یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر نفت سفید در مناطق عشایری لرستان توزیع شد

خرم آباد - ایرنا - مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: ۴۵ هزار سیلندر گاز و یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر نفت سفید امسال بین عشایر استان توزیع شده است.

هوشنگ نورمحمدی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد:همچنین ۸۹ دستگاه تانکر ۲ هزار لیتری چرخدار جهت تامین آب در اختیار عشایر استان قرار گرفته است و ۱۱ کامیون ۱۴ هزار لیتری، روزانه عشایر مناطق قشلاقی استان را آبرسانی می کنند.

وی با اشاره به اینکه جهت تامین آب شرب پایدار مناطق عشایری استان ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شده گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۷۱۷ تن آرد خانه پزی معادل ۲۰ هزار کیسه نیز برای عشایر استان توزیع و ۲۰ هزار تن علوفه دامی عشایر نیز به صورت نسیه و نقد تامین شده است.

وی با اشاره اجرای طرح مرمت مسیرهای عشایری در استان افزود: از سال گذشته تاکنون ۱۵۱ کیلومتر راه عشایری در استان بهسازی و نگهداری شد.

نورمحمدی افزود: بالغ بر ۱۴ هزار خانوار عشایری با جمعیت ۸۳ هزار نفر حدود پنج درصد جمعیت لرستان را تشکیل می دهند که از این تعداد حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار کوچ رو هستند و ۶ ماه از سال را در مناطق قشلاقی در شمال استان های ایلام، خوزستان و جنوب استان مستقر می شوند.

وی با بیان اینکه جمعیت عشایری لرستان سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند، اظهار داشت: این قشر یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام استان را در اختیار و حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات لرستان را تحت مالکیت خود دارد و تولید کننده ۲۵ درصد پروتئین در سطح استان به شمار می رود.

وی افزود: تولید سالانه ۱۵۰ تن عسل ، ۳۰هزار تن شیر، یک هزار تن پشم و ۱۷ تن روغن حیوانی ، هفت هزار تن حبوبات، ۱۵ هزار تن گندم، ۱۵ هزار تن جو و ۶۳۰ تن ماهیان سردآبی از جمله فرآورده های حاصل دسترنج عشایر استان لرستان است.

نورمحمدی با بیان اینکه جامعه عشایری لرستان در قالب ۱۳ ایل و ۱۵ طایفه دسته بندی می شود عنوان کرد: مهمترین طوایف عشایری استان را ایل های بالاگریوه، بیرانوند، پاپی، حسنوند، سادات، بختیاری و دریکوند تشکیل می دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha