بهره‌مندی ۱۰ هزار خانوار گلستانی از مزایای طرح‌های منابع طبیعی گلستان در دهه فجر
عکس آرشیو است

گرگان- ایرنا- همزمان با دهه فجر، بهره‌برداری متمرکز از ۱۶ اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به میزبانی کردکوی آغاز شد که افزون بر ۱۰ هزار خانوار از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایرنا، در این مراسم متمرکز به طور نمادین سازه سنگ و ملاتی و سرشاخه گیر روستای «نامن» کردکوی افتتاح شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در دهه فجر امسال ۱۷ طرح آبخیزداری و سه طرح مرتعداری با سرمایه‌گذاری ۳۳۰ میلیارد ریال اعتباری بهره برداری شده یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

حمید سلامتی اظهار کرد: این طرح‌ها شامل ساخت سازه سنگ و ملاتی در حوضه «قورچای» رامیان، حوضه «اوغان» گالیکش، «النگدره» و «انجیراب» گرگان، حوضه «زرینگل» علی آبادکتول، «ثامن» کردکوی، «ماسان» گنبدکاووس، ترمیم و تکمیل سازه‌های سنگی و ملاتی «قرناوه» مراوه‌تپه، ترمیم کابیون‌های «آق سو» کلاله، ساخت بندخاکی حوضه «آق بند» گنبدکاووس و کپه‌کاری «کمربُن و غلامحسین چهارباغ» گرگان، خوش ییلاق آزادشهر و «یلی بدراق» کلاله است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری یا آغاز عملیات اجرایی این طرح‌ها شامل اجرای ۳۵ هزار و ۸۶۲ متر مکعب طرح آبخیزداری و اجرای پوشش گیاهی در هزار و ۸۰۰ هکتار است.

گلستان با مساحت بیش از ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی مشتمل بر ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۲۱ هزار هکتار زمین ساحلی است که حدود ۳۳۰ هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به دلیل خشکسالی های متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان‌ قره قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان، از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha