به گزارش خبرنگار ایرنا، فیلم سینمایی تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی نخستین فیلم روز دوم چهلودومین جشنواره فیلم فجر بود و عصر روز جمعه -۱۳ بهمن ماه - در برج میلاد اکران شد؛ پس از آن نشست خبری فیلم با حضور کارگردان، بازیگران و سایر عوامل فیلم و اهالی رسانه برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدرضا مقدسیان مجری برنامه بیان کرد: دوستان خوش ذوقی به خرج دادند و البته به نظر میرسد این یک وظیفه سینمایی که هر روز جشنواره را به یک هنرمند تقدیم میکنند، امروز هم به یکی از درگذشتگان تقدیم میشود که سهم زیادی در سینمای ایران داشته است.
روز دوم جشنواره و یادبود فریماه فرجامی
در این بخش مجتبی امینی دبیر جشنواره گفت: لازم است فصل جدید جشنواره را تبریک میگویم ما هر روز جشنواره را به یکی از بزرگانی که از دست دادیم و جایشان خالی است تقدیم میکنیم. وظیفه ما این است که عرض ادبی خدمت آنها داشته باشیم امروز را هم به خانم فریماه فرجامی تقدیم میکنیم که سالها برای سینمای ایران زحمت کشید و جایشان خالی است.
در ادامه فرزند این بازیگر بیان کرد: از دستاندرکاران این برنامه تشکر میکنم که یاد و خاطر هنرمندان از دست رفته را گرامی میدارند.
در ادامه جواد عزتی کارگردان و بازیگر فیلم، کامران حجازی، عباس جمشیدیفر، الناز حبیبی، شبنم قربانی، بهزاد خلج از بازیرگران و عوامل فیلم «تمساح خونی» روی صحنه آمدند.
می خواستم فیلم تماشاچیپسند بسازم
جواد عزتی کارگردان این اثر بیان کرد: من میخواستم در وهله اول یک فیلم تماشاچی پسند بسازم و در وهله دوم حتما بخش سینما بودن فیلم برایم مهم بود؛ چون میخواستم بین پلانهای این فیلم و یک سریال تفاوت قایل باشم.
وی گفت: در آغاز ساخت فیم به دوستان گفتم که دوست دارم این فیلم را برای این بسازم که در هر بخشی کوچکترین پیشنهادی برای سینما داشته باشد، شاید این اولین بار بود که فیلم را به طور کامل در سینما دیدم فیلم را دوست داشتم و حتما پیشنهاداتی در تدوین، طراحی صحنه و... برای سینما دارد. فکر میکنم حتما باید غیر از نگه داشتن تماشاچی باید پیشنهادی برای سینما میداشتم و گرنه قصور کرده بودم.
حیف است به سمت سینمای کشکی برویم
عزتی هم مطرح کرد: من ذاتا آنقدر دلی سینمای ایران را دوست دارم که گفتنی نیست و حیف است که بر سر این سینمای با شکوه بخورد و به سمت سینمای کشکی برویم؛ دوست داشتم سهمی در این آشتیکنان بین تماشاگر و سینما باشم این همیشه در اولویتم بوده است به دنبال کار متفاوت نبودم، بلکه دیدگاه خودم را از سینمای کمدی و آنچه بلد بودم را میخواستم جلوی دوربین ببرم و قصدم نشان دادن تفاوت کمدی بین این فیلم و سایر کمدیها نبودم و اصلا خوشگلی سینما به همین است که سراغ آنچه میخواهند بروند.
عزتی درباره اینکه پیامش در این فیلم به مخاطب چه بود؟ گفت: خوش باشید.
وی گفت: اصطلاح تمساح خونی برای آدمهایی استفاده میشود که با جیب خالی کارهای بزرگی میکنند اگر در فیلم فحاشی کردیم عذرخواهی میکنم، اما من فحاشی ندیدم با این حال عذرخواهی میکنم.
بار خورد، این فیلم را ساختم
کارگردان تمساح خونی اظهار داشت: شاید یک سال قبل از ساخت این فیلم قصد داشتم فیلمنامه دیگری را جلوی دوربین ببرم چه اصلا ژانر آن فرق میکرد، انگار که بار خورد و این فیلم را ساختم. هرکسی دوست دارد تا دقیقه نود با کاری که کرد، ور برود و صیقلش بدهد ولی فکر نمیکنم برای اکران خیلی تغییرش بدهیم.
وی گفت: دوست نداشتم احساس جمع کردن فیلمنامه به ویژه در پایان فیلم داشته باشد، اما اگر چنین حسی است حتما باید دستی رویش بکشد. ما ابتدا فیلمنامه غیرخطی نوشتیم بعدا وقتی تصمیم گرفتیم فیلم را کلید بزنیم میخواستیم آن را خطی بگیریم. ما هر شب با هم صحبت میکردیم و سکانس اضافه و کم میکردیم در نهایت این فیلمنامه غیر خطی را با روندی آرام خطی کردیم.
بیشترین تاثیر را از خودم گرفتم
عزتی درباره استفاده از بازیگران مطرح در نقشهای کوتاه گفت: به نظرم آن نقشها مهم بودند، البته سعید آقاخانی سر فیلمبرداری سریال بودند و نتوانستند امروز اینجا باشند. فکر میکنم اولین باری که سال ۱۳۷۹ جلوی دوربین یک سریال رفتم، دوربین آقای آقاخانی بود. یک ارتباطی به این شکل بین من و سعید آقاخانی و عباس جمشیدی فر وجود داشت.
وی گفت: دوست عزیزی نصیحتی کرد و گفت که حتما دوستانت را برای فیلم اولت، دور خودت جمع کن و من هم از این اتفاق جواب مثبتی گرفتم.
کارگردان تمساح خونی درباره دغدغه این فیلم و ارتباط آن با جامعه گفت: دغدغه همه ما امروزه صعود به قله در یک شب است و گویا محیط اجتماعی در فضای مجازی به ما این باور را داده است.
عزتی در پاسخ به اینکه متاثر از کدام کارگردان بوده است، گفت: بیشترین تاثیر را از جواد عزتی گرفتم. این فیلم محصول همه عزیزان و بزرگان و گذشتگان بوده که به ما چیزی یاد دادهاند و نمیتوانم کسی را نام ببرم. همه ما با چیزهایی که در سینما دیدهایم، رشد کردهایم. ۹۹ درصد فیلمهای خیلی خوب متاثر از گذشتگان خودشان است و باید از آنها یاد کنیم.
الناز حبیبی بازیگر فیلم گفت: برای من همکاری با جواد عزتی چیز عجیبی نبود، چون تجربه چند همکاری با آقای عزتی را داشتم او همیشه نود درصد حواسش به همبازی خود بوده است به همه عوامل این کار تبریک میگویم و خسته نباشید.
تمساح خونی کمدی شریف است
عباس جمشیدیفر دیگر بازیگر فیلم هم بیان کرد: من تجربه کارگردانی با آقای عزتی را داشتم، اولین نمایشی که کلا در تئاتر بازی کردم با آقای عزتی در سال ۷۹ بود. آن سال هم جایزه اول بازیگری را از جشنواره گرفتم. فکر میکنم سه نمایش با او بازی کردم در این فیلم هم به من اعتماد کرد و به من بازی داد.
وی افزود: در حال حاضر در روندی که خیلیها شاید در کمدی پیش میروند، اصلا بد نیست، اما تمساح خونی کار متفاوت است. این یک کمدی شریف است. من همیشه به عزتی گفتهام تو با ادب و شریف هستی و همیشه بر این اساس معتقدم در بیشتر کارها جواد عزتی در مقام کارگردان بر این موضوع پایبند بوده است، مثلا ممکن است من بازیگر شوخی را در نمایشی داشته باشم که شاید به نظر برخی خوب نیست. اما او چنین شوخیهایی را دوست ندارد.
شبنم قربانی هم گفت: آقای عزتی در عرصه کارگردانی هم درخشان بودند و شانس بزرگی بود که در خدمت او باشم. یکی از چالشهای بزرگ من بازی کردن جلوی آقای جمشیدی فر بود.
بهزاد خلج دیگر بازیگر این فیلم هم بیان کرد: حتی در حد مشق کردن برای آقای عزتی هم دوست داشتم در اثر او باشم و این دغدغه من بود و خدا را شاکرم که این اتفاق رخ داد. حضور در یک کار طنز خیلی کار سختی است، اما در این اثر نگرانی نداشتم چون میدانستم عزتی خودش هدایت میکند من کار خاصی نکردم و تنها آنچه او میگفت را گوش دادم و اجرا کردم.
۱۰ دقیقه طول کسید با عزتی به نگاه مشترک رسیدیم
پدرام افشار نویسنده این اثر هم مطرح کرد: حضورم را در این پروژه مدیون اعتماد آقای عزتی هستم و قدردان این اعتماد هستم که بستری فراهم کردند که با طیب خاطر فرایند نگارش طی شود؛ تمساح خونی تلفیقی از کمدی و اکشن است و نشانههای از کمدی بزن و بکوب و رمانتیک را هم دارد.
وی گفت: در جلسه اول با آقای عزتی ۱۰دقیقه طول کشید که به نگاه مشترک رسیدیم بخش عظیمی کارهای اکشن به نگاه آدمها بستگی دارد و آقای عزتی ایدههای اکشن را داشت. با اجرای آقای عزتی صد در صد فیلمنامه ارتقا پیدا کرد چون لحظات سختی داشت این فیلم انگار که کار یک کارگردان اول نیست و تجارب زیادی را پشت خود دارد.
افشار هم بیان کرد: ضرباهنگ با اندازه کافی حفظ شده و خستهکننده نیست. معرفیهای ما ریتمی دارد و بعد به دل قصه میزنیم و برای حفظ انسجام قصه این موضوع را حفظ کردیم.
چهلودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شامگاه چهارشنبه -۱۱ بهمن- رسما افتتاح و از روز پنجشنبه اکران فیلمها در خانه جشنواره (برج میلاد تهران) و سینماهای مردمی آغاز شد؛ ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و ۴ فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت میکنند و در نهایت برگزیدگان بخشهای مختلف در مراسم اختتامیه -۲۲ بهمن- معرفی خواهند شد.
عزتی نمیخواست فیلم را به سمت ابتذال ببرد
مسعود سخاوتدوست درباره ساخت موسیقی اثر عنوان کرد: در طول پروژه اصلا فکر نمیکردم با کارگردانی مواجه هستم که کار اولش است، زیرا تکلیفشان با کار مشخص بود. من نیز سعی کردم موسیقی جنبه خندهدار کار را تشدید نکند. ما دو رویکرد کمدی شخصیت و موقعیت را در فیلم داشتیم و اکشن بودن روی فیلم سوار بود. درنتیجه موسیقی باید ریتم خوبی میداشت. متاسفانه موسیقی در سالن با تاخیر شنیده میشد و خود این مساله که آقای عزتی نمیخواست فیلم را به سمت ابتذال ببرد در آهنگسازی فیلم موثر بود.
آرتا ماهان طراح لباس نیز در ادامه این نشست بیان کرد: خوشحالم که عضوی از خانواده تمساح خونی هستم. نگاهها به لباس در کمدی در زمانهای دیگر متفاوت و سخت است. در کل بحث واقع گرا بودن و رقم زدن اتفاقات جدید را در طراحی لباس فیلم در نظر داشتیم.
کامران حجازی تهیهکننده فیلم گفت: بازخوردهای خوبی از شما گرفتیم و حالمان خوب شد. جای سامان لطفیان و بابک کریمیطادی در اینجا خالی است. از علیرضا علویان، گروه تولید، تدارکات و... تشکر میکنم.
چهلودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شامگاه چهارشنبه -۱۱ بهمن- رسما افتتاح و از روز پنجشنبه اکران فیلمها در خانه جشنواره (برج میلاد تهران) و سینماهای مردمی آغاز شد؛ ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و ۴ فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت میکنند و در نهایت برگزیدگان بخشهای مختلف در مراسم اختتامیه -۲۲ بهمن- معرفی خواهند شد.
نظر شما