پاهایی که در جهان آینده توپ می‌زنند

شهرکرد-ایرنا- جام جهانی ۲۰۲۲ تیم آلمان که سابقه قهرمانی داشت از گردونه رقابت‌ها حذف می‌شود و اسپانیا نیز در مرحله گروهی شکست می‌خورد و اینها یک اتفاق نادر نیست یک برنامه راهبردی است که ژاپن برای آن برنامه دارد و حتی مقابل کرواسی در دوره حذفی با پنالتی به سختی حذف می‌شود.

به گزارش ایرنا، ژاپن اما در رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۳ با کوله‌باری از تجربه آمده بود آن‌گونه که بازیکن ژاپنی لیورپول "واتارو اندو" اعتقاد داشت چیزی جز قهرمانی در این رقابت‌ها، هدف ژاپنی‌ها نیست.

ژاپن از نظر داده‌های هوش مصنوعی، باید قهرمان جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا می‌شد؛ چرا؟ چون داده‌هایی که هوش مصنوعی مورد کنکاش و بررسی قرار داده بود بر پایه چهار دوره قهرمانی این تیم بود؛ ولی در نتیجه بر خلاف هوش مصنوعی، این تیم در برابر ایران شکست خورد و از جام ملت‌ها حذف شد.

فوتبال صنعتی و هوش مصنوعی

دومین تیمی که از سوی هوش مصنوعی اعلام شد از اقبال قهرمانی برخوردار است، تیم ملی کره جنوبی بود که آن هم مقابل اردن شکست خورد و با جام خداحافظی کرد.

داده‌هایی که به هوش مصنوعی ارائه شد، بیانگر این است که در این شرایط ایران را احتمال سوم قهرمانی و قطر را احتمال چهارم قهرمانی در این تورنمت آسیایی عنوان کرده است.

در این مرحله بخشی از رقابت ایران و قطر بسیار حساس است و از نظر هوش منصوعی فینال واقعی جام ملت‌ها همین دیدار است و تیم برنده این دیدار خود را قهرمان جام خواهد دانست.

فوتبال صنعتی و هوش مصنوعی

فوتبال صنعتی و هوش منصوعی؛ پاهایی که در آینده توپ می‌زنند

فوتبال همچنان یکی از صنعتی‌ترین و پر مخاطب‌ترین رشته‌های ورزشی در جهان است به همین دلیل فناوری‌های نو نیز در این ورزش جایگاه خود را به دست آورده است.

یکی از مهمترین نقاط بروز و ظهور فناوری‌های نو در فوتبال استفاده از VAR است که حتی آفسایدهای میلیمتر را نیز ثبت می‌کند چه اینکه گل سردار آزمون به ژاپن تنها به خاطر چند میلیمتر از زانوی او که در آفساید بود، مردود اعلام شد.

در این جام نیز مانند جام جهانی قطر از سیستم SAOT در راستای پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های فیفا با وجود مراحل آزمایشی گسترده‌ای را پشت سر گذاشت و منجر به اجرای آن در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر شده است، فوتبال بهره‌مند شد.

در جام جهانی قطر نیز باید نقطه عطف هوش مصنوعی را در بهره‌گیری از VAR دانست که به کمک داوران آمد و توانست یک رکورد از حضور موفق فناوری(تکنولوژی) در فوتبال را به اثبات برساند.

علاوه بر آن " گجت‌های پوشیدنی " بازیکنان فوتبال، سلامت آنان را به صورت آنلاین در اختیار آنالیزورها قرار می‌دهد و با استفاده از هوش مصنوعی مربیان در آینده می‌دانند که یک بازیکن تا چه اندازه انرژی برای دویدن و باقی ماندن در زمین فوتبال را دارد و شاید در آینده فناوری" پوست اپیدرمی " برای مربیان فوتبال جذابیت منحصربفردی را فراهم کند.

برخی از کارشناسان می‌گویند: در "فوتبال آینده" بازیکنان سنتی اما مستعد باید بدانند که هوش مصنوعی می‌تواند چقدر توان بازی دارد و یا مربیان از طریق الگوریتم‌ها حتی زمان آسیب‌دیدگی یا میزبان بهبود آسیب‌دیدگی یک ورزشکار را می توانند بررسی کنند.

سوال اینجا که آیا فوتبال سنتی در برابر فوتبال مدرن همچنان می‌تواند پیروز باشد، ورزشکار در برابر ماشین یا شهود در برابر الگوریتم‌ها در چمن سبز ورزشگاه‌ها می‌توانند برنده باشند.

هوش منصوعی در فوتبال به کمک مربیان می‌آید و به آنها تمرینات خود براساس داده‌هایی که از تیم حریف آنالیز کرده است را ارائه می‌دهند حریف را با هوش مصنوعی آنالیز می‌کنند و می دانند چگونه پیروز میدان باشند.

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) یک هوش خِبره است که می‌تواند با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای قدرت یادگیری و تصمیم‌گیری داشته باشد.

بازی‌های جام ملت‌های آسیایی در حالی ۲۱ بهمن‌ماه به پایان می‌رسد که ایران در صورت پیروزی برابر قطر که قهرمان دوره قبل را یدک می‌کشد و میزبان، راهی فینال و دیدار پایانی خواهد شد اما نکته مهم، رفتن به سمت فوتبال مدرن با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی است که می‌تواند فوتبال را برای مخاطبان جذاب‌تر کند.

در همین فوتبال نیز هوش محاسباتی جایگاه مهمی دارد و این هوش زیرشاخه‌ای از هوش مصنوعی است که به بررسی مکانیزم‌های تطبیقی می‌پردازد که قابلیت رفتارهای هوشمند را در محیط های پویا و پیچیده فراهم می‌سازد.

این مکانیزم‌ها شامل پارادیم‌هایی از هوش مصنوعی است قابلیت یادگیری، تعمیم، انتزاع، کشف و انجمنی دارد.

هوش محاسباتی شامل مجموعه وسیعی از روشها از قبیل پردازش تکاملی، هوش جمعی، سیستم‌های ایمنی مصنوعی، شبکه‌های عصبی و سیستم‌های است.

هوش مصنوعی دامنه‌ای گسترده تر از هوش محاسباتی است که هدف آن توسعه و فراهم کردن سیستم‌هایی است که عقلانی و هوش شبیه انسان را نمایش دهد و هوش مصنوعی تمرکز بیشتری بر شبیه سازی رفتار انسانی دارد.

فوتبال صنعتی و هوش مصنوعی

بررسی جایگاه علمی هوش مصنوعی و محاسباتی

استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در رشته کامپیوتر و سیستم‌های کامپیوتری در تعریف هوش مصنوعی می‌گوید: هوش مصنوعی علمی است که یک موجود زنده مانند انسان را الگو قرار می‌دهد و براساس این الگو برنامه‌ریزی می‌کنند که رفتار هوشمند و بهینه را در عمل و دنیا امروزی انجام دهد.

دکتر فرشاد کیومرثی در گفت و گو با ایرنا افزود: بسیاری از سیستم‌های هوشمندی که امروز با آن سرکار داریم الهام گرفته از انسان است و چون انسان هوشمندترین موجود زنده است و به زبان عامیانه در هوش مصنوعی رفتار انسان شبیه‌سازی می‌شود و برای بهنیه‌سازی داده‌ها و رفتارهای مختلف صنعت از آن استفاده می‌شود.

این محقق و پروهشگر برتر چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص تفاوت هوش مصنوعی و محاسباتی می‌گوید: هوش محاسباتی بیشتر در عملیات و محاسبات استفاده می‌شود ولی هوش مصنوعی مقداری عام‌تر است و براساس تکنیک‌های پیچیده دیگر نیز می‌تواند عمل کند.

این استاد دانشگاه درباره اینکه آیا هوش مصنوعی در ورزش به خصوص فوتبال می‌تواند کارآمد باشد؟ افزود: الگوریتم‌هایی وجود دارند که خطاهایی که در رفتار انسان وجود دارد و به سادگی قابل بررسی نیست را به صورت تخصصی و هوشمند شناسایی می‌کنند و دقیق آن را بازیابی کنند.

به گفته وی، به طور مثال در VAR از چندین دوربین استفاده می‌شود و با بهره‌گیری از دوربین‌های مختلف، هوش مصنوعی تصاویر را می‌تواند ترکیب کُند و یک نمایی ۳۶۰ درجه‌ای بدست آورد و روی بازیکنی که خطا شده یا گلی که زده شده است یک اشراف ۳۶۰ درجه‌ای داشته باشد.

فوتبال صنعتی و هوش مصنوعی

فوتبال بدون هوش مصنوعی هرگز

یک کارشناس فوتبال در چهارمحال و بختیاری نیز می‌گوید: امروز در جهان، فوتبال دیگر یک ورزش صرف نیست بلکه یک صنعت - ورزش است و وقتی از فوتبال تیم‌هایی مانند رئال مادرید و بارسلونا یا آرژانتین و برزیل صحبت می‌شود به راحتی به صنعتی بودن فوتبال می‌توان پی برد.

ساسان تیموری در گفت وگو با ایرنا افزود: هوش مصنوعی در آینده فوتبال جایگاه مهمی دارد و فناوری هوش مصنوعی کمک شایانی به ورزشکاران، تیم ها و داوری خواهد داشت.

به گفته وی، در جام ملت‌های ۲۰۲۳ قطر سه گل ایران در برابر امارات از سوی VAR رد شد و این نشان می‌دهد هوش مصنوعی دیگر از فوتبال جدا نخواهد شد و می‌طلبد برای آینده فوتبال در این زمینه هزینه شود و تجهیزات بروز در فوتبال باشگاهی و ملی به کارگیری شود.

به گزارش ایرنا، جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا به میزبانی قطر سه مسابقه دیگر را به خود خواهد دید و ایران می تواند یکی از تیم‌های اصلی برای قهرمانی باشد و جایگاه هوش مصنوعی ضرورتی است که پس از این جام نیاز است در باشگاههای فوتبال و ملی در صدر قرار گیرد.

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نیمه نهایی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا باید در ورزشگاه الثمامه مقابل تیم ملی قطر قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا، چهارشنبه (۱۸بهمن) از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه در ورزشگاه الثمامه با قضاوت احمد العلی از کویت مقابل تیم ملی فوتبال قطر قرار می‌گیرد.

ملی‌پوشان فوتبال ایران موفق شدند در گروه C این رقابت‌ها با کسب ۹ امتیاز و اقتدار راهی مرحله حذفی شوند. یوزها ابتدا با نتیجه ۴ بر یک تیم ملی فلسطین را مغلوب کردند و در ادامه با یک گل هنگ‌کنگ را از پیش‌رو برداشته و در نهایت نیز با برتری ۲ بر یک مقابل تیم ملی فوتبال امارات جواز حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی را به عنوان صدرنشین کسب کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha