"آپاراتچی" دلچسب و "آغوش باز" درگیر کلیشه‌ها بود + فیلم

مشهد- ایرنا- کارشناسان سینما و رسانه در دومین روز از بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر در سینما آفریقای مشهد (سینمای اهالی رسانه و فرهنگ و هنر) پس از تماشای فیلم های به نمایش درآمده این روز، «آپاراتچی» ساخته قربانعلی طاهرفر را دلچسب و امیدوارکننده دانستند اما " آغوش باز » اثر بهروز شعیبی را اثری درگیر کلیشه ها برشمردند.

به گزارش ایرنا، فیلم "آپاراتچی" دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما را روایت می‌کند که با اشتیاق تمام چند فیلم کوتاه ساخته و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خود است. این فیلم در دومین روز جشنواره فیلم فجر مشهد در سینما آفریقای مشهد، ویژه اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر به نمایش درآمد.

یکی از کارشناسان سینما و فیلمنامه نویسان شهر مشهد درباره این فیلم به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از ۲ فیلم ضعیف روز نخست جشنواره فیلم فجر مشهد شامل "شور عاشقی" که بیشتر اثری تلویزیونی بود تا سینمایی و همچنین "نبودنت" که کیفیت خوبی برای اجرا در جشنواره نداشت، فیلم آپارتچی دیدم که دارای داستانی روان با بازیهای دلچسب بود.

امید طاهری افزود: بعد از آپاراتچی، اثری از بهروز شعیبی با عنوان "آغوش باز" را دیدم که ضعیف بود و نتوانستم با آن ارتباط بگیرم، اصلا آقای شعیبی نتوانسته بود به موضوع خانواده در این فیلم درست بپردازد.

فیلمساز مشهدی نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا، فیلم آپاراتچی را نسبت به فیلم هایی که تاکنون در سینما آفریقا برای اهالی رسانه و فرهنگ و هنر به نمایش درآمده است بهتر دانست و گفت: فیلم گرم و گیرایی بود، لحظات خوشمزه ای داشت، البته از اواسط فیلم کیفیت ساخت آن کمی افت کرد و خسته کننده شد.

اشکان ضیایی افزود: قصه از اواسط فیلم آپاراتچی به سمت لحظات مفرح صحنه ای پیش رفت و دیگر دغدغه شخصیت اصلی فیلم را دنبال نمی کرد، چون دغدغه شخصیت فیلم دیگر دغدغه بیننده نمی شد و این تماشای آن را برای بیننده خسته کننده می کرد اما در مجموع آپاراتچی، سوژه خوبی داشت که بیشتر برای فیلم کوتاه مناسب بود.

وی کارگردانی و بازیگری خوب فیلم آپاراتچی را از نقاط قوت این اثر دانست.

«آپاراتچی» نیاز به تدوین دوباره دارد

یک کارشناس سینما از دانشگاه "سوره" نیز درباره فیلم آپاراتچی گفت: فیلمی شیرین و بانمک اما در عین حال عجیب بود، از این نظر که از یک بخشی، فیلم وارد فضای خیلی جدی می شد اما دیالوگها به شدت کمدی می شد، ولی در مقابل در برخی فضاهای کاملا کمدی فیلم، دیالوگهای خیلی جدی را می شد شنید.

محمد کلاته مولایی افزود: فیلم دائما بین فضای کمدی و جدی در نوسان بود، البته فیلمساز در دام هیچ کدام از این فضاها نیفتاده و به صورت خیلی منظم روی مرز قصه حرکت می کند، این شرایط باعث می شود که تماشاگر نتواند در جاهایی از فیلم با آن ارتباط بگیرد.

وی اظهار کرد: اگر فیلمنامه آپاراتچی از ابتدا با شخصیت "جلیل" آغاز می شد و سپس خانواده و شغل و دغدغه اش را می دید، سپس وارد جریانی می شد که منتهی به بازداشتش و ورود آقای "نوری" به عنوان محرک حادثه می گردید، فیلم ساخت و روال بهتری پیدا می کرد.

مولایی اضافه کرد: فیلم آپاراتچی یک دیالوگ جالب دارد که فردی می گوید "... در تدوین درش می آوریم" و به عقیده من اگر فیلم دوباره تدوین شود، ساخت بهتری پیدا خواهد کرد.

"آپاراتچی" دلچسب و "آغوش باز" درگیر کلیشه‌ها بود + فیلم

آپاراتچی، ادای دین به سینما است

یک فعال رسانه ای و روزنامه نویس حوزه سینما در مشهد نیز درباره فیلم آپاراتچی به خبرنگار ایرنا گفت: این فیلم اولین ساخته "طاهری فر" است و در زمره آثار اقتباسی امسال جشنواره فجر به شمار می رود، زیرا قصه آن برگرفته از کتابی به همین نام است.

سیدحبیب قاآنی افزود: آپاراتچی، فیلمی بومی و محلی است که از ظرفیت های منطقه ای خود استفاده کرده و قصه یک عاشق سینما را نشان می دهد که دوست دارد در تولید فیلم هم نقش داشته باشد یا در فیلم بازی کند، البته بعد از انقلاب اسلامی فیلم هایی با موضوع سینما و ادای دین به آن ساخته شده است که از جمله آنها می توان به "دو فیلم با یک بلیت"، "زیر درختان زیتون" و "سلام سینما" اشاره کرد.

وی بیان کرد: آپاراتچی به نحوی ادای دین به سینما است، "تورج الوند" در این فیلم بعد از بازیش در فیلم "نگهبان شب" رضا میرکریمی، حضور خوبی دارد.

قاآنی با ابراز تاسف از غیبت آپاراتچی در بخش مسابقه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، گفت: این اثر در بخش "نگاه نو" جشنواره قرار دارد و اگر در بخش مسابقه بود به طور قطع الوند می توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را به دست آورد.

به گزارش ایرنا، تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر و رضا ناجی در کنار بازیگرانی، چون هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امید روحانی، وحید مبصری، امین گلستانه، حسین عابدینی، ولی فروتن و علیرضا استادی در فیلم آپاراتچی ایفای نقش کرده‌اند.

قربانعلی طاهرفر کارگردان و سجاد نصراللهی‌نسب تهیه‌کننده آپاراتچی هستند. این فیلم با نگارش حسین تراب‌نژاد و احسان لطفیان برداشتی آزاد از کتاب آپاراتچی نوشته دکتر روح الله رشیدی است که رویدادهای آن در تبریز اوایل دهه ۶۰ می‌گذرد.

"آغوش باز"، درگیر کلیشه ها

فیلم "آغوش باز" به کارگردانی بهروز شعیبی دومین فیلمی بود که در سینما آفریقا، ویژه اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر به نمایش درآمد، این فیلم از دیدگاه بسیاری از کارشناسان سینما و رسانه و تماشاگران مشهد چندان در جذب مخاطب توفیق نداشت.

به گفته مولایی، کارشناس سینما، آغوش باز را می توان یک فیلم متوسط از ساخته ها و کارنامه درخشان آقای شعیبی دانست که با توجه به تجربه وی در کار ساخت فیلم، چنین فیلم متوسطی بعید بود.

وی گفت: خیلی خوشحالم که دکورهای "پیام" (شخصیت اصلی فیلم) در فیلم آغوش باز آتش گرفت و او فرصتی پیدا کرد تا به زندگی شخصی اش بپردازد، مشکلاتی که برای پیام در مسیر تغییر و تحول در زندگیش اتفاق می افتد، به شدت دم دستی و کلیشه ای است، فیلم درگیر کلیشه ها است و نمی تواند در روابط عمیق شود، روابط بین "هومن" با نامزدش یا روابط دیگر شخصیتهای فیلم بسیار دم دستی است، عنوان بندی هم خیلی طولانی و در جای نامناسب قرار داشت.

مولایی، شخصیت "زهره" در این فیلم را بسیار خوب از نظر پرداختن کارگردان به آن دانست و گفت: زهره (همسر پیام) با اینکه هیچ بازی یا دیالوگی در فیلم ندارد، اما بسیار خوب پرداخت شده و می توان آن را از نقاط قوت فیلم دانست.

به گزارش ایرنا، فیلم "آغوش باز" قصه از سه زوج در فراز و نشیب روابط عاطفی است که فرصت می‌یابند به تعریف جدیدی از عشق برسند… حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی، وحید نفر، علی عطایی، روژین فاطوری‌فر، ساینا توکلی، میثم نوروزی، سهیل هژبر، مسعود خانی و نیز مهدی هاشمی، احترام برومند و حسن معجونی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

۲۶ فیلم در قالب چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر در مشهد از ۱۶ تا ۲۲ بهمن ماه در به نمایش عمومی در می‌آیند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha