروهای شخصی ۳۲ درصد، نیروگاه‌ها ۱۹ درصد، کامیون‌ها ۱۳ و یک دهم درصد، وانت‌ها ۶ و ۶ دهم درصد، صنایع ۶ درصد، جایگاه‌های توزیع بنزین پنج و ۲ دهم درصد، موتورسیکلت‌ها پنج و یک دهم درصد است، کمترین میزان به اتوبوس‌ها و حمل‌ونقل عمومی تعلق می‌گیرد.

شهردار مشهد در ادامه گفت: وجود ریزدگردها از دیگر عوامل آلودگی شهر مشهد شده که بر اساس مطالعات انجام شده ۵۲ درصد منشاء آن داخلی و ۴۸ درصد دیگر خارجی است.

قلندر ادامه داد: با راه اندازی این مرکز امیدواریم شاهد افزایش روزهای پاک در این کلانشهر باشیم و این در حالی است که اتوبوس‌های درون‌شهری در حال حاضر باید هر سه ماه معاینه فنی خود را به روز کنند و این مرکز ضمن خدمات رسانی به ناوگان اتوبوسرانی شهری سایر خودروهای سنگین شهرداری را نیز زیر پوشش خود قرار می‌دهد.

استاندار خراسان‌رضوی: حمل‌ونقل عمومی مشهد باید برقی شود

نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: ۶۵ درصد آلودگی هوای کلانشهر مشهد مربوط به منابع متحرک است و از سوی دیگر یک‌ پنجم دیگر آلودگی هوای مشهد مربوط به دیزل‌خودروهای سنگین است.

ایمان فرهمندی افزود: نوسازی ناوگان فرسوده از راهکارهای اساسی کاهش آلودگی هواست و ارتقای کیفیت سوخت خودروها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: با راه اندازی مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین شهر مشهد، امیدواریم آلودگی اتوبوسهای شهری کاهش داشته باشد تا هوای پاک تری را استفاده کنیم.

استاندار خراسان‌رضوی: حمل‌ونقل عمومی مشهد باید برقی شود

مدیر عامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون شهری مشهد نیز گفت: امروز شاهد افتتاح رسمی مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در مشهد هستیم، این مرکز از پنجم شهریور ماه فعالیت خود را آغاز کرده است.

جعفر شمس افزود: این مرکز در مساحت هفت هزارو ۵٠٠ متر مربع برای فعالیت در دو خط در نظر گرفته شده است که اکنون خط یک آن افتتاح و در سال‌های آینده خط دیگر به چرخه خدمت‌رسانی اضافه خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha