وزیر جهاد کشاورزی: ۱۰ درصد از ظرفیت آبزی پروری در کشور مورد استفاده قرار گرفته است

یاسوج- ایرنا- وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشور ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه شیلات و آبزی پروری دارد اما تنها ۱۰ درصد از این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، محمد علی نیکبخت روز سه شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: شیلات در کشور در زمینه سرمایه گذاری و تولید می تواند حرف اول را بزند و در اقتصاد ملی بهترین فرصت برای سرمایه گذاری است.

وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد سالانه ۲۲ هزار تن تولید ماهیان سردآبی دارد که تولید آن حتی نسبت به برخی استان های شمالی کشور که دارای خط ساحلی هستند بیشتر است.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز کرد: مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی دشتروم یاسوج یکی از مراکز مهم تحقیقاتی در این استان است که در زمینه تولید بچه ماهی کارهای خوبی انجام داده است.

نیکبخت تاکید کرد: امسال هفت هزار تن ماهی سردآبی از استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شده که رقم قابل توجهی برای استان است.

وی اضافه کرد: انگیزه خوبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش کشاورزی وجود دارد و دهه فجر ۴۰۰ هزار میلیارد ریال طرح در بخش کشاورزی کشور به بهره برداری می رسد که بخش قابل توجهی از این طرح ها با سرمایه مردم در بخش خصوصی اجرا شده است.

۱۳۰ هزار تن نهاده در اختیار عشایر کشور قرار گرفت

نیکبخت بیان کرد: به منظور حفظ دام موجود، به صورت ۶ و هشت ماهه ، ۱۳۰ هزار تن نهاده بصورت مدت دار برای تعلیف دام در اختیار عشایر کشور قرار داده شده است .

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: این میزان نهاده بدون سقف بوده و حتی میزان بیشتری در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت.

وی افزود: راهبرد این است که دامداران به سمت تولید قراردادی پیش بروند و دام در چرخه کشتار وارد نشود.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز کرد: سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اتفاق بدی در کشور شاهد بودیم به گونه ای که سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷ میلیون راس دام و سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷ میلیون و ۹۰۰ راس دام وارد کشتارگاه شد در صورتی که باید در سال هشت میلیون راس دام برای تامین گوشت وارد کشتارگاه ها می شد.

نیکبخت تصریح کرد که با انجام این کار ،آسیب شدیدی به وضعیت دامی کشور وارد شد اما اکنون به همت تولیدکنندگان قرار است جمعیت دامی کشور را بازسازی کنیم.

قیمت مرغ به حدود ۸۰ هزار تومان رسید

وی تاکید کرد: روزی که بنده رای اعتماد گرفتم مرغ ۱۱۵ هزار تومان بود اما اکنون قیمت مرغ در استان های مختلف کشور به حدود ۸۰ هزار تومان رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این صنعت تا حدودی اکنون بازسازی شده است و باید باور کنیم که در کشور می توانیم نیاز به گوشت را تامین کنیم.

نیکبخت اضافه کرد: برای حمایت از تولید کننده های بخش کشاورزی و دامی هیچ محدودیتی برای صادرات وجود ندارد و امسال کشور کمترین نوسان را در بخش تامین تخم مرغ داشته است و در سال جاری حدود ۱۲۵ هزار تن تخم مرغ از کشور صادر شد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد که روز دوشنبه گذشته مجوز صادرات هزار تن مرغ آرین داده شده است.

دست پر وزیر جهاد کشاورزی برای بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: سالهاست که ارتقای تشکیلاتی شیلات استان یکی از خواسته های حوزه جهاد کشاورزی این استان بوده که از مدیریت به اداره کل ارتقا یابد و وزارتخانه موافق ارتقای اداره شیلات کهگیلویه و بویراحمد به اداره کل شیلات است.

نیکبخت بیان کرد: مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی هم یکی از مراکز مهمی است که مورد حمایت قرار می گیرد .

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت سد آبریز کهگیلویه تاکید کرد: این موضوع در جلسه هیات دولت مطرح و به علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو اعلام خواهد شد.

۲ درخواست مهم نماینده ولی فقیه از وزیر جهاد کشاورزی

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست گفت: سال های زیادی است که احداث سد آبریز در شهرستان کهگیلویه به یکی از مطالبات اساسی مردم این شهرستان تبدیل شده است.

آیت الله سید نصیر حسینی افزود: این طرح اقتصادی بیش از ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی چرام و لنده را سیراب و تنش کم آبی این چهار شهرستان را برطرف می‌کند.

وی تاکید کرد: با احداث این سد درآمد کشاورزان 70 هزار میلیارد ریال بالا می رود، در سفر دوم رئیس جمهور این موضوع مطرح شد اما هنوز هیچ تصمیمی برای احداث سد گرفته نشده است.

آیت الله حسینی با اشاره به طرح پمپاژ آب حومه غربی دهدشت، نیز گفت: این طرح نیز سال های زیادی است که نیمه کاره رها شده است.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: اجرای این پروژه عظیم آبی با هدف تامین آب اراضی دهدشت غربی شامل روستاهای لیر بزرگ، لیر کوچک و حوزه چنگلوا از سال ۹٠ آغاز شده است.

وی بیان کرد: با اجرای پروژه آبرسانی به دهدشت غربی پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت محصولات زراعی می رود و موجب تقویت معیشت ساکنان روستاهای این منطقه خواهد شد.

آیت الله حسینی اضافه کرد: سد آبریز و طرح ابرسانی به اراضی حومه غربی دهدشت آن قدر مورد فراموشی قرار گرفته اند که دیگر به آثار باستانی تبدیل شده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha