مخاطرات و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی حملات آمریکا به عراق و سوریه از نگاه بلومبرگ

تهران- ایرنا- تارنمای شبکه بلومبرگ در مطلبی با اشاره به پیامدهای حملات اخیر واشنگتن در عراق و سوریه، ضمن هشدار نسبت به نزدیک‌تر شدن خاورمیانه به لحظه وقوع انفجار، با ارائه برخی پیشنهادها خواهان جلوگیری از جنگ جهانی دیگر شده‌ است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این خبرگزاری، ایالات‌متحده در پی کشته شدن سه سرباز خود در اردن، از بامداد شنبه شروع به تلافی آنچه که حملات شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران خوانده است، کرده و همین امر به نگرانی‌ها مبنی بر گسترش جنگ در خاورمیانه دامن زده است.

به نوشته این رسانه آمریکایی، هدف دور نخست این حملات انتقام‌جویانه، برخی گروههای شبه‌نظامی در عراق و سوریه بودند که مقصر حملات پهپادی یکشنبه هفته گذشته در خاک اردن شناخته شده اند. پس از این حملات، پنتاگون اعلام کرد که این تنها شروع واکنش های ایالات‌متحده است و حق ادامه این تهاجم را برای خود محفوظ می دارد.

جو بایدن نیز در عین حال ضمن تاکید بر تداوم این حملات بارها اعلام کرد که خواهان ورود به جنگ با ایران نیست؛ پیامی که به نوشته بلومبرگ دو بخش دارد.

اولین بخش این پیام از دیدگاه نویسنده، بازدارندگی است. بایدن به صراحت اعلام کرده هر کسی که به نیروهای آمریکایی حمله کند و به آنها آسیب برساند، با واکنش شدید واشنگتن روبرو خواهد شد.

دومین پیام به اعتقاد نویسنده، تثبیت است؛ بایدن به دنبال تشدید یا گسترش جنگ غزه به سایر مناطق خاورمیانه نبوده و به ویژه به دنبال درگیری با تهران هم نیست.

نگارنده در ادامه با تاکید بر ضرورت ارسال به‌هنگام هر دو پیام، استدلال کرده است که چنانچه هر دو پیام در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده به واقعیت تبدیل شود، اولین دوره ریاست جمهوری بایدن موفقیت‌آمیز ارزیابی می‌شود.

نویسنده با اشاره به خروج پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان به دستور بایدن خاطرنشان کرده است که بایدن در صورت وصول هر دو پیام، می تواند جبران ماوقع کرده و نقش تثبیت کننده ای را که به عنوان رهبر ائتلاف غرب در حمایت از اوکراین ایفا کرده، تقویت کند.

اما در این مطلب در عین حال نسبت به احتمال آغاز چرخه حملات تلافی جویانه هشدار و یادآوری شده است که اگر این حملات، کلید شروع تهاجم طرف‌های دیگر باشد، بایدن در آستانه ورود به انتخابات دور بعدی ریاست‌جمهوری، تبدیل به یک چهره جنگ‌طلب در نبردی آتشین و بزرگ می شود.

بلومبرگ در ادامه تشریح کرده است که در صورت وقوع چنین جنگی، زمان مشخصی را نمی توان برای پایان آن پیش بینی کرد. ضمن آنکه این وضعیت امکان تسریع دستیابی تهران به بمب اتم را بیشتر کرده و علاوه بر این، سایر دشمنان واشنگتن از جمله مسکو و پیونگ‌یانگ از انحراف توجه آمریکا بهره برده و جبهه های جدیدی را علیه ایالات متحده باز می کنند.

نویسنده چالش دیگر پیش روی بایدن پس از حملات اخیر را اینگونه توصیف کرده است: در حالیکه اسرائیل با بمباران هر روز غزه، تاکنون جان ده ها هزار نفر از اهالی این باریکه را گرفته، کاخ سفید مانع ایجاد این تصور شود که تنها جان آمریکایی ها است که ارزش دارد.

در ادامه پیشنهاد شده است: در جبهه ایران، همزمان دیپلمات‌های آمریکایی باید کانال‌های مخفیانه خود را با این کشور حفظ کنند. چراکه به دنبال حملات بامداد شنبه، اکنون این تصور را باید در گوشه ای از ذهن داشته باشیم که تهران نیز در جستجوی راهی برای تلافی حملات علیه منافع خود است. ضمن آنکه خواهان جنگ مستقیم با آمریکا نیست.

در پایان یادآوری شده است که خاورمیانه با انبوهی از کینه ها و درگیری‌های فراوان، هر روز بیش از گذشته به لحظه انفجار نزدیک تر می شود و به جرقه ای بند است. در این میان نیز ایران خود را به محور ضدآمریکایی روسیه، چین و کره شمالی همسوتر کرده است. از همین رو همه ما نه با هدف انتخاب دوباره بایدن، بلکه برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم، باید امیدوار باشیم که واشنگتن و تهران راهی برای جلوگیری از لحظه انفجار در خاورمیانه پیدا می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha