۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۵۹
کد خبرنگار: 2564
کد خبر: 85371689
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تقریباً همه نوجوانان آمریکایی به اینترنت دسترسی دارند

تهران- ایرنا- یافته‌های نظرسنجی انجام شده در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی در ایالات متحده نشان می‌دهد ۹۷ درصد از نوجوانان این کشور به اینترنت دسترسی دارند و تقریباً نیمی از این میزان همیشه در طول روز آنلاین هستند.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو[۱] که در تاریخ ۲۰ آذر منتشر شده است، این مرکز برای درک بهتر استفاده نوجوانان از اینترنت، مالکیت دستگاه‌های دیجیتال، حضور در رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های آنلاین مطالعه وسیعی بر پایه افکارسنجی انجام داده ‌است.

نوجوانانِ همیشه آنلاین

مطابق این پیمایش ۹۷ درصد از نوجوانان آمریکایی می‌گویندکه هر روز از اینترنت استفاده می‌کنند و از میزان ۴۶ درصد تقریبا همیشه در طول روز آنلاین هستند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ تنها ۲۴ درصد از نوجوانان شرکت کننده در نظرسنجی اعلام کرده بودند که در طول روز به طور دائم آنلاین هستند.

تقریباً همه نوجوانان آمریکایی به اینترنت دسترسی دارند

نوجوانان و دسترسی به دستگاه‌های دیجیتال

بررسی مقایسه‌ای نتایج این پژوهش با سال‌های پیش نشان می‌دهد در حالی که در سال ۲۰۲۳، ۹۵ درصد از نوجوانان آمریکایی اعلام داشته‌اند به تلفن هوشمند دسترسی دارند، در سال ۲۰۱۵، این میزان ۷۳ درصد بوده است. دسترسی به تبلت نیز در همین بازه زمانی ۷ درصد افزایش داشته است. دسترسی نوجوانان به سایر دستگاه‌های دیجیتال مانند رایانه‌های رومیزی یا لپ‌تاپ، یا کنسول‌های بازی ثابت مانده است.

همچنین مطابق نتایج این نظرسنجی، دسترسی به دستگاه‌های دیجیتالی بر اساس درآمد خانواده و جنسیت نوجوانان متفاوت است، نوجوانان خانواده‌های کم درآمد کمتر به رایانه خانگی یا تبلت دسترسی دارند و دختران نوجوان (۷۵ درصد) کمتر از پسران نوجوان(۹۱ درصد) گفته‌اند که به کنسولِ بازی در خانه دسترسی دارند. این در حالی است که مالکیت گوشی‌های هوشمند در میان نوجوانان فارغ از جنسیت، سن، نژاد و قومیت و زمینه‌های اقتصادی به طور عام رواج دارد.
 

تقریباً همه نوجوانان آمریکایی به اینترنت دسترسی دارند


میزان استفاده نوجوانان آمریکایی از پلتفرم‌هایِ آنلاین[۲] در میان گروه‌های جمعیتی مختلف در سال ۲۰۲۳

با وجود مباحث منفی مطرح شده و نگرانی‌های فزاینده در مورد تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر نوجوانان[۳]، این گروه سنی همچنان به میزان زیاد از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند.

در این میان «یوتیوب» در صدر فهرست قرار دارد. به طور کلی ۹۳ درصد از این گروه سنی (فارغ از جنسیت، نژاد و درآمد خانوار) از پلتفرم، ۶۳ درصد از «تیک‌تاک»، ۶۰ درصد از «اسنپ‌چت»، ۵۹ درصد از «اینستاگرام»، ۳۳ درصد از «فیس‌بوک»، ۲۱ درصد از «واتساپ» و ۲۰ درصد از «توئیتر» استفاده می‌کنند.

سهم نوجوانانی که از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند از بهار سال ۲۰۲۲، زمانی که مرکز پیو آخرین بار در مورد این موضوعات تحقیق کرد، به نسبت ثابت بوده است. همچنین نسبت به یک دهه‌ پیش، نوجوانان کمتر از فیس‌بوک و توئیتر (که اخیرا به X تغییر نام یافته است) استفاده می‌کنند: فیس‌بوک پیش از این در زمینه‌ رسانه‌های اجتماعی در میان جوانان آمریکایی تسلط داشت، اما سهم نوجوانانی که از این سایت استفاده می‌کنند از ۷۱ درصد در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ به ۳۳ درصد در امروز کاهش یافته است. میزان کاربران نوجوان توئیتر نیز در دهه‌ گذشته کاهش یافته است؛ اگر چه کاهش آن کمتر از فیس‌بوک است.

تفاوت بر اساس جنس

دختران نوجوان نسبت به پسران نوجوان بیشتر از اینستاگرام استفاده می‌کنند (۶۶ درصد در مقایسه با ۵۳ درصد)، تیک‌تاک، اسنپ‌چت و فیس‌بوک نیز بیشتر از سوی دختران نوجوان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت بر اساس نژاد و قومیت

_ هشت نفر از ده نوجوان سیاه‌پوست گزارش می‌دهند که از تیک‌تاک استفاده می‌کنند.(در مقایسه با ۷۰ درصد از نوجوانان اسپانیایی تبار و ۵۷ درصد از نوجوانان سفیدپوست)
_ تفاوت‌های نژادی و قومیتی در استفاده از توییتر نیز وجود دارد: نوجوانان سیاه‌پوست بیشتر از نوجوانان اسپانیایی تبار یا سفیدپوست کاربران توییتر هستند.
_ همچنین در پرسش در مورد واتساپ، نوجوانان اسپانیایی‌تبار بیشتر از نوجوانان سیاه‌پوست و سفیدپوست می‌گویند از این پلتفرم پیام‌رسان استفاده می‌کنند.

تفاوت‌ها بر اساس سن

نوجوانان بزرگتر در مقایسه با نوجوانان کوچکتر، بیشتر از پلتفرم‌های پرسیده شده این نظرسنجی، از جمله اینستاگرام، اسنپ‌چت، فیس‌بوک، توییتر و تیک‌تاک استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، در حالی که ۶۸ درصد از نوجوانان بین سنین ۱۵ تا ۱۷ گفته‌اند که از اینستاگرام استفاده می‌کنند، این آمار به ۴۵ درصد در میان نوجوانان ۱۳ و ۱۴ ساله کاهش می‌یابد.

تفاوت‌ها بر اساس درآمد خانوار

در حالی که تعداد کمتری از نوجوانان به طور کلی از فیس‌بوک استفاده می‌کنند، تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از آن در میان نوجوانان در خانواده‌های با درآمد پایین بیشتر است. همچنین ۴۵ درصد از نوجوان‌ها در خانواده‌هایی با درآمد کمتر از ۳۰ هزار دلار در سال می‌گویند که از فیس‌بوک استفاده می‌کنند، در مقابل ۲۷ درصد از نوجوانان در خانواده‌های با درآمد ۷۵ هزار دلار یا بیشتر از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

تفاوت‌ها بر اساس درآمد خانوار نیز در استفاده از تیک‌تاک به چشم می‌خورد: درصد بیشتری از نوجوانان در خانواده‌های با درآمد خانوار پایین، از این پلتفرم استفاده می‌کنند، در حالی که نوجوانان در خانواده‌های با درآمد خانوار بالا ۶۱ درصد از تیک‌تاک استفاده می‌کنند.

تقریباً همه نوجوانان آمریکایی به اینترنت دسترسی دارند

مدت زمان استفاده نوجوانان آمریکایی از پلتفرم‌های آنلاین در سال ۲۰۲۳

بسیاری از نوجوانان روزانه در رسانه‌های اجتماعی حضور دارند. اما استفاده روزانه آنها بر اساس پلتفرم‌های مختلف، متفاوت است. تقریباً از هر ۱۰ نوجوان آمریکایی ۷ نفر می‌گویندکه هر روز از یوتیوب بازدید می‌کنند. همچنین ۵۸ درصد از مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی، از تیک‌تاک استفاده می‌کنند. این در حالی است که تعداد بسیار کمتری( ۱۹ درصد) استفاده روزانه از فیس‌بوک را اعلام کرده‌اند.

تقریباً همه نوجوانان آمریکایی به اینترنت دسترسی دارند


جامعه آماری این نظرسنجی نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله ساکن در سراسر ایالات متحده هستند که با والدین خود زندگی می کنند و حجم نمونه نیز هزار و ۴۵۳ نفر (بر اساس سن، جنسیت، نژاد و قومیت، درآمد خانوار) بوده است. این پژوهش در بازه زمانی ۲۶ سپتامبر تا ۲۳ اکتبر و از طریق پنل وب و نمونه‌گیری تصادفی ملی انجام شده است.

منبع:

https://www.pewresearch.org/internet/wp-content/uploads/sites/۹/۲۰۲۳/۱۲/PI_۲۰۲۳.۱۲.۱۱-Teens-Social-Media-Tech_FINAL.pdf

[۱].Pew Research Center

[۲] Online platforms

[۳] Teen Life on social media in ۲۰۲۳

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha