شرق کشور تبدیل به کارگاه سازندگی ریلی شده است

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل خط ریلی بندر راهبردی چابهار به زاهدان، شرق کشور را تبدیل به یک کارگاه بزرگ سازندگی کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مهرداد بذرپاش» امروز (دوشنبه) در مراسم ورود ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی افزود: در حدود یک سال گذشته چند پروژه بزرگ زیرساختی صنعت ریلی به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان داشت: برخی از این پروژه‌ها سال‌های سال بر زمین مانده بود و جا دارد از وزرای سابق، مدیران و کارگرانی که از گذشته تاکنون در بهره‌برداری از این پروژه‌ها نقش داشته‌اند، تشکر کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: بهره‌برداری از خط ریلی همدان- سنندج یکی از این پروژه‌ها بود که استان کردستان و سنندج را از بن‌بست ریلی خارج کرد و بدون شک توسعه اقتصادی این استان را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه‌کرد: در سال‌های آینده با کردستان متفاوت‌تری نسبت به گذشته مواجه خواهیم بود، زیرا هم نقش کریدور شرقی- غربی را ایفا خواهد کرد و هم در تکمیل زنجیره‌های کریدوری ریلی کل کشور موثر خواهد افتاد.

بذرپاش به بهره‌برداری از پروژه ریلی بستان آباد- تبریز پس از سال‌ها اشاره کرد و گفت: این مهم اتفاق بزرگی در غرب کشور است که هم کارکرد منطقه‌ای و هم کارکرد کریدوری برای اتصال شرق به غرب کشور به همراه خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی، به دو خطه شدن ریل اندیمشک اهواز و اضافه شدن ۲ برابری ظرفیت آن اشاره کرد و اظهار داشت: مسیر ریلی رشت- کاسپین که اتصال دریای جنوب به دریای شمال است تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خواستار اضافه شدن ناوگان جدید باری مسافری و لوکوموتیو شد و گفت: در این حوزه نیازها زیاد است و فرسودگی داریم، بنابراین هر چقدر کار کنیم کم است.

بذرپاش خاطرنشان‌کرد: ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید قانون خوبی بود، اما محدودیت‌ها اجازه اجرایی شدن آن را نداده بود که امروز ۶۵۸ میلیارد تومان را به مرحله نهایی رساندیم.

وی معتقد است: در حوزه ناوگان باری باید کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم و بر عهده شرکت‌های صاحب بار بگذاریم تا به سرمایه‌گذاری بپردازند.

این مقام مسوول از بروکراسی‌های زمین‌گیر در این زمینه انتقاد کرد که پیشبرد امور را دچار مشکل کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه مسافری باید صرفه اقتصادی داشته باشد، افزود: هر شرکتی که امکان ساخت واگن مسافری را داشته باشد، اگر قابلیت تهاتر نفت داشت آماده امضای قرارداد هستیم و در غیر این صورت دولت منابع آن را تامین خواهد کرد.

وی خاطرنشان‌کرد: در مرحله نخست آمادگی امضای یک قرارداد برای ۵۰۰ واگن مسافربری را تا پایان سال داریم و منابع آن را تامین می‌کنیم؛ زیرا تقاضای مردم در این زمینه بالا است.

بذرپاش با بیان اینکه یکی از مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب از دولت موضوع کریدورها است، تصریح‌کرد: اتمام پروژه‌های نیمه تمام، ساخت پروژه‌های راهبردی، تکمیل زنجیره‌های کریدوری، دو خطه کردن خطوط موجود و توسعه ناوگان که در فاز نخست با سفارش به تولیدکنندگان داخلی انجام خواهد شد و در مراحل بعدی از ظرفیت واردات استفاده می‌شود، از جمله سیاست‌های اصلی ما است.

به گزارش ایرنا، امروز (دوشنبه، ۱۶ بهمن) و در پنجمین روز از دهه مبارک فجر، در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی وارد شد.

در این مراسم که «سید میعاد صالحی» مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و «کمال هادیانفر» معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز حضور داشتند، تعداد ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده شامل لوکوموتیو، واگن‌های باری و مسافری به شبکه ریلی وارد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha