هر کنش انتخاباتی در دانشگاه، مستقیم و غیرمستقیم در جامعه تاثیر دارد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اهمیت نقش دانشگاهیان در آگاهی‌بخشی به جامعه در انتخابات گفت: هر کنش انتخاباتی در دانشگاه رخ دهد، به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جامعه اثر دارد. 

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، جامعه دانشگاهی همیشه نسبت به رویدادها و موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه حساس و در بسیاری موارد نقش‌آفرین بوده است. انتخابات نیز به عنوان موضوعی سیاسی و تعیین‌کننده سرنوشت و مسیر جامعه از این امر مستثنی نبوده است و دانشگاهیان به قدر توان خود همواره در انتخابات فعال بوده و بر آن اثر داشته‌اند. در حالی که زمان کمی تا برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۱۱اسفند ۱۴۰۲ زمان باقی است، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به‌ویژه معاونت فرهنگی این وزارتخانه در تبیین سیاست‌های کلی برای دانشگاه‌ها از چند ماه قبل اقداماتی را صورت دادند.

بر همین اساس و برای نمونه قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۲۲ آذر از تدوین بسته سیاستی انتخابات خبر داده بود، همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رویکردها، راهبردها و برنامه‌های پیشنهادی برگزاری «انتخابات پُرشور، ایران قوی» را ۱۲ دی به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور ابلاغ کرد.

افزون بر این، معاونت فرهنگی‌اجتماعی وزارت علوم نیز در نشستی با اصحاب رسانه به تاریخ ۲۵ دی با تاکید بر اینکه هیچ سلیقه سیاسی برای دانشگاهیان و وزارت علوم ارجحیت ندارد، گفت: دانشگاه می‌تواند فرایند انتخابات را عقلانی کند.

عبدالحسین کلانتری افزود: از زمان تاکید مقام معظم رهبری در مورد انتخابات در ابتدای سال ۱۴۰۲ جلسات متعددی در وزارت خانه داشتیم تا بر اساس تاکیدات ایشان و وظایف خود تمهیداتی را برای انتخابات تدوین و اجرا کنیم‌. ابلاغیه ای را بر این اساس اخیرا به دانشگاه ها ابلاغ و چارچوب فعالیت ها را مشخص کردیم. از دانشگاه‌ها خواستیم فضای سیاسی باز را برای کنشگران دانشجویی و تشکل های دانشجویی تدارک ببینند تا انتخابات پرشوری داشته باشیم.

همچنین معاون فرهنگی‌اجتماعی وزارت علوم و معاون فرهنگی‌دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشستی با معاون سیاسی وزیر کشور، در تاریخ اول بهمن اقدامات این وزارتخانه‌ها را برای افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری تشریح کردند.

در این نشست که با عنوان پنجمین جلسه شورای مرکزی هماهنگی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی به صورت وبیناری با استانداری های سراسر کشور و معاونان فرهنگی دانشگاه ها برگزار شد به موضوع مشارکت و حضور پُرشور دانشجویان در انتخابات پیش رو پرداخته و بر اهمیت فعالیت دانشجویی تاکید شد و معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در این نشست به ارائه برنامه هایی برای ارتقای سطح مشارکت بدنه دانشجویی و افزایش نشاط سیاسی در دانشگاه ها پرداختند.

فضا برای فعالیت انتخاباتی باز است

علی شمسی پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد نقش دانشجویان، استادان دانشگاه و جامعه دانشگاهی در آگاهی‌بخشی مردم برای شرکت در انتخابات اظهار داشت: تاریخ دانشگاه در کشور ما از ابتدا تاکنون نشان داده است که مردم برای دانشگاه ارزش ویژه‌ای قائل هستند و دانشگاه را مرجع می‌دانند. البته میزان توجه جامعه به دانشگاه و میزان مرجع بودن دانشگاه برای جامعه در طول تاریخ تغییرات و نوسان‌هایی داشته است.

وی ادامه داد: هسته اولیه بسیاری از وقایع سیاسی و اجتماعی در طول دوران انقلاب اسلامی توسط دانشگاهیان؛ استادان یا دانشجویان بوده است یا اصلا در دانشگاه رخ داده است. این امر توجه ویژه ما را به اهل علم، افراد فرهیخته و دانشمندان نشان می دهد.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: اکنون نیز همینطور است؛ البته نوسان‌ها و تلاطم‌هایی داریم و فضای مجازی امروز خود به مرجع و تا حدی به رقیبی برای حوزه و دانشگاه تبدیل شده است. اما استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان هنوز مرجع جدی برای مردم هستند؛ بنابراین کنش‌هایی که در دانشگاه اتفاق می‌افتد هم از طریق رسانه به اجتماع می‌رسد و هم اینکه از طریق دانشجو به خانواده، دوستان و همراهان می‌رسد و او به مرجع تبدیل می‌شود و حرف او سند است؛ زیرا حرف خود را هوشمندانه می‌زند و هر کنشی در دانشگاه رخ دهد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جامعه اثر دارد.

هر کنش انتخاباتی در دانشگاه، مستقیم و غیرمستقیم در جامعه اثر دارد

در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۴۰۲ هم همین موضوع صدق می کند و اثرگذاری وجود دارد، این اثرگذاری قابل رصد و قابل تامل است.

شمسی پور در مورد نقش تشکل‌های دانشجویی نیز در موضوع آگاهی بخشی مردم برای شرکت در انتخابات گفت: این موضوعات که گفتم ناظر به فعالیت هر فرد دانشگاهی بود، کارهای تشکیلاتی اثر بیشتری دارد و ضریب چندبرابری می‌گیرد.

وی ادامه داد: قاعدتا نگاه جامعه به خروجی های کارهای تشکیلاتی نگاه ویژه‌تری است. فضا برای فعالیت برای انتخابات باز است؛ هر تشکلی که قانونمند باشد و مجوز قانونی داشته باشد امکان فعالیت دارد و فضا کاملا باز است و محدودیتی برای فعالیت این تشکل‌ها از نظر وزارت علوم نیست و امکان فعالیت کاملا مهیاست.

هر کنش انتخاباتی در دانشگاه، مستقیم و غیرمستقیم در جامعه اثر دارد

دو دستاورد ویژه جمهوری اسلامی در زمینه آموزش عالی

وی در مورد مهم ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی آن نیز اظهار داشت: در چند محور کار ویژه کرده‌ایم که اولی تربیت نیروی انسانی است. تمام همه نیروهای متخصص و شاغل در دولت محصول همین دانشگاه‌های ماست بنابراین هم از نگاه اموزشی و فنی و هم از نگاه تربیتی و پرورشی آنچه در جامعه وجود دارد از حیث تربیت نیروی متعهد و متخصص محصول کار دانشگاه ها است.

شمسی پور ادامه داد: دومین مساله تولید علم است و تغییراتی که در این ۴۵ سال رخ داده است، محصول دانشگاه هاست که سرریز آن به سمت حل مشکلات کشور و به سمت تولید ثروت از دانش خواهد رفت و برنامه‌ریزی هم برای این حوزه وجود دارد و در سال های اتی نیروهای جدید در حوزه فناوری و حل ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه توفیقات بیشتری را شاهد خواهند بود و این یکی از افتخارهای آموزش عالی در جمهوری اسلامی است ولی دو ویژگی یادشده یعنی تربیت نیروی انسانی و مرجعیت علمی محصولات ملموس و ویژه‌ای است که اکنون نیز شاهد آن هستیم.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ماه سال جاری در ۲۰۸ حوزه انتخابیه در استان های سراسر کشور برگزار می شود و در نهایت ۲۹۰ نماینده راهی خانه ملت در میدان بهارستان خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha