باید حکمرانی محلی علم و فناوری داشته باشیم

تهران- ایرنا- معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر بتوانیم ظرفیت های مختلف را در استان های کشور فعال کنیم رشد و شتاب بیشتری خواهیم داشت. باید حکمرانی محلی علم و فناوری مدنظر داشته باشیم؛ چرا که مسایل استان‌ها در عین اشتراکاتی که با هم دارند با یکدیگر متفاوت هستند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشست هیات اندیشه‌ورز ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

غلامرضا سلیمی، در جلسه هیات اندیشه ورز استان اردبیل با مرور دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی اظهار داشت: قبل از انقلاب در آموزش عالی وضعیت خوبی نداشتیم. به طور مثال اوضاع پزشکی کشور مناسب نبود، از کشورهای مختلف پزشک وارد می کردیم، اما هم اکنون به حدی از توانمندی رسیدیم که به عنوان قطب گردشگری سلامت در منطقه مطرح هستیم.

وی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون تعداد واحدهای آموزشی ۹ برابر، تعداد دانشجویان ۵۰ برابر، تعداد دانشجویان زن ۵۶ برابر، اعضای هیات علمی ۱۳ برابر و تعداد دانش آموختگان ۳۴ برابر شده است. همچنین شاهد عدالت آموزشی و تمرکززدایی از تهران هستیم. در ابتدای انقلاب ۶۸ درصد واحدهای آموزشی در استان تهران بود، اما اکنون به ۲۲ درصد رسیده است.

معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این موفقیت‌ها مرهون تلاش جامعه علمی کشور و راهبری امامین انقلاب بوده است. پیروزی انقلاب اسلامی با وجود اینکه به عنوان یک پدیده سیاسی شناخته می شود، اما اصالتا ماهیت تمدنی فرهنگی دارد و در این زمینه دانشگاه ها نقش ویژه داشته و دارند.

سلیمی با اشاره به تاسیس ستاد انقلاب فرهنگی در ابتدای انقلاب گفت: ستاد انقلاب فرهنگی با ابتکار حضرت امام(ره) تشکیل شد و بعد از چهار سال با پیشنهاد مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتقاء یافت. شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای فعالیت متمرکز بر دانشگاه ها بود، اما در ادامه فرهنگ و علم توامان یعنی - قدرت نرم نظام - در دستور کار این شورا قرار گرفت.

وی تاکید کرد: در این شورا اسناد مختلفی تنظیم شده است که برخی از آنها شامل نقشه مهندسی فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: ذیل این سند، اسناد متعددی نظیر سند امنیت غذایی، سند جامع روابط علمی بین المللی، سند جامع هوا و فضا و فناوری نرم و فرهنگی تدوین شده و اسنادی نظیر سند هوش مصنوعی، سند کوانتوم، سند تحول و ارتقای علوم پایه و علوم انسانی در حال تدوین است.

سلیمی با اشاره به رویکرد تحولی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دوران تحولی در شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شده است و بر این اساس چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی اجتماعی، تعلیم و تربیت و خانواده و زنان در شورا تشکیل شده و ستاد علم و فناوری متولی حکمرانی علم و فناوری در کشور است.

هیات‌های اندیشه ورز محور حکمرانی دانش بنیان در استان‌ها هستند

وی با انتقاد از استفاده نکردن از همه ظرفیت کشور بیان کرد: اگر بتوانیم ظرفیت های مختلف را در استان های کشور فعال کنیم رشد و شتاب بیشتری خواهیم داشت. باید حکمرانی محلی علم و فناوری باید مدنظر داشته باشیم؛ چرا که مسایل استانها در عین اشتراکاتی که با هم دارند با یکدیگر متفاوت هستند. به همین منظور هیات های اندیشه ورز استانی تشکیل شدند. هیات های اندیشه ورز بازوان شورای عالی انقلاب فرهنگی در استانها هستند که با مشارکت ذینفعان علم و فناوری در استانها حکمرانی علم و فناوری را راهبری می کنند.

باید حکمرانی محلی علم و فناوری داشته باشیم


معاون آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر تدوین نظام مسایل در استان ها ادامه داد: همچنین برش های استانی نقشه جامع علمی کشور تدوین خواهد شد تا حکمرانی دانش بنیان در استان ها پیاده سازی شود.

سلیمی با تاکید بر گفتمان سازی اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: اسناد تدوین شده با رویکرد سلسله مراتبی اجرایی نمی شود بلکه باید تبدیل گفتمان غالب شود، نقشه جامع ۱۳ سال تدوین شده است، اما چقدر اساتید دانشگاه ها از آن اطلاع دارند، سند اسلامی شدن دانشگاه ها نیز به خوبی در میان دانشگاهیان تبیین نشده است. مقام معظم رهبری نیز می فرمایند «اگر افکار عمومی با منظومه فکری ما آشنا نشود اسناد روی کاغذ باقی می ماند»، بنابراین گفتمان سازی از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی در پایان گفت: در ذیل ستاد علم و فناوری میزهای تخصصی تشکیل دادیم، امتداد میزهای تخصصی موضوعی باید در استان ها نیز وجود داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha