اصلاحات به دنبال تحریم انتخابات نیست/ اصلاح‌طلبان دلایل کافی برای نبود نامزد ارائه دهند

تهران- ایرنا- دبیر جامعه اسلامی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: جریان اصلاح‌طلب به صورت مستقیم حرف از تحریم انتخابات نمی‌زند؛ به این معنا که اعلام کنند کسانی که طرفدار ما هستند در انتخابات شرکت نکنند.

«پویا محمودی» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا، با اشاره به مواضع احزاب اصلاح‌طلب در خصوص انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احزاب به معنای واقعی در کشور ما شکل نگرفته‌اند و چیزی که تحت عنوان حزب از آن یاد می‌شود بیشتر شبیه محافل سیاسی هستند، گفت: این محافل عمدتاً فعالیت شب انتخاباتی دارند. بنابراین بهتر است به‌جای کلمه حزب از جریان یا جناح استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: جریان اصلاح‌طلب به صورت مستقیم حرف از تحریم انتخابات نمی‌زنند، به این معنا که اعلام کنند کسانی که طرفدار ما هستند در انتخابات شرکت نکنند.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: منظور از جناح‌ اصلاح‌طلب، گروه‌هایی هستند که فعالیت قانونی و رسمی به عنوان اصلاح‌طلب دارند، البته ممکن است درمورد چهره‌ها و افراد وضعیت متفاوت باشد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه چیزی که بعضا دیده می‌شود، بی‌انگیزگی و بی‌رغبتی برای فعالیت در انتخابات است، آنها هم به این دلیل که برخی ادعا می‌کنند تعداد نامزدهایشان در انتخابات کم است، اظهار کرد: البته کمبود یا نبود نامزد از سوی جناح اصلاح طلب، جای بررسی دارد اما به طور کلی، آنچه که مطرح می‌شود، تحریم نیست، بلکه عدم فعالیت است.

محمودی افزود: با فرض درست بودن ادعای نداشتن نامزد انتخاباتی، چه شرکت در انتخابات برای گروهی مهم باشد و چه به دنبال تحریم باشد، عملاً نتیجه تفاوت چندانی ندارد. زیرا حتی اگر تحریم هم نکنند، قطعا دعوت به مشارکت در انتخاباتی نمی‌کنند که جناح رقیب در آن برنده است. طبیعی است که چنین انتخاباتی از نظر گروهی که نماینده ندارند نمایشی تلقی شود.

وی با بیان اینکه آنچه که گفتم، از زاویه نظر گروه‌های اصلاح‌طلب و با فرض درست بودن ادعای نداشتن نامزد بود، افزود: اما طرح چنین ادعایی به صرف گفتن کافی نیست. باید دلایل کافی هم ارائه شود. مثلاً اگر جناح یا گروهی ادعا می‌کند که نماینده ندارد و یا نماینده‌شان رد صلاحیت شده، باید اعلام کند که این چند نفر از سوی این گروه‌ها ثبت نام کردند اما رد صلاحیت شدند که البته باید دقیق باشد.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تأکید کرد: ما در جنبش دانشجویی‌ وظیفه داریم به این موضوعات ورود کنیم و دلیل این کوتاهی و به تعبیر مقام معظم رهبری ظلمی که ممکن است رخ داده باشد، جویا شویم و برای جبرانش مطالبه‌گری کنیم.

محمودی یادآور شد: طرح ادعا بدون ارائه مدرک و توضیح، صرفاً باعث ایجاد ابهام می‌شود و مشکلی را حل نمی‌کند. ما (جنبش دانشجویی) از همین جا اعلام می‌کنیم درصورتی که بی عدالتی شده باشد و به ما رجوع شود، قطعاً پیگیری خواهیم کرد.

وی در پایان با اشاره به مسأله تحزب در کشور، خاطرنشان کرد: اصلا طرح چنین مسائلی در ایام انتخابات ـ نبود نامزد ـ از طرف هر فرد یا گروهی و دامن زدن به آن و تا حدی عدم امکان بررسی صحت این ادعاها اساساً به خاطر نداشتن احزاب قوی و ساختارمند است. اگر احزاب به معنای واقعی کلمه شکل بگیرند، هر ادعایی امکان طرح شدن ندارد. هم گروه های اصولگرا و هم اصلاح‌طلب باید به سمت شناسنامه‌دار شدن و تقویت ساختارها بروند تا کمتر شاهد شکل‌گیری چنین فضاهایی باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha