۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۸:۴۴
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85379169
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بند خاکی حوضه آجی‌چای قروه به بهره‌برداری رسید

۱۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۸:۴۴
کد خبر: 85379169
بند خاکی حوضه آجی‌چای قروه به بهره‌برداری رسید

سنندج- ایرنا- بند خاکی حوضه آبخیز آجی چای قروه با ۱۲۱ میلیارد ریال هزینه در ایینی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان عصر سه شنبه در آیین افتتاح این طرح اظهار کرد: مساحت حوضه آجی چای قروه ۲۱ هزار و ۸۲۱ هکتار است و شامل هشت روستا با ۸۱۲ خانوار و ۲ هزار و ۷۶۸ نفر جمعیت است.

بهزاد شریفی پور افزود: این حوضه آبخیز ۶.۵ تن در هکتار در سال فرسایش دارد و بارش متوسط سالانه ۳۲۹ میلیمتر است.

وی ۴۰ درصد این حوضه را مراتع، ۵۳ درصد زارعت و هفت درصد سایر عنوان کرد و ادامه داد: برای جلوگیری از سیلاب و فرسایش خاک در این حوضه، ساخت بند خاکی در مساحت ۱۴ هکتار در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با اشاره اینکه این بند خاکی ۴.۵ متر ارتفاع دارد، اضافه کرد: برای ساخت این بند خاکی، هزار و ۲۰۰ مترمکعب عملیات بنایی و چهار هزار و ۸۰۰ مترمکعب عملیات خشکه چین انجام شد.

شریفی پور حجم آبگیری این بند خاکی را ۱۵۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و یادآور شد:طول تاج ۳۴۳ متر، عرض آن ۴.۵ متر و طول سرریز ۱۶ متر است.

وی هدف از اجرای این طرح را افزایش تاب آوری و همزیستی حوضه با سیلاب و خشکسالی، کاهش فرسایش و هدر رفت خاک، تعادل بخشی و تقویت آبخوان قروه با مساحت ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار و جلوگیری از توسعه بیابان دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: افزایش توان اکولوژیکی منطقه، گام مهم در راستای مهاجرت معکوس به منطقه، ایجاد چشم اندازهای گردشگری و پایداری کشاورزی و حفظ اشتغال حوضه نشینان از دیگر اهداف اجرای این بند خاکی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha