رویکرد محیط زیست استان یزد جلوگیری از دستبرد به عرصه‌های زیرپوشش است + فیلم

یزد- ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد، وسعت عرصه‌های تحت مدیریت این اداره کل در استان را ۱۱.۵ درصد اعلام کرد و گفت: این مناطق بعضا مورد چشمداشت افرادی است که در حوزه‌های صنعت و معدن فعالیت می‌کنند ولی محیط زیست با پشتوانه قانون از آنها صیانت می‌کند.

به گزارش ایرنا "سید رضا نورانیان" روز دوشنبه در جریان بازدید از دفتر ایرنا افزود: امید است که بتوانیم این مناطق را از فعالیت های بشری حفظ کرده و به آیندگان تحویل دهیم.

به گفته وی چرای دام و شکار و صید هم تهدیدات دیگر این مناطق است که اعضای یگان حفاطت محیط زیست به خوبی از آن حفاظت می کنند.

وی به تنوع زیست محیطی در این مناطق اشاره و اضافه نمود: برای اینکه همه زیستگاههای استان تحت تاثیر قرار نگیرد سعی شده بخش هایی از زیستگاهها بکر بمانند تا به نسلهای اینده تحویل دهیم و همه عرصه های طبیعی را دستخوش بهره برداری، تغییر و تحول و دست درازی انسان‌ساخت نکنیم.

وی اضافه کرد: در استان یزد ۱۱ زیستگاه مستعد شناسایی شده که مراحل سختی برای مستند سازی و تثبیت آن در مراجع ذیربط انجام و در شورای عالی محیط زیست قرار گرفتند.

نورانیان یادآور شد: در حوزه مردمی سازی رتبه اول کشور را داریم؛ مجموعا ۵ مورد زیستگاه مردم نهاد در کشور داریم که سه مورد آن در استان یزد است ضمن آنکه ۲ پروژه مشارکتی هم برای احیای جمعیت وحوش با مشارکت نهادهای مردمی در دست اقدام داریم.

وی تعداد مراکز تکثیر و پرورش وحوش استان را ۱۰ مورد اعلام کرد و افزود: اتکای به منابع دولتی نمی توان کرد و باید بخش غیر دولتی فعال شود.

مدیرکل محیط زیست یزد از فعالیت بیش از ۸۰ درصد صنایع اصلی استان که ممکن است عامل اصلی ایجاد الودگی باشند در محور عقدا به مهریز خبر داد که تحت نظارت سیستم پایش محیط زیست است و متاسفانه بیشترین بارگزاری های صنعتی در این مسیر رخ می دهد.

وی تمرکز مسوولان استان و مدیران و تصمیم گیران را بر همین محور عقدا به اردکان دانست و گفت: در صورت حل مشکلات زیست محیطی این منطقه، مشکل کل استان حل می شود.

نورانیان، مردم را صاحبان اصلی محیط زیست دانست و با بیان اینکه آنها حق دارند در جریان شرایط زیست محیطی باشند، اظهار داشت: همیشه وضعیت هوا مناسب نیست و گاهی شرایط اضطرار داریم که باید اقداماتی انجام شود ولی اطلاع داشتن حق مردم است.

وی در خصوص مباحث مرتبط با معدن دره زرشک تفت گفت: این موضوع در سطح ملی در وزارتخانه های مربوطه در حال بررسی است و با در نظر گرفتن همه مسائل زیست محیطی، تصمیم گیری خواهد شد ضمن آنکه نظرات کارشناسی استان پیشتر در خصوص این معدن اعلام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha