دانشجوی ۱۵ ساله دانشگاه اصفهان از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کرد

اصفهان - ایرنا - «حدیث نظری» دانشجوی ۱۵ ساله رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان موفق به دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود با نمره عالی شد.

به گزارش ایرنا، این دانشجوی نوجوان که حافظ کل قرآن و همچنین نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است و از نُخبه‌های قرآنی کشور محسوب می‌شود، دوره کارشناسی ارشد را با موفقیت در دانشگاه اصفهان گذراند و هم‌اینک خود را برای شرکت در آزمون مقطع دکترا آماده می‌کند.

این دختر نُخبه که اهل شهرستان فریدن در غرب اصفهان و متولد سال ۱۳۸۷ است، بدلیل حفظ کُل قرآن موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث در سن ۱۱ سالگی و قبولی در آزمون کارشناسی ارشد و ورود به دانشگاه اصفهان در سن ۱۲ سالگی شد.

دانشجوی ۱۵ ساله دانشگاه اصفهان از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کرد

دانشگاه اصفهان روز پنجشنبه اعلام کرد که حدیث نظری ۱۵ ساله، کم‌سن‌ترین دانشجوی ارشد رشته قرآن و حدیث این دانشگاه از پایان‌نامه خود با عنوان «بررسی رابطه اسما الحسنی در قرآن با زمان نُزول سوره‌ها» دفاع کرد.

این دانشجو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: زمانی که در کلاس پنجم دبستان تحصیل می‌کردم با توجه به اینکه حافظ کُل قرآن بودم، در آزمون کارشناسی رشته علوم قرآنی و حدیث شرکت کردم و طبق مُصوبه مجلس شورای اسلامی موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.

حدیث نظری افزود: پس از قبولی در آزمون سراسری کارشناسی ارشد نیز از پاییز سال ۱۳۹۹ وارد دانشگاه اصفهان شدم و دیروز از پایان‌نامه خود با نمره عالی دفاع کردم.

وی با اشاره به آماده شدنش برای شرکت در آزمون دکترا در اسفند امسال خاطرنشان کرد: حین تحصیل در دانشگاه، در حال گذراندن دوران مدرسه در مقطع متوسطه دوم (کلاس یازدهم) در رشته تجربی هستم.

نظری با بیان اینکه اهل روستای «دره بید» از توابع شهرستان فریدن در غرب اصفهان است،افزود: مادرم از دوران کودکی، مرا با علوم قرآنی، روخوانی و حفظ قرآن آشنا کرد و زمانی که هفت ساله بودم موفق به حفظ کُل قرآن شدم، برخی از کلاس‌های مقطع دبستان را بطور جهشی گذراندم و پس از ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، تحصیل در دوران مدرسه را نیز همزمان دنبال می‌کنم.

وی توضیح داد: طبق مُصوبه قانونی، حافظان کل قرآن می‌توانند در آزمون کارشناسی رشته علوم قرآنی و حدیث شرکت کنند و در صورت قبولی در آن، مدرک کارشناسی بگیرند، پس از آن اجازه دارند که در آزمون کارشناسی ارشد حضور یابند و در صورت ورود به دانشگاه فرایند تحصیلی را به روال عادی ادامه دهند.

نظری با بیان اینکه قصد دارد پس از گذراندن کلاس دوازدهم در کنکور سراسری برای رشته پزشکی نیز شرکت کند، خاطرنشان کرد: در کلاس‌های مختلفی مانند ریاضی و فیزیک برای آمادگی کنکور نیز شرکت کرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه زبان انگلیسی را در حد پیشرفته فراگرفته است، گفت: ورود من به دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد همزمان با آموزش مجازی بدلیل دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بود و به همین دلیل می‌توانستم بطور برخط(آنلاین) در کلاس‌های دانشگاه و مدرسه شرکت کنم هرچند برخی مواقع زمان این کلاس‌ها یا آزمون‌ها با هم تلاقی پیدا می‌کرد.

این دانشجوی نُخبه با بیان‌اینکه همراه خانواده‌اش از سال ۱۳۹۷ بمنظور آمادگی برای شرکت در آزمون کارشناسی علوم قرآن و حدیث به اصفهان آمده‌اند، تاکید کرد: مادرم در این مسیر کمک بسیاری کرد، مرا باور داشت و بدلیل اینکه همراه من مباحث قرآنی و حدیث را دنبال می‌کرد، او نیز تمام این آموزش‌ها را فرا گرفته است.

نظری با اشاره به حمایت‌های پدرش در این زمینه، افزود: برادر بزرگترم دانشجوی رشته هوشبری در مقطع کارشناسی است و خواهر هشت ساله‌ام (ثنا نظری) نیز در سه سالگی حافظ کل قرآن بود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که مادرم با من قرآن را تمرین می‌کرد، خواهرم در آغوش مادر بود و همین موضوع سبب شد تا در سن بسیار پایین قادر به خواندن و حفظ کردن قرآن باشد.

نظری با بیان اینکه تاکنون در مسابقات قرآنی زیادی در سراسر کشور شرکت کرده است، تصریح کرد: برخی افراد تصور می‌کنند که افرادی مانند من بطور مداوم در حال درس خواندن هستیم اما من در روزهایی نیز به خودم استراحت مُطلق می‌دادم و سفرهایی نیز به نقاط مختلف کشورمان داشته‌ام.

این دانشجوی نخبه تاکید کرد که فعالیت‌های قرآنی دشوار نیست و می‌توان با برنامه‌ریزی آن را در کنار سایر امور زندگی دنبال کرد.

وی در باره پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود توضیح داد: این پایان‌نامه از روند کمی به نتیجه کیفی رسید، در آن از حدود ۷۰۰ جدول و ۳۰۰ نمودار نیز استفاده شده و قرار است چند مقاله به زبان‌های مختلف از آن منتشر شود.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اهل‌البیت(ع) دانشگاه اصفهان نیز در باره این دانشجوی نخبه به خبرنگار ایرنا گفت: زمانی که حدیث نظری وارد دانشگاه شد و ما متوجه نبوغ او شدیم، همراهی لازم با این دانشجو برای طی مسیر آموزشی و شکوفا شدن استعدادهایش صورت گرفت.

امیر احمدنژاد که استاد راهنمای حدیث نظری در تهیه پایان‌نامه کارشناسی ارشد بوده است، افزود: این دانشجو علاوه بر تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در حال گذراندن دوره مدرسه در رشته تجربی بود و در عین حال قصد قبولی در رشته پزشکی را دارد، او دانشجوی ممتازی است و برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد با همکاری جمعی از محققان، کار خود را ادامه داد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر لزوم حمایت هرچه بیشتر از چنین دانشجویان نخبه‌ای تصریح کرد: ما بنیاد نخبگان را داریم اما این نهاد نیز با محدودیت‌هایی مواجه است و باید بسترهای بیشتری برای حمایت از چنین افرادی فراهم شود.

وی با بیان‌اینکه این دانشجویان نخبه به مثابه «رسانه» در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی و کوشش در این مسیر هستند، افزود: بودجه زیادی در بخش فرهنگی هزینه می‌شود اما شاید برخی از آنها خروجی چندان مطلوبی نداشته باشد در حالی که فعالیت چنین افراد نُخبه‌ای در صورتیکه مورد حمایت کامل قرار بگیرند، بهتر می‌تواند سبب ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید مُصوب سال ۱۳۷۵، «به‌منظور گسترش فرهنگ حفظ توأم با درک مفاهیم قرآن مجید، وزارت علوم موظف است هر سال یک دوره آزمون‌ ویژه برای حافظان کل قرآن که آشنا با ترجمه و تفسیر و علوم قرآنی و دروس اختصاصی در سطح کارشناسی این رشته باشند، برگزار و به‌ قبول‌شدگان مدرک رسمی کارشناسی رشته علوم قرآنی و حدیث اعطاء کند».
ط‌بق تبصره یک این ماده قانونی، افرادی که از طریق این قانون موفق به اخذ مدرک می‌شوند می‌توانند در مدارج بالاتر بر اساس ضوابط وزارت علوم شرکت کنند.

دانشگاه اصفهان با احتساب دانشکده‌های خوانسار و شهرضا دارای حدود ۱۹ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی در ۴۱۰ رشته تحصیلی و یکی از دانشگاه‌های جامع برتر کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha