بازگشت بیش از نیم میلیون مهاجر افغان از پاکستان/کمبود بودجه سازمان جهانی بهداشت

تهران – ایرنا - سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: از زمان شروع اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران غیرقانونی از پاکستان در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور-مهر) تا ۱۳ ژانویه سال جاری میلادی (۲۳ دی)، ۵۰۰ هزار و ۲۰۰ مهاجر به افغانستان برگشته‌اند و این سازمان برای رسیدگی به این افراد با کمبود بودجه مواجه است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوای افغان، سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید خود افزود: حدود ۴۸ درصد از مهاجرانی که از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند را زنان تشکیل می دهند.

بر اساس این گزارش، شمار قابل توجهی از این مهاجران اخراج شده‌اند و بازگشت آنها از پاکستان به افغانستان اوایل نوامبر ۲۰۲۳ (آبان-آذر) به اوج خود رسیده بود، اما پس آن به شکل مداوم کاهش یافت.

سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام داشت که با این وجود آمار بازگشت مهاجران و پناهجویان افغانستان از پاکستان همچنان بیش از سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور-مهر) است.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید خود گفته است که از یکم نوامبر ۲۰۲۳ (۱۰ آبان) تا ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴ (هفتم بهمن)‌ به ۲۷۲ هزار و ۱۳۳ نفر از مهاجران و پناهجویان اخراج شده از پاکستان خدمات بهداشتی ارائه کرده است.

بر اساس گزارش این سازمان، ۹۸ هزار و ۱۷ نفر از افرادی که خدمات بهداشتی دریافت کرده‌اند زنان و ۵۲ هزار و ۴۰۹ نفر از آنان کودکان دختر بوده‌اند.

این سازمان گفته است که خدمات بهداشتی ارائه‌شده به این افراد شامل مراقبت‌های اولیه و ثانویه، سلامت روان، حمایت روانی-اجتماعی و ایمن‌سازی است.

سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام داشت که به‌دلیل نگرانی از شیوع بیماری فلج اطفال (پولیو) در میان کودکانی که از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند، از ۱۷ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۶ آذر) تا ۲۷ ژانویه ۲۰۲۴ (هفتم بهمن) به ۴۳ هزار و ۳۷۹ کودک واکسن خوراکی پولیو داده است.

سازمان جهانی بهداشت گفته است که برای رسیدگی به مهاجران اخراج شده از پاکستان ۱۰ میلیون دلار کمک درخواست کرده بود و تاکنون تنها ۵۰۰ هزار دلار کمک دریافت کرده است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام داشت که اکنون برای رسیدگی به مهاجران افغانستان ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار کمبود بودجه‌ دارد.

پاکستان ۱۵ سپتامبر سال گذشته‌ میلادی (۲۴ شهریور) اعلام کرد که مهاجران و پناهجویان غیرقانونی را اخراج می‌کند.

این کشور به مهاجران و پناهجویان غیرقانونی تا یکم نوامبر (۱۰ آبان) مهلت داد تا پاکستان را ترک کنند و پس از آن روند بازداشت و اخراج اجباری آنان را آغاز کرد و این روند همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha