۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۰۴
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85379480
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توزیع ۱۳ هزار تن نهاده دامی و آرد بین عشایر ایلام در سال جاری

ایلام - ایرنا - مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: ۱۳ هزار تن آرد و نهاده دامی در سال جاری بین عشایر این استان توزیع شده است.

«محمد جواد خانزادی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر نفت سفید، ۶ هزار و ۵۰۰ تن نهاده‌های دامی و ۶ هزار و ۵۰۰ تن آرد بین عشایر استان ایلام توزیع شده است.

وی افزود: در این مدت بازارچه فروش محصولات عشایر با ۶۵ غرفه در مرکز استان دایر و با استقبال مطلوب عشایر، اتحادیه های عشایری و عموم مردم استان مواجه شد.

خانزادی ادامه داد: امسال برای یک هزار و ۴۰۰ نفر بیمه روستایی و عشایری صادر و برای یک میلیون رأس دام عشایر استان نیز پلاک کوبی و هویت گذاری انجام شده است.

وی اضافه کرد: از محل تبصره ۱۸ مبلغ ۴۹۳ میلیارد ریال برای تعداد ۵۰۰ نفر با هدف تسهیلات تثبیت شغل عشایر تشکیل پرونده و این متقاضیان به بانک معرفی شده‌اند.

به گفته خانزادی مبلغ تخصیص یافته به استان ایلام از محل اعتبارات بند ب ماده ۵۲ میزان ۶۰ میلیارد ریال بود که از این میزان بیش از مبلغ ۴۱ میلیارد ریال برای ایجاد اشتغال ۵۹ نفر جذب شده و مابقی اعتبار نیز در مرحله پرداخت توسط بانک کشاورزی است.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام بیان کرد: طرح نزدیک رسانی پایدار آب به عشایر «کولگ» با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال در حال تکمیل است که این طرح در خرداد ۱۴۰۳ افتتاح و موجب بهره مندی ۲۰۰ خانوار از مزایای آن خواهد شد.

وی افزود: طول کانال انتقال آب ۲۰ کیلومتری و احداث چهار مخزن ذخیره آب با ظرفیت ۳۵۰ متر مکعب در این پروژه پیش بینی شده است.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام ادامه داد: تأمین آب شرب به عشایر کوچنده در مناطق ییلاق و قشلاق با ظرفیت چهار هزار و ۵۰۰ خانوار با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال، پروژه در دست اجرای بهسازی ۴۶ باب چشمه در مناطق عشایری استان با اعتباری معادل ۲۵۰ میلیون ریال برای بهره مندی ۵۰۰ خانوار عشایری و بهسازی چشمه وَری در ملکشاهی با احداث مخزن ۲۰ متر مکعبی و آبشخور بطول ۱۰ متر از دیگر طرح های امور عشایری در راستای سیاست احیای چشمه‌ها و نزدیک رسانی آب به عشایر است.

وی آبنمای کمانه کبود شهرستان چوار با اعتبار هشت میلیارد ریال و با بهره‌مندی ۷۰ خانوار، ایجاد آبنمای « چم سرخ» شهرستان دهلران با اعتبار ۶ میلیارد ریال و بهره‌مندی ۶۰ خانوار را از دیگر پروژه های امور عشایری برشمرد.

خانزادی خاطرنشان کرد: نگهداری راه های عشایری در مناطق ییلاق و قشلاق بطول ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سطح استان با اعتبار معادل ۲۰۰ میلیارد ریال برای چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر و پل «تعل و گیلانه» شهرستان ایوان با اعتبار هشت میلیارد ریال با بهره‌مندی ۱۷۰ خانوار بطول ۳۰ متر و عرض ۶ متر از دیگر پروژه‌های امور عشایری استان است.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای ۹ هزار خانوار عشایری با ۶۰ هزار نفر جمعیت بوده که معادل ۱۰ درصد جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهند.

ارزش تولیدات عشایر سالانه ۳۵ هزار میلیارد ریال و شامل محصولاتی چون یک هزار و ۶۰۰ تن پشم، ۵۶۰ تن روغن و ۱٠۸ تن عسل است.

۳۰ درصد صنایع دستی در استان ایلام توسط عشایر تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha