۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۷:۵۵
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85374488
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روزهای خوب در انتظار کاراته زنجان

۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۷:۵۵
کد خبر: 85374488
روزهای خوب در انتظار کاراته زنجان

زنجان - ایرنا - هیات کاراته استان زنجان که هم اکنون بیش از ۴۰ باشگاه و ۲ هزار و ۵۰۰ ورزشکار بیمه شده دارد،‌ با بهسازی تنها سالن در اختیار و راه اندازی سالنی دیگر با کمک خَیران و اداره کل ورزش و جوانان استان، نسبت به ساماندهی مربیان،‌ داوران و ورزشکاران اقدام کرده و روزها و خبرهای خوبی برای این رشته ورزشی در راه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ کاراته یکی از ورزش‌های رزمی مهیج و پرتحرک جهان بوده که از گذشته های دور طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

این ورزش که به دفاع بدون اسلحه نیز معروف است به مهارتهای خاص، هماهنگی اعضای بدن و تمرکز بالا نیاز دارد و شامل روشهای تهاجمی و دفاعی است.

ورزش کاراته در صدها سبک برگزار می‌شود که علاقه مندان در هر گروه سنی می توانند بر اساس ویژگی های روحی و جسمی خود در آنها فعالیت کنند.این رشته ورزشی محبوب که در زمره هنرهای رزمی است، به طور کلی در چهار سبک اجرا می شود و هر شخصی در هر سنی برای ورود به این رشته می تواند بر اساس علاقه مندی و ویژگیهای شخصیتی و ذهنی خود و تکنیک هایی که هر کدام از سبک های کاراته دارد آن را انتخاب کند و به فعالیت بپردازد.

گوجو ریو، شوتوکان،‌ وادو ریو و شیتو ریو چهار سبک اصلی ورزش کاراته است که در این بین شوتوکان بیشترین طرفدار را دارد و شورینجی ریو، کیوکوشین ریو، شورین ریو، اوئچی ریو و ایشین ریو از دیگر سبک های معروف کاراته محسوب می شود.

این رشته ورزشی در گذر زمان در شاخه های مختلف دیگری گسترش یافته به طوریکه هم اکنون صدها سبک در رشته ورزشی کاراته با تکنیک‌، موقعیت‌، تمرین، سلاح‌، قفل‌، پرتاب‌، انرژی‌های درونی و دیگر مسائل مربوط به خود قابل احصا است.

تمرین‌های کاراته نیز در سه دسته اصلی کیهون، کاتا و کومیته با آموزش های پایه ای به علاقه مندان انجام می شود و هنرجویان بر اساس پیشرفت در این رشته کمربندهای رنگی دریافت می کنند تا کم کم به کمربند رنگ مشکی که نشان دهند رشد بالای کاراته کار هست دست یابند.

اگرچه اولین جرقه های شکل گیری ورزش کاراته در ایران مربوط به سال ۱۳۴۲ است اما انجمن کاراته ایران در سال ۱۳۵۱ تاسیس شد و با رشد سریع و جذب علاقه مندان زیاد، این رشته در زمان کمی در زمره ورزش های پرطرفدار و فعال در کشور قرار گرفت به طوریکه در زمان حاضر نیز ایران از جمله کشورهای فعال و دارای ورزشکاران توانمند، برجسته و نامی در این رشته است.

ورزش کاراته در استان زنجان یکی از رشته های محبوب و پرطرفدار بوده و از داوران و مربیان شاخصی در کشور برخوردار است.زنجان نیز یکی از استان‌هایی است که ورزش کاراته در آن از دیرباز بین تمام گروههای سنی محبوب و پرطرفدار بوده و در زمان حاضر نیز از وجود ورزشکاران، مربیان و داوران شاخص و جایگاه مناسبی در کشور برخوردار است.

برای اطلاع از وضعیت و جایگاه ورزش کاراته استان زنجان خبرنگار ایرنا با سید جعفر ایوار، سرپرست هیات کاراته استان زنجان گفت و گو کرده است.

روزهای خوب در انتظار کاراته زنجان

ایرنا: در زمان حاضر کاراته استان زنجان در چه وضعیتی قرار دارد؟

وضعیت ورزش کاراته زنجان هم اکنون در کشور مناسب است هرچند ایده آل نیست اما روزهای روبه رشدی را طی می کند.

هم اکنون ۴۰ باشگاه ورزشی کاراته در سطح استان فعال است و ۲ هزار و ۵۰۰ ورزشکار بیمه شده در این رشته داریم که در باشگاههای استان فعالیت دارند.

این رشته ورزشی در هفت شهرستان استان راه اندازی و مسابقات زیادی در سطوح مختلف در استان برگزار شده و طبق برنامه ریزی ها برگزاری مسابقاتی نیز تا پایان سال در دستور کار است.

اخیرا کاراته کاران دختر استان به مسابقات کشوری کاتا اعزام شدند و لیلا جعفری به عنوان داور به مسابقات کاراته وان پاریس اعزام شد که به عنوان تنها داور زن کاراته کا در مسابقات هانگژو نیز حضور داشت.

ایرنا: آیا امکانات به خصوص باشگاههای ورزشی جوابگوی نیاز ورزشکاران فعال در این رشته است؟

باشگاه‌های ورزشی موجود در استان برای این رشته پرطرفدار کافی نیست.

هرچه به تعداد این باشگاهها افزوده شود به عنوان بازوی توانمند برای هیات‌های ورزشی و اداره کل وزش و جوانان عمل می کند.

طی سه ماهه اول سال آینده تعداد باشگاههای ورزش کاراته زنجان با ۵۰ درصد افزایش به ۶۰ باب خواهد رسید.در آینده نزدیک طبق برنامه ریزی انجام شده تعداد این باشگاه‌ها ۵۰ درصد افزوده خواهد شد و طی سه ماهه اول سال آینده ۲۰ باشگاه به شمار باشگاههای فعال کاراته استان افزوده می شود.

ایرنا: زیرساختهای ورزش کاراته در استان در چه وضعیتی است؟

بیشتر باشگاه‌های ورزشی فعلی استان خصوصی است یعنی افراد خودشان باشگاه کاراته را تاسیس کرده اند. تنها سالن در اختیار هیات کاراته زنجان سالن امجدیه ( ۱۵ خرداد) است.

یکی از مشکلات هیات این است که این سالن برای فعالیت کاراته کاران مناسب نیست.

بر همین مبنا تلاش می کنیم با کمک اداره کل ورزش و جوانان و با کمک یک خیر،‌ سالن ورزشی مناسب و استاندارد در یکی از نقاط شهر زنجان برای فعالیت کاراته کاران استان راه اندازی شود.

روزهای خوب در انتظار کاراته زنجان

ایرنا: برای بهسازی فضای موجود در سالن امجدیه و بهبود امکانات آن چه اقداماتی از سوی هیات انجام شده است؟‌

طی ۲ ماه اخیر که سکانداری و هدایت این هیات به من سپرده شده، اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده، تنها روشنایی سالن افزایش یافته است تا ورزشکاران در نور مناسب و کافی تمرین کنند.

با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان تاتامی های سالن کاراته امجدیه تعویض شده است تا آخر بهمن ماه جاری نیز رنگ آمیزی و تعویض پنجره های این سالن برای رفع مشکل گرمایشی آن انجام خواهد شد، اما امکان تعمیرات اساسی این سالن تا پایان سال وجود ندارد.

ایرنا:‌ کاراته کاران زنجان در چه سبک هایی فعالیت می کنند؟‌

کاراته کاران زنجانی در ۲۰ سبک فعال هستند در حالیکه وجود بیش از صد سبک در ورزش کاراته آسیبی برای این رشته محسوب می‌شود. در زمان حاضر ورزشکاران رشته کاراته استان در ۲۰ سبک فعال هستند که در کشور این رقم بالای ۱۰۰ سبک است.

این درحالی است که فراوانی سبک های این رشته ورزشی در کشور به عنوان یکی از آسیب های این رشته شناخته شده است چراکه تعدد سبک ها آن را از قابل کنترل بودن خارج می کند اما در زنجان در همین سبک ها ورزشکاران خوبی فعال هستند.

ایرنا:‌ اوضاع کاراته بانوان چگونه است؟

در استان زنجان فرقی میان کاراته بانوان و آقایان وجود ندارد. حدود ۵۰ مربی داریم که تعداد مربیان هر ۲ جنس برابر است. از ۶۰ داور کاراته نیز ۳۰ داور از بانوان و ۳۰ داور از آقایان هستند. گاه مربیان و ورزشکاران بانو فعالتر از آقایان هستند.

روزهای خوب در انتظار کاراته زنجان

ایرنا: هیات ورزش کاراته زنجان چه رویدادهایی را در روزهای اخیر تجربه کرده است؟

مسابقات بانوان در بخش کاتا برگزار شد و نفرات برتر به مسابقات کشوری اعزام شدند.

برای روزهای پایانی سال نیز مسابقات سبکی استانی را در برنامه داریم که در زنجان و شهرستان ابهر برگزار می‌شود و مسابقات قهرمانی استان انتخابی کشور نیز در ۲ گروه دختران و پسران ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه جاری در زنجان برگزار خواهد شد.

دوره مربیگری عملی سبک های کنترلی و آزاد را تا پایان سال جاری برگزار خواهیم کرد و برای گرفتن میزبانی مسابقات انتخابی تیم ملی در رده های سنی پایه اقدام کرده ایم که در صورت موافقت، اسفند ماه امسال میزبان این مسابقات در زنجان خواهیم بود که این رقابت ها در مجموعه ورزشی انقلاب زنجان برگزار خواهد شد.

ایرنا: اوضاع کاراته در شهرستان های استان چگونه است؟

ورزش کاراته در شهرستان‌های استان رو به رشد و هم اکنون در هفت شهرستان استان فعال است و ورزشکاران آن با قدرت در مسابقات ظاهر می شوند.

برنامه ای که برای کاراته شهرستانهای استان داریم برگزاری مسابقات انتخابی جهت اعزام به مسابقات استانی است.

در حال حاضر ملی پوشی از شهرستان ها نداریم و منتظر برگزاری مسابقات انتخابی هستیم تا منتخبین به این رقابت ها اعزام شوند.

با برگزاری ۳۸ دوره مربیگری تئوری و ۱۵ دوره عملی همه مربیان کاراته زنجان به روز شده اند.هیات های شهرستانها نیز به لحاظ وجود مربی کارآزموده کمبودی ندارند. با توجه به دوره های آموزشی از سال ۹۵ تاکنون حدود ۳۸ دوره مربیگری تئوری و ۱۵ دوره مربیگری عملی برگزار کردیم که همه مربیان به روز شدند.

در سالهای گذشته مربی ممتاز در این رشته نداشتیم اما در زمان حاضر پنج مربی ممتاز و چند مربی درجه یک ملی داریم که روز به روز نیز ارتقا می یابند.

با ساماندهی و بهسازی سالن ورزشی موجود و با کمک خیرین سالن کاراته مناسب و در شان کاراته کاران استان خواهیم داشت که نسبت به ساماندهی مربیان، داوران و ورزشکاران نیز که طی چند ماه گذشته انجام نشده است، اقدام خواهد شد تا روزها و خبرهای خوبی برای این رشته ورزشی رقم زده شود.

روزهای خوب در انتظار کاراته زنجان

ایرنا: استعدادیابی در این رشته ورزشی به چه شکلی انجام می‌شود؟

هیات ورزشی کاراته استان در طول سال استعدادیابی را انجام می دهد. امسال در سه تیم در رده های مختلف و در ۲ گروه دختران و پسران زیر نظر مربیان درجه یک استعدادیابی انجام شد و نفرات برتر و منتخب به لیگ های کشوری و مسابقات انتخابی تیم ملی اعزام شدند.

همچنین در این استعدادیابی ها، ۲ نشان نقره و یک برنز در بخش پسران و یک نشان برنز در بخش دختران در مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته طی ماههای گذشته کسب شد.

ایرنا: هم اکنون مهمترین دغدغه هیات کاراته استان زنجان چیست؟

بزرگترین دغدغه این هیات داشتن سالن اختصاصی کاراته و به نام هیات است که بتوانیم مسابقات استانی، لیگ‌ها و تمرینات استانی را بدون مشکل در آن برگزار کنیم و نتایج بهتری بگیریم چرا که زنجان همواره در این رشته ورزشی حرفی برای گفتن در کشور و پتانسیل و ظرفیت لازم برای رشد و توسعه را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha