توسعه سالیانه ۲۰ هزار هکتار باغ زیتون در برنامه هفتم توسعه

تهران- ایرنا- مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه هفتم توسعه مقرر شده است با توسعه ۲۰ هزار هکتاری باغات زیتون در سال، بخشی از روغن زیتون در داخل کشور تامین شود.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «جواد میرعرب رضی» درباره وضعیت زیتون کشور افزود: در سال گذشته بر اساس برنامه ششم توسعه کشور، 2 هزار و ۳۸۶ هکتار باغ زیتون با اعتبار ۴۵ میلیارد ریالی برای اصلاح در دستور کار قرار گرفت که علاوه بر برنامه اصلاح، برنامه توسعه زیتون با اعتبار تخصیص یافته به انجام رسید.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: به منظور ادامه سیاست‌ها و برنامه‌های طرح توسعه زیتون و با هدف افزایش تولید روغن زیتون، در برنامه هفتم توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی مقرر شد با توسعه ۲۰‌هزار هکتاری در سال، بخشی از روغن زیتون داخلی تامین شود. در این راستا با سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع اعتباری در حال بررسی و مذاکرات متعدد هستیم.

وی با اشاره به پیش بینی افزایش محسوس تولید زیتون و عملکرد آن در سال جاری نسبت به سال گذشته، اضافه‌کرد: با توجه به رصد انجام شده از استان‌های زیتون‌خیز کشور، از تیر ماه نشست‌های متعدد کارشناسی در راستای خرید حمایتی میوه زیتون همچون سال ۱۴۰۱ برگزار شده و اقدامات اجرایی لازم انجام شده است.

میرعرب رضی تصریح کرد: برگزاری کمیته فنی زیتون در استان‌های زیتون‌خیز برای بررسی و رفع نواقص احتمالی دستورالعمل خرید حمایتی میوه زیتون سال ۱۴۰۱ از جمله این اقدامات اجرایی بوده است.

حمایت دولت از زیتون‌کاران با تعیین قیمت و خرید تضمینی زیتون

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی همچنین درباره مدیریت بازار این محصول گفت: با همراهی بخش‌های مختلف اعم از تولید کنندگان، صنایع تبدیلی و تکمیلی، اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی روستایی، آمادگی لازم در این زمینه حاصل شده است و در صورت نیاز و با توجه به سیاست‌های ابلاغی برای ایجاد تعادل نسبی در بازار در جهت حمایت از تولیدکنندگان زحمتکش کشور برای کنترل قیمت و بازار فروش، نقش حمایتی دولت در قالب تعیین قیمت تضمینی و خرید تضمینی حمایتی دانه‌های روغنی زیتون در استان‌های مبادی تولید زیتون با قوت تمام اعمال خواهد شد.

به گفته میرعرب رضی، با توجه به سیاست‌های ابلاغی برای تعادل‌بخشی بازار، موضوع صادرات محصولات زیتون هم که پیشتر مصوب شده همچنان به قوت خود باقی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha