به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، فیلم سینمایی شهسوار به کارگردانی حسین نمازی، دومین فیلمی بود که در روز سوم جشنواره فیلم فجر شنبه 14 بهمن در خانه جشنواره اکران شد، پس از اکران نشست رسانهای این فیلم با حضور حسین نمازی کارگردان، سعید عطائیان تهیه کننده، الناز حبیبی، عباس جمشیدی فر، هادی کاظمی، گیتی قاسمی بازیگران و میثم مولایی تدوینگر، وحید زارعمند طراح صحنه، فاطمه صفری زاده طراح لباس، امید گلزاده طراح گریم و آرش قاسمی صداگذار برگزار شد.
تا حالا آنقدر در زندگی دعا نکرده بودم
سعید عطائیان تهیه کننده این فیلم در ابتدای نشست عنوان کرد: فوتبال حالی به من داد که تاکنون آنقدر در زندگی دعا نکرده بودم. دعا کردم که تیم ملی ببرد و نمیدانم اگر میباختند چه اتفاقی رخ میداد. پارسال همین موقعها با آقای نمازی جایی بودیم و ناگهان ایدهای به ذهن او رسید. یک روز روی کاغذ آن ایده را نوشتند و من بسیار از آن استقبال کردم.
وی گفت: این کار با تمام سختیهایش برای من بسیار لذتبخش بود و قطعا این لطف خدا بوده است. باید تشکر کنم از تمام بچههایی که در جمع کردن کار نقش داشتند. ما یک روستا را برای ساخت این فیلم به لطف اهالی روستا گرفته بودیم. دوست دارم این را نیز بگویم که از خدا میخواهم این اتفاقی که بین من و حسین نمازی رخ داد، ادامه داشته باشد.
عطائیان درباره تاثیر تجربه موفق شادروان در ساخت این فیلم توضیح داد: ترس هایی برایمان وجود داشت و هرکسی این فیلمنامه را میخواند، میگفت که چقدر شبیه شادروان است. اما حسین نمازی اصرار داشت که شبیه هم نیستند. الان به جرات میگویم که این کار در کوچه پایین شادروان اتفاق افتاده است و در همان حال و هوا است. این سبک مهر حسین نمازی است و حتی میتواند سهگانه آن ساخته شود.
پدر و مادرم به حال من گریه میکردند
حسین نمازی با تقدیر از عزت الله رمضانی فر و سایر عوامل فیلم گفت: من با بدبختی سینما را شروع کردم و به شدت عاشق سینما بودم طوری که پدر و مادرم به حال من گریه میکردند. سینما را به صورت خودآموز یاد گرفتم. از ساخت فیلم کوتاه شروع کردم و راه درازی آمدم، پس میتوانم بگویم بچه سینما هستم و هیچ چیز در این دنیا برای من بااهمیتتر از سینما نبوده است.
نمازی ادامه داد: اکنون جای دوستانی که فیلمشان به جشنواره نرسید، پذیرفته نشد و حتی دوستانی که قهر کردند و مکدر هستند، خالی است. همه ما باید کنار هم فیلم بسازیم تا سینما سرپا بماند. به هرحال جشنواره فجر نقطه مهمی در سینمای ما است. به نحوی که ۱۰ روز تمرکز کل کشور روی سینما است و درباره فیلمهای مختلف صحبت میشود و ما در همین سالنهای سینما و نقد و بررسیها متوجه میشویم که چه باید بکنیم و حتی تغییراتی در فیلم اعمال کنیم.
سینما مال ماست
کارگردان شهسوار گفت: خیلیها در جشنواره فجر فیلم داشتند و در اکران مردمی به دلیل بازخوردها فیلمشان را تغییر دادهاند. سینما مال ماست و باید مراقب آن باشیم.
وی با اشاره به فیلم کوتاه آپاندیس اظهار داشت: آپاندیس برای من اتفاق جذابی بود و جوایز جهانی زیادی هم دریافت کرد. به جایی رسیدم که احساس کردم دیگر نمیتوانم فیلم تلخ بسازم. برای من اهمیتی ندارد که این فیلم شبیه شادروان است یا خیر. زیرا هر دو فیلم اثر خود من است و این فضا را دوست دارم.
نمازی گفت: اصل این است که همه شخصیتها باید قصهای داشته باشند. شیوه من این است که فیلمنامه را چندبار مینویسم و میخوانم و بازنویسی میکنم. من این ویژگی را دارم که نمیتوانم فیلم خلوت بسازم و از شخصیتهای زیادی استفاده میکنم.
«جغرافیا، مرگ و مراسم» اشتراکات شهسوار و شادروان
نمازی افزود: چند نکته در شهسوار است که باعث میشود شما یاد شادروان بیفتید؛ مانند جغرافیا که من این جغرافیا را خیلی دوست دارم و فیلم دیگر من نیز در همین جغرافیا خواهد بود. دیگری نیز مرگ است. سومین شباهت هم این است که هر دو فیلم در یک مراسم اتفاق میافتند.
وی درباره دلیل پرداختن به مرگ در فیلمهایش گفت: مساله مرگ برای من در این چند سال خیلی مهم بوده است و زیاد به مرگ فکر میکنم. من دنبال این هستم که رو به جلو بروم و شما باید در این رابطه قضاوت کنید. به نظر من شهسوار بهترین فیلم من تاکنون است.
کارگردان این فیلم با اشاره به این نکته که در این پروژه مشاور حقوقی نداشتیم بیان کرد که تحقیق گستردهای در این فیلم انجام دادهام.
جامعه ما هم فقر فرهنگی و هم مادی دارد
الناز حبیبی در این نشست بیان کرد: از تک تک بچهها تشکر میکنم و خوشحالم که در این پروژه بودم. کار سختی بود و امیدوارم اتفاقات خوبی برای این فیلم رخ دهد.
عباس جمشیدیفر بازیگر دیگر این فیلم عنوان کرد: دغدغه من بود که فیلم و قصهای را بازی کنم که درباره فقر است. فقری که بلایی سر یک خانواده یا جامعه میآورد که نمیتوان هیچگونه آن را جمع کرد. به نظر من قصه این فیلم فقری بود که همه ما میبینیم و در جامعه ما هم فقر فرهنگی و هم مادی وجود دارد و با آن دستوپنجه نرم میکنیم.
هادی کاظمی بیان کرد: ممنونم از آقای نمازی که من را برای این فیلم انتخاب کردند. سعی ما در این فیلم بر خنداندن نبود و یک جاهایی از دستمان در میرفت. این فیلم کمدی نیست، بلکه مانند یک زندگی شامل خنده، گریه، چالش و مسائل مختلف است.
میثم مولایی تدوینگر این فیلم گفت: ما سعی کردیم تا در مرحله تدوین یک قصه تعریف کنیم. موضوع لذتبخش دیگر این بود که شهسوار دو ویژگی خوب دارد؛ یکی یکدستی این تعداد بازیگر با مدلهای بازی مختلف و نکته دیگر اینکه این اتفاق در عوامل پشت دوربین هم رخ داده است.
امید گلزاده طراح گریم بیان کرد: ممنونم از حسین نمازی عزیز، این سومین تجربه همکاری ما است و سلیقه او را بلد هستم. شهسوار برای من کار ویژهای بود و خروجی آن نتیجه تلاش یک گروه بود.
آرش قاسمی صداگذار این فیلم گفت: بابت صدای بد سالن هنگام اکران فیلم از شما عذرخواهی میکنم و ذکر این نکته ضروری است که از موسیقی خوب آقای خلعتبری در این فیلم نباید بگذریم.
فاطمه صفریزاده طراح لباس ددر این نشست گفت: باتوجه به تجربه شادروان آقای نمازی اصرار داشتند که طراحی لباس شهسوار علاوه بر رنگولعاب جوری باشد که چیزی بیرون نزند و طبقه اجتماعی افراد به لحاظ پوشش مورد تمسخر واقع نشود.
نظر شما