افرایش ۲۰۰ درصدی جذب کالای ترانزیتی نفتی از کردستان عراق در بندر امام خمینی(ره)

اهواز - ایرنا - مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: جذب کالای ترانزیتی در بخش محموله‌های نفتی از طریق کردستان عراق  در بندر امام خمینی (ره) در سال جاری، بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا ابوطالب گرایلو روز چهارشنبه در حاشیه نمایشگاه "دستاوردهای انقلاب اسلامی، رشد تولید و کارآفرینی" که در محل نمایشگاه بین المللی اهواز برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزارتن محموله نفتی ترانزیتی در بندر امام خمینی(ره) جذب شده است.

وی با اشاره به عملکرد این اداره کل در حوزه مواد معدنی گفت: عملکرد در این حوزه به حدود ۶ میلیون تن رسیده و در حوزه‌ی کالاهای اساسی هم بیش از ۱۱.۵ میلیون تن است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان بیان کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان سعی کرده همچنان نقش راهبردی خودش را در بخش تامین کالاهای اساسی ایفا کند و هدفگذاری خود را بر ایجاد پایانه‌های استاندارد و مکانیزه بندری در بندر امام خمینی(ره) قرار داده است.

وی با بیان اینکه یکی از پایانه‌های مکانیزه غلات در هفته دولت به بهره‌برداری رسید توضیح داد: ظرفیت این پایانه سه میلیون تن در سال است.

گرایلو از چند طرح مشابه پایانه غلاتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خبر داد و گفت: برنامه ریزی شده تا در آینده مجموع ظرفیت پایانه مکانیزه غلاتی به ۱۲ میلیون تن افزایش داده شود.

وی از انعقاد قرارداد برای ایجاد پایانه مکانیزه مواد معدنی با جذب سرمایه‌گذاری داخلی توضیح داد: بندر امام جذابیت خوبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه حداقل۳۵۰ هزار تن مخازن نفتی در بندر امام خمینی(ره) وجود دارد گفت: با قراردادهایی که امسال منعقد شده یا در شرف انعقاد هستند این ظرفیت تا ۴۵ هزار تن افزایش خواهد داشت.

ایجاد شهر لجستیکی در بندر امام خمینی(ره)

وی هدفگذاری بندر امام خمینی(ره) را تبدیل شدن به بندری لجستیکی عنوان کرد و گفت: یکی از برنامه‌ها در بندر امام خمینی(ره) ایجاد یک شهر لجستیکی کشور در این بندر است از این رو لازم است نقش بندر امام خمینی (ره) در بارگیری فراتر رود و از سوی دیگر به عنوان یک بندر نسل سوم به سمتی حرکت کند که کارخانجاتی در منطقه ایجاد شود تا مواد معدنی که از دریا وارد می‌شوند به محصول تبدیل شوند و این محصول به مصرف بازار داخلی یا صادرات مجدد برسد.

گرایلو میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دولت سیزدهم در بندر امام خمینی (ره) را ۱۳۰هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها در بندر نیز حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال از محل بودجه‌های عمرانی سازمان تامین اعتبار شده است.

وی ایجاد تقاطع غیر همسطح برای ارتباط مستقیم ماشین‌های سنگین از بندر امام خمینی (ره) به اهواز را یکی از طرح‌های مهم اداره کل بنادر و دریانوردی استان برشمرد و گفت: این طرح به منظور کنترل ترافیک و جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای شهروندان در برخی ساعات روز است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به اجرای بخشی از طرح جاده کمربندی بیان کرد: بخشی از این طرح در حال استفاده است و بخش دیگر آن نیازمند تکمیل است که با اعتباری که وجود دارد موضوع تکمیل روشنایی این طرح برنامه‌ریزی شده است.

به گفته گرایلو، اداره کل بنادر و دریانوری خوزستان هفت بندر تجاری با ظرفیت‌های اسمی ۷۰ میلیون تن تخلیه بار در سال را تحت مدیریت خود دارد و این بندر به تنهایی ظرفیت اسمی۶۰ میلیون تن در سال را دارا است که بیشترین ظرفیت تجاری و حمل و نقلی در استان به شمار می‌رود و بیش از ۶۰ درصد از کالای اساسی مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

وی افزود: بندر خرمشهر با حدود ۱۰ میلیون تن و بندرهای آبادان، اروندکنار، چوئبده، شادگان و سجافی ظرفیت اسمی یک میلیون تا ۱۰۰ هزار تن در سال را دارند.

مدیرکل دریانوردی خوزستان با اشاره به نقش سازمان دریانوردی در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی افزود: نقش بندرهای شادگان، چوئبده، اروندکنار و سجافی بیشتر در رابطه با ایفای مسئولیت‌های اجتماعی بوده است.

وی تصریح کرد: امروز کارکرد بندر امام خمینی بالغ بر ۳۹ میلیون تن است و برنامه‌ریزی شده تا پایان سال این ظرفیت به حدود ۴۳ میلیون تن برسد. که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha