کشاورزان اسپانیایی به اعتراض‌های همتایان اروپایی خود پیوستند؛ بزرگراه‌ها در تسخیر کشاورزان

تهران- ایرنا- کشاورزان اسپانیایی برخی از بزرگراه‌های اصلی این کشور را مسدود کردند و به همکاران معترض خود در دیگر کشورهای اروپایی پیوستند که به قیمت پایین محصول در برابر هزینه‌های بالای تولید، بوروکراسی و موضوع رقابت با کشورهای خارج از بلوک اتحادیه اروپا اعتراض دارند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، دوناسیانو دوخو (Donaciano Dujo) نایب رئیس آساخا (ASAJA) یکی از بزرگ‌ترین انجمن‌های کشاورزان در اسپانیا، در گفت‌وگو با تلویزیون ملی (TVE) تاکید کرد: ما در کل اتحادیه اروپا مشکلات مشابهی داریم.

آساخا و سایر انجمن‌های کشاورزان در اسپانیا، از روز پنجشنبه گذشته برای اعتراض‌ها فراخوان داده بودند اما بسیاری از کشاورزان از امروز سه‌شنبه با تراکتورهای خود به بزرگراه‌ها و جاده‌ها آمدند و ترافیک در سراسر این کشور، از سِویا (Sevilla) و گرانادا (Granada) در جنوب، تا خیرونا (Girona) در نزدیکی مرز فرانسه را مختل کردند.

در خیرونا، تراکتورهایی دیده می‌شوند که از ساعت‌های اولیه روز تظاهرات، تجمع کرده‌اند و پلاکاردهایی را حمل می‌کنند که روی آن‌ها نوشته شده است «بدون کشاورزان غذا نیست».

کشاورزان اسپانیایی مانند همکاران خود در فرانسه، بلژیک، ایتالیا و پرتغال از افزایش فشار بوروکراسی اروپایی، قیمت پایین محصولات خود و افزایش هزینه‌ها شکایت دارند.

آن‌ها معتقدند قوانینی که برای حفاظت از محیط زیست بر کشاورزان اتحادیه اروپا تحمیل می‌شود، آن‌ها را نسبت به همتایان خود در مناطق دیگر، مانند آمریکای لاتین یا کشورهای اروپای خارج از بلوک اتحادیه اروپا، کمتر رقابتی می‌کند.

کشاورزان اسپانیایی به اعتراض‌های همتایان اروپایی خود پیوستند؛ بزرگراه‌ها در تسخیر کشاورزان

تداوم اعتراض کشاورزان اروپایی به مقررات سختگیرانه گذار به سمت انرژی سبز باعث شد تا اتحادیه اروپا همزمان با عقب‌نشینی، هدف کاهش ۳۰ درصدی گازهای تولیدی در بخش کشاورزی را از نقشه راه جدید خود حذف کند.

این اعتراض‌ها که دولت‌ها را غافلگیر کرده است در جریان نشست سران اتحادیه اروپا در هفته گذشته نیز به موضوع بحث میان مقام‌ها بدل شد.

شبکه یورونیوز در گزارشی به بررسی پیامدهای اقتصادی اعتراض‌های کشاورزان در آلمان، فرانسه، رومانی، هلند و بلژیک پرداخت و نوشت: پیشینه اعتصاب‌های کنونی کشاورزان که سراسر اروپا را در بر گرفته است به قرارداد موسوم به «توافق سبز» باز می‌گردد که در سال ۲۰۱۹ میلادی و با هدف دستیابی به انتشار صفر خالص گاز دی‌اکسید کربن از مسیر اعمال تغییرات اساسی مانند دیجیتال و غیرکربنی کردن اقتصاد اروپا تا سال ۲۰۵۰ حاصل شد.

بر اساس این گزارش، ضعف سیاست‌گذاران اروپایی در پیش‌بینی تاثیر این توافق بر وضعیت کشاورزان، عامل بروز اعتراض‌های فعلی است که خود زمینه‌ساز بحرانی اساسی خواهد بود.

طبق این گزارش، تنها راه‌حل پیش‌ روی این اتحادیه برای غلبه بر شرایط حاکم، جلب اعتماد کشاورزان از طریق کنترل قیمت‌ها و انعطاف بخشیدن بر سیاست‌های سبز در راستای حفظ محیط‌زیست است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha