مردان آذربایجان‌شرقی بیش از زنان در معرض سرطان هستند

تبریز-ایرنا- رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: شیوع بیماری سرطان در بین مردان این استان بیشتر از بانوان است و آمارها نشان می دهد میانگین ابتلا بالاتر از متوسط کشوری است.

به گزارش ایرنا، حسین حقائی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: طبق آخرین گزارش و آمارهای کشوری ۴۷ درصد سرطان شناسایی شده در استان در بین زنان و ۵۳ درصد از این سرطان ها در مردان ثبت شده است.

وی میانگین کشوری شیوع سرطان در بین مردان را ۵۱ درصد اعلام کرد که این رقم در آذربایجان شرقی ۲ درصد بیشتر است و در عین حال شیوع این بیماری در زنان استان ۲ درصد از متوسط کشوری پایین تر است.

حقایی سرطان های شایع در آذربایجان شرقی را به ترتیب سرطان سینه، پروستات، معده، کولورکتال، پوست، ریه، مثانه، تیروئید و خون اعلام و اظهار کرد: بیشترین سرطان شایع در جمعیت زنان کشور نیز سرطان پستان و بیشترین سرطان در جمعیت مردان کشور سرطان پروستات است و سرطان معده و کولورکتال در جمعیت کل کشور در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

وی با بیان اینکه سرطان ها در حال حاضر دومین علت مرگ و میر در اکثر جوامع است، تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان طبق آخرین گزارش کشوری برنامه سرطان را ۱۴۱ هزار و ۶۴۱ مورد اعلام کرد.

حقایی از آغاز پویش ملی مبارزه با سرطان از هشتم تا ۱۵ بهمن ماه در کشور و استان خبر داد و گفت: شعار امسال این پویش "من مسئولم؛ برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده ام و جامعه ام" است که بر ضرورت افزایش سواد و آگاهی عمومی در خصوص بیماری سرطان تاکید دارد.

وی افزود: پویش ملی مبارزه با سرطان با هدف ارتقای مشارکت همگانی در مدیریت بیماری سرطان و همچنین افزایش آگاهی از عوامل خطر مرتبط با سرطان در جهت بهبود الگوی زندگی مردم و نیز در راستای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان برنامه ریزی و اجرا می شود.

حقایی اﺻﻼﺡ ﺷﯿﻮﻩ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑه ﻮﯾﮋﻩ ﻋﺎﺩﺍﺕ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻣﺮﺩﻡ را رﺍﻫﮑﺎﺭ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺑﯿﻤﺎﺭﯾﻬﺎﯼ ﻏﯿﺮﻭﺍﮔﯿﺮ دانست ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺭﮊﯾﻢ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ را ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻗﺪﻡ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭی ها بیان کرد.

وی گفت: ﺩﺭ این ﺭﺍﺳﺘﺎ پویش ﻣﻠﯽ ﺍﻃﻼﻉ ﺭﺳﺎﻧﯽ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺳﺎﻟﻢ، در ادامه پویش ملی دیابت و فشارخون و با هدف اطلاع رسانی در خصوص کاهش مصرف نمک و توصیه به مصرف مناسب نمک تصفیه شده یددار و افزایش مصرف شیر و لبنیات در سراسر استان و همزمان با سراسر کشور و با شعار" ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻫﻤﻪ: ﻧﻤﮏ ﮐﻢ، ﺍﻣﺎ ﺗﺼﻔﯿﻪ ﺷﺪﻩ ﯾﺪ ﺩﺍﺭ" در حال برگزاری است.

حقایی ادامه داد : مصرف نمک نقش زیادی در فشارخون و سایر بیماری های وابسته دارد و باید میزان نمک مصرفی را کاهش دهیم ، از این رو لازم است از دوران کودکی و از زمان شکل گیری ذائقه کودکان این موضوع مد نظر قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha