تست کابل انتقال برق از طریق دریا برای نخستین بار در کشور بومی سازی شد

تهران- ایرنا- معاون فناوری پژوهشگاه نیرو گفت: با دستیابی متخصصان کشورمان به دانش تولید و تست کابل‌های انتقال قدرت از طریق دریا امکان اجرای طرح‌های انتقال بین کشورمان و سایر کشورها فراهم می‌شود.

عباس بحری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: انتقال توان بین کشورهایی که بین آنها دریا است نیازمند توسعه کابل‌ها یا به‌صورت هوایی و یا زیردریایی است.

وی ادامه داد: این انتقال در بخش هوایی هم هزینه‌ها خیلی پائین‌تر است و هم باتوجه‌به دانش کسب شده امکان انتقال . وجود دارد.

معاون فناوری پژوهشگاه نیرو خاطرنشان کرد: بنابراین با دستیابی متخصصان داخلی به این تکنولوژی و فناوری هم در تولید وهم در تست کشور می‌تواند طرح‌های اتصال را با سرعت و سهولت بیشتر و نیز هزینه بسیار کمتر انجام دهد.

بحری گفت: براین‌اساس زنجیره ارزش آن هم در کشور باتوجه‌به تولید داخل حفظ می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه بر اساس نیاز توسعه شبکه انتقال و توزیع کشور تعریف و اجرایی شد.

معاون فناوری پژوهشگاه نیرو افزود: پیش‌تر کابل‌های انتقال قدرت هوایی بین جزیره قشم و بندرعباس تأمین‌کننده خارجی داشت؛ اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر علیه کشورمان وضع شد این نیاز احساس شد که تولیدکنندگان داخلی به این موضوع ورود کنند.

بحری خاطرنشان کرد: شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده کابل هم از چند سال قبل و باتوجه‌به اینکه این نیاز نتوانست از تأمین‌کنندگان خارجی تأمین شود، بحث تحقیق و توسعه خود را روی این محصول آغاز کرد.

وی گفت: براین‌اساس به شرکت داخلی مراجعه شد و شرکت توسعه‌دهنده محصول توانستند کابل هایی برای انتقال قدرت با توان ۲۳۰ کیلوولت دست‌یافته و نیاز کشور به این محصول را برطرف کنند.

معاون فناوری پژوهشگاه نیرو ادامه داد: این توسعه محصول برای بار نخست هست که در کشورمان در این ابعاد انجام می‌شود و باتوجه‌به اینکه این دانش در کشور ایجاد شده می‌توان از ظرفیت آن برای دیگر نقاط استفاده کرد.

بحری افزود: با تولید و تست این محصول داخلی و کسب اطمینان از رسیدن آن به استانداردهای جهانی می‌توان گفت نیاز کشور به نوع خارجی آن برطرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه سیم و کابل پژوهشگاه نیرو هم به‌عنوان آزمایشگاه مرجع برای نخستین‌بار اقدام به تست این محصول کرد تا نیازهای داخلی برآورده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha