کره‌جنوبی بر سیاست مبتنی بر اصول قانون اساسی برابر کره‌شمالی تاکید کرد

تهران – ایرنا - وزیر اتحاد کره‌جنوبی امروز (دوشنبه) به دنبال افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره، بر اهمیت پایبندی به یک سیاست مبتنی براصول قانون اساسی این کشور برابر کره‌شمالی تاکید کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، کیم یونگ هو وزیر اتحاد کره‌جنوبی در حالی این اظهارات را بیان کرد که در سال جدید میلادی که سال انتخاباتی کره جنوبی و آمریکا محسوب می‌شود، تنش‌ها در شبه جزیره کره بالا گرفته و کره‌شمالی به طور مداوم اقدام به آزمایش‌ تسلیحاتی و موشکی می‌کند.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در نشست این حزب در پایان سال گذشته میلادی، روابط بین دوکره‌ را «روابط دو کشور متخاصم با یکدیگر» نامید و خواستار افزایش آمادگی‌ها برای «سرکوب کل قلمرو کره جنوبی» شد.

کیم یونگ هو در جلسه‌ای با سران کره جنوبی با چهار موسسه تحقیقات سیاسی، از جمله «موسسه وحدت ملی» و «آکادمی ملی دیپلماتیک کره جنوبی»، گفت: در چنین مواقعی، دولت برای به کار بردن سیاستی قاطع و مبتنی بر اصول در زمینه اتحاد و امور بین دوکره که ریشه در ماده سه و چهار قانون اساسی دارد، تلاش می‌کند.

ماده سه قانون اساسی کره جنوبی تصریح می‌کند که قلمرو جمهوری کره(نام رسمی کره جنوبی) شامل شبه جزیره کره و جزایر مجاور آن است و ماده چهار اتحاد و اجرای سیاست «اتحاد صلح آمیز» بر اساس «نظم آزاد و دموکراتیک» را خواستار می‌شود.

کیم یونگ هو گفت دولت کره جنوبی با تغییر روابط بین دوکره و پس از این‌که رهبر کره شمالی اعلام کرد به دنبال اتحاد با کره جنوبی نیست، از نزدیک تغییرات احتمالی در رژیم کره شمالی را رصد می‌کند.

به عنوان بخشی از این اقدام، رهبر کره شمالی دستور تخریب نمادهای آشتی بین دوکره را صادر کرد و آن‌ها را «بقایای دوران گذشته» خواند. از جمله این بناها، بنای یادبودی در پیونگ یانگ بود که برای نشان دادن طرح اولیه کیم ایل سونگ بنیانگذار فقید کره شمالی برای اتحاد مبتنی بر سیستم فدراسیون ساخته شده بود.

وزیر اتحاد کره جنوبی گفت: کیم جونگ اون دارد سیاستی را که پیشینیان وی برای آن تلاش کرده بودند، تغییر می‌دهد. کره شمالی رژیمی مبتنی بر جانشینی موروثی است. ما نمی‌توانیم احتمال ایجاد خلاء ایدئولوژیک در پی اقدامات کیم جونگ اون را نادیده بگیریم.

کیم یونگ هو اظهار داشت: کره شمالی احتمالاً سردرگمی داخلی خود را به گردن عوامل خارجی خواهد انداخت و تقویت بازدارندگی برابر تحریکات نظامی احتمالی کره شمالی ضروری است.

کیم یونگ هو درباره وضعیت اقتصادی و اجتماعی کره شمالی هم گفت تعداد زیادی از مردم کره شمالی به دلیل ناکارآمدی سیستم توزیع موادغذایی، برای امرار معاش خود به شدت به بازارها متکی هستند.

وی همچنین به گزارش وزارت اتحاد کره جنوبی اشاره کرد. این گزارش بر اساس مصاحبه با بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ پناهجوی کره شمالی در ۱۰ سال اخیر تنظیم شده که فردا (سه‌شنبه) منتشر می‌شود.

کیم یونگ هو درباره این گزارش اظهار داشت: هر چه فراریان کره شمالی بیشتر تحت حاکمیت کیم جونگ اون می‌مانند، نگاهشان نسبت به این رژیم منفی‌تر می‌شد.

وی افزود که نزدیک به ۶۰ درصد از فراریان کره شمالی که مورد مصاحبه قرار گرفتند، گفته اند که از رژیم کیم جونگ اون ناراضی هستند و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها با جانشینی موروثی مخالفند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha