هشدار مقام دولتی آمریکا نسبت به تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر نوجوانان

تهران- ایرنا- جراح کل ایالات‌متحده نسبت به استفاده بی‌رویه کودکان و نوجوانان آمریکایی از رسانه‌های اجتماعی هشدار داد و آن را برای سلامت روان این گروه سنی زیانبار ارزیابی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، ویوک مورتی جراح کل ایالات‌متحده که سخنگوی ارشد مسائل بهداشت عمومی دولت فدرال آمریکا نیز محسوب می شود، در توصیه ای ۲۵ صفحه ای نسبت به خطرات استفاده بی‌رویه کودکان و نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی و تاثیذ منفی آن بر سلامت روان هشدار داد.

وی دیروز (سه شنبه) در مورد استفاده مداوم و جهانی از فضای مجازی در میان نوجوانان هشدار داد و گفت: دلایلی برای این نگرانی در مورد آسیب های رسانه های اجتماعی بر سلامت روان جوانان آمریکایی وجود دارد.

مورتی افزود: اگرچه برخی از مزایای رسانه های اجتماعی برای نوجوانان از جمله ابراز وجود و حس ارتباط میان افراد در جوامع اقلیت و یا افراد دارای معلولیت است اما خطرات احتمالی استفاده از این رسانه ها با صرف وقت در اینترنت را نباید دستکم گرفت.

این مقام دولت فدرال آمریکا خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی به طور مستمر در معرض محتوای افراطی، نامناسب و مضر هستند و کسانی که بیش از سه ساعت در روز را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، دو برابر با خطر سلامت روان ضعیف تر و تجربه علائم افسردگی و اضطراب روبرو هستند.

علاوه بر این بسیاری از کاربران در معرض محتوای نفرت انگیز یا مطالب مرتبط با خودکشی و خودآزاری قرار دارند. وی همچنین یادآور شد که در دختران نوجوان به دلیل حضور بیش از اندازه در شبکه های اجتماعی، احساس نارضایتی از بدن بیشتر دیده می شود.

جراح کل آمریکا با اشاره به آمار استفاده ۹۵ درصد نوجوانان از رسانه های اجتماعی این وضعیت را هشدار دهنده توصیف و تاکید کرد: کودکان در گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال در مرحله مهمی از رشد مغز قرار دارند و این امر آنها را در برابر رسانه های اجتماعی آسیب پذیرتر می کند.

اظهارات مورتی کمتر از دو هفته پس از توصیه های انجمن روانشناسی آمریکا (APA) صورت می گیرد که در آن اعلام شده بود استفاده از رسانه‌های اجتماعی لزوما نه آسیبی به کودکان وارد می کند و نه کمکی. این انجمن اعلام کرده بود که تاثیر آن به شرایط فردی بستگی دارد.

اما یک استادیار روانشناسی پزشکی دانشگاه کلمبیا در این خصوص گفت که از سال ۲۰۱۲ شاهد افزایش قابل توجهی در مسائل بهداشت روان کودکان و نوجوانان بوده ایم. وی در عین حال اضافه کرد که احتمالا همه‌گیری کووید این روند را تشدید کرده است. وی افزود: ما همچنین می دانیم که این افزایش به طور نامتناسبی در نوجوانان گروه های اقلیت مانند بومیان آمریکایی، سیاه پوستان، نوجوانان و جوانان اقلیت جنسی و دختران نوجوان بیشتر دیده می شود.

تاکنون برخی ایالت های آمریکا ممنوعیت هایی را برای دسترسی کودکان و نوجوانان به رسانه های اجتماعی ایجاد کرده اند.

سارا هاکبی سندرز فرماندار آرکانزاس به تازگی لایحه ای را به امضا رسانده که براساس آن کودکان پیش از ایجاد یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی باید رضایت والدین را دریافت کنند.

اسپنسر کاکس فرماندار یوتا نیز اوایل سال جاری قانون مشابهی را امضا کرد که از اوایل سال ۲۰۲۴ اجرایی می شود.

جیک دنتون از اعضای ارشد اتاق فکر «هریتیج» نیز در خصوص استفاده بی رویه از رسانه‌های اجتماعی گفت: ما در چند سال گذشته، شاهد محبوبیت شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک تاک بوده ایم که تاثیرات جدی از جمله اختلال در خوردن و بروز افسردگی بر روی فرزندانمان داشته اند.

وی افزود: بی تردید این پلتفرم‌ها صدمات جبران‌ناپذیری به تعداد بی شماری از افراد نسل بعدی وارد می کند و ما باید همچنان منتظر پیامدهای شدیدتر آن باشیم.

این عضو ارشد اندیشکده آمریکایی هریتیج تاکید کرد که نمایندگان، متخصصان و والدین باید پیش از آنکه خیلی دیر شود با واقعیت تلخ آسیب های ناشی از این پلتفرم ها مقابله کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha