تولید سالانه ۴ میلیون تن محصول گلخانه‌ای/ گلخانه‌های مدرن ایران با اروپا برابری دارد

تهران- ایرنا- معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از تولید سالانه ۴ میلیون تن محصول گلخانه‌ای کیفی در کشور خبر داد و گفت: گلخانه‌های مدرن ایران با گلخانه‌های مدرن اروپایی نه تنها برابری بلکه در مواردی برتری دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد مهدی برومندی» امروز دوشنبه در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران در خصوص گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی درباره افتتاح بزرگترین گلخانه کشور در استان زنجان افزود: در حوزه باغبانی یکی از برنامه های مهم براساس برنامه های مقام عالی وزارت و دولت سیزدهم توسعه گلخانه ها در کشور است که برای تجاری سازی و کیفی سازی آنها تلاش های زیادی شده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در گذشته برای ایجاد گلخانه ها وابسته به خارج از کشور بودیم و حتی سازه های گلخانه ای ما از خارج کشور وارد می شد اما اکنون به نقطه ای رسیدیم که به بسیاری از کشورهای دنیا و کشورهای همسایه در توسعه گلخانه ها کمک می کنیم.

وی اظهارداشت: امروز حدود ۴ میلیون تن تولید محصول گلخانه ای با کیفیت داریم که در سبد صادرات کشور قرار دارد و درآمد ارزی خوبی برای ما به همراه دارد.

برومندی گفت: گلخانه بسیار پیشرفته و مدرن با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی و دولت در هیدج استان زنجان توسط رییس جمهوری به بهره برداری رسید، این گلخانه پیشرفته حتی از گلخانه های اروپا پیشرفته تر است گاها با گلخانه های مدرن اروپایی برابری می کند و یا برتر از آنها است.

به گفته وی، اکنون گلخانه مدرن استان زنجان آمادگی تولید سالانه ۱۵ هزارتن محصول گلخانه ای را به طور کامل برای صادرات دارد.

وی افزود: مگاپروژه های خوبی در بخش باغبانی در حوزه گلخانه ها داریم اکنون ۲۵ هزارو ۷۰۰ هکتار گلخانه در کشور داریم که در استان های مختلف در حال اجراست به ترتیب در سفرهای رییس جمهوری بهره برداری می شوند.

جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی در دستور کاراست

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره توسعه گیاهان دارویی گفت: کشور ما در واقع مزیت های فراوانی در حوزه گیاهان دارویی دارد اکنون ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در ایران داریم که در دو تا سه سال اخیر به ویژه در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به گیاهان دارویی شده است.

وی اضافه کرد: تقریبا ۲۵۱ هزار هکتار اراضی کشور را تحت کشت گیاهان دارویی داریم و در استان های مختلف روی این مسئله کار می شود حدود ۴۰۰ هزارتن انواع گیاهان دارویی را در کشور در حال تولید است.

برومندی اظهارداشت: نکته با اهمیت که در دولت سیزدهم به آن توجه شده جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی از زعفران تا دیگر محصولات است که در این خصوص باید زنجیره های تولید تقویت شود تا به سمت سمت استخراج مواد موثره و اسانس هایی که در گیاهان دارویی موجود است، برویم.

وی تصریح کرد: امروز گردش مالی گیاهان دارویی در دنیا حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است ما علیرغم مزیت های بالایی که در این حوزه داریم هم به لحاظ تنوع گیاهان دارویی و گونه هایی که در ایران است جای کار زیادی داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: در زمینه استخراج اسانس و عصاره گیاهان دارویی در گذشته عقب بودیم باید تلاش کنیم سهم خوبی در این زمینه داشته باشیم در دو تا سه سال اخیر دو پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور داشتیم.

به گفته وی، پالایشگاه جایی است که اسانس ها و عصاره گیاهان دارویی استخراج می شود و این پایه بسیاری از مواد غذایی، مواد بهداشتی و مواد دارویی است.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و تغییر اقلیم که گیاهان دارویی کم آب بر هستند و ما از کشور خشک و نیمه خشک دنیا هستیم باید به سمتی گام برداریم که این گیاهان را در کشور توسعه بدهیم و فراورده های آنها را استخراج و صادر کنیم.

وی اظهارداشت: وزیر جهاد کشاورزی برنامه مفصلی را در این خصوص به مجلس شورای اسلامی ارایه داده است که در معاونت امور باغبانی و مجری توسعه گیاهان دارویی د رحال اجرای برنامه هستیم.

برومندی افزود: در همین دولت خبرهای خوبی در زمینه تکمیل زنجیره های تولید گیاهان دارویی و توسعه پالایشگاه ها اتفاق می افتد و اخیرا به دنبال مگاپروژه های خوبی در حوزه گیاهان دارویی هستیم که با دستور وزیر جهاد کشاورزی کار را آغاز کرده ایم و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم در این زمینه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته در دنیا برابری و رقابت داشته باشیم.

۵۰ درصد ارزآوری بخش کشاورزی مربوط به حوزه باغبانی است

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بخش باغبانی ۳ میلیون هکتار باغ داریم گفت: ۱۸ درص اراضی کشاورزی ک شور در اختیار باغبانی و باغداران قراردارد و ۳۸ درصد اشتغال بخش کشاورزی مربوط به حوزه باغبانی است

وی افزود: از مجموع درآمد ارزی ایران در بخش کشاورزی ۴۵ تا ۵۰ درصد درآمد ارزی مربوط به حوزه باغبانی است که رقم قابل توجهی است.

برومندی با اشاره به اینکه ۲۶ میلیون تن از محصولات کشاورزی مربوط به بخش باغبانی است اظهار داشت: تمامی محصولات باغبانی به جز چند محصول گرمسیری همچون موز، آناناس، انبه و نارگیل که در داخل کشور تولید نمی شود، در داخل کشور تولید می شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران در تولیدات باغی خودکفا است اضافه کرد: بخشی از محصولات باغی به کشورهای هدف صادر می شود.

وی تصریح کرد: برای اینکه حداقل بتوانیم در برخی محصولات همچون موز که نیاز کشور را برطرف کنیم برای اولین بار در این دولت ۲۰۰ هزارتن موز در استن سیستان و بلوچستان و سواحل مکران تولید می کنیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مگاپروژه‌ای را با دستور وزیر جهاد کشاورزی در دولت با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی آغاز کردیم که در منطقه سیستان و بلوچستان پروژه تولید موز در سطح ۱۰۰ هکتار است و امیدواریم با داده هایی که داریم پاسخ مثبت دریافت کنیم.

برومندی افزود: از سال آینده بیش از ۵ تا ۶ هزار هکتار موز را در استان سیستان و بلوچستان توسعه بدهیم تا بتوانیم بخشی از نیاز داخلی سالانه که حدود ۶۰۰ هزارتن است، را تامین کنیم و واردات کاهش یابد.

به گفته وی، در بحث تنوع بخشی تولید در گلخانه ها در همان مناطق تولید در محیط های کنترل شده و گلخانه‌ای را در دستور کار داریم البته با توجه به شرایط اقلیمی کشور ما به دنبال توسعه جدید باغات نیستیم؛ بلکه اکنون برنامه اصلاح و احیا و تبدیل باغات درجه دو و سه که کم بازده به باغات درجه یک و همچنین افزایش تولید واحد سطح را دنبال می کنیم.

شناسنامه‌دار کردن ۳۸۹ هزار هکتار باغ از دستاوردهای دولت سیزدهم

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنابراین برخی اقدامات اولین بار در این دولت آغاز شده مثل شناسنامه دار کردن باغات کشور ماتاکنون ۳۸۹ هزار هکتار از باغات کشور را شناسنامه دار کرده ایم که این فرایند با همکاری اتاق اصناف کشاورزی ایران انجام می‌شود که همه بسترهای تولید را شامل می‌شود.

ایران در سال ۲۰۲۴ رییس شورای ملی زیتون شد

برومندی گفت: ایران بیش از ۲۰ سال است که عضو شورای بین المللی زیتون است که مقر این شورای بین المللی در اسپانیا زیرنظر مستقیم سازمان ملل متحد است.

وی اضافه کرد: تلاش های دولت سیزدهم منجر شد در سال ۲۰۲۴ ایران به عنوان رییس شورای بین المللی زیتون توسط کشورهای عضو انتخاب شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: کشاورزان و باغداران همواره در عرصه های انقلاب اسلامی در دفاع مقدس، امروز در جنگ اقتصادی، تولید غذا و ایجاد امنیت غذایی حضور موثری داشتند و دارند که به طور حتم در ۱۱ اسفندماه نیز برگ زرینی در انتخابات خواهند داشت.

وی افزود: به طور حتم کشاورزان و باغداران ما در انتخابات اخیر بالاترین سطح مشارکت را به فرمان ولی امر مسلمین جهان خواهند داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha