از ماجرای مصاحبه روزنامه‌نگار آمریکایی با پوتین تا سرنوشت پرونده نورد استریم

مسکو- ایرنا- سخنان روز چهارشنبه سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین)، گستره مختلفی از موضوعات شامل مباحث مطرح درباره مصاحبه یک روزنامه‌نگار آمریکایی با پوتین، سرنوشت تحقیقات انفجار خط لوله گاز «نورد استریم»، تلاش‌ها برای حل مشکلات پرداخت مالی در مبادلات تجاری با چین و ادامه عملیات نظامی در اوکراین را در برمی‌گرفت.

به گزارش ایرنا و بنا بر مطالب منتشر شده در رسانه‌های روس، مباحث مطرح درباره مصاحبه تاکر کارلسون روزنامه‌نگار آمریکایی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در کانون توجه‌ها قرار گرفته است، آنجا که بخش‌های ادعایی از این مصاحبه به نقل از پوتین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که توسط سخنگوی کرملین تکذیب شد.
علاوه بر این، قرار گرفتن یک شهروند ایالات متحده در اتاق کار رئیس‌جمهوری روسیه برای انجام مصاحبه و اینکه چرا کرملین به جای پاسخ به درخواست مصاحبه رسانه‌های مطرح غربی، به این مصاحبه که در اینترنت منتشر خواهد شد، پاسخ مثبت داده است، از دیگر نکات مطرح در این باره بود؛ آن هم در شرایطی که واشنگتن رویکرد ضد روسی را در سال‌های گذشته در پیش گرفته است.

ماجرای مصاحبه روزنامه‌نگار آمریکایی با پوتین چیست؟

تأیید انجام مصاحبه
ماجرا از آنجا آغاز شد که این روزنامه‌نگار آمریکایی و مجری سابق شبکه فاکس نیوز در ویدیویی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) گفت:‌ما اینجا در کرملین هستیم تا مصاحبه‌ای با ولادیمیر پوتین ضبط کنیم.
به دنبال طرح برخی حدس و گمان‌ها درباره صحت این ادعا، سخنگوی مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه به شفاف سازی دراین باره پرداخت و تأیید کرد که تاکر کارلسون روزنامه‌نگار آمریکایی سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مصاحبه کرده است و این مصاحبه به محض آماده شدن، منتشر خواهد شد.
پسکوف در پاسخ به اصرار خبرنگاری درباره ارائه جزئیات مباحث مطرح در این مصاحبه گفت:‌ بالاخره، این مصاحبه اوست؛ وقتی آماده انتشار شد، احتمالاً ابتدا خودش در مورد همه جزئیات صحبت خواهد کرد.

مباحث منتشر شده از این مصاحبه تاکنون، جعلی است
سخنگوی کرملین درباره انتشار برخی مباحث به عنوان گزیده سخنان رئیس‌جمهوری روسیه در این مصاحبه اظهار داشت: این مطالب، تقلب محض است، مباحث غیرواقع از این دست وجود دارد و همچنان مطرح خواهد بود که باید با آنها برخورد شود.

چرایی پاسخ مثبت کرملین به این درخواست مصاحبه
پسکوف در پاسخ به پرسش دیگری، علت پاسخ مثبت کرملین به این درخواست مصاحبه را رویکرد یکجانبه رسانه‌های مطرح غرب دانست.
وی در این باره توضیح داد:‌ رسانه های غربی مدام از پوتین درخواست مصاحبه می‌کردند، اما به خاطر موضع یکجانبه آنها فایده‌ای نداشت.
سخنگوی کرملین اظهار داشت: ما درخواست‌های زیادی برای مصاحبه با رئیس‌جمهوری روسیه دریافت می‌کنیم، اما اساساً وقتی صحبت از کشورهای "غرب جمعی" به میان می‌آید، در مورد رسانه‌های آنلاین بزرگ، کانال‌های تلویزیونی سنتی، روزنامه‌های بزرگ صحبت می‌کنیم که نمی‌توانند به تلاش‌های خود به خاطر یکجانبه بودن رویکردهایشان افتخار کنند.
پسکوف درباره روزنامه نگار آمریکایی گفت:‌ او موقعیتی دارد که با بقیه متفاوت است. او به هیچ وجه طرفدار روسیه نیست، او طرفدار اوکراین نیز نیست. او بیشتر طرفدار آمریکا است. اما این موضع حداقل با موضع رسانه های سنتی غرب متمایز است. 

آنچه روزنامه‌نگار آمریکایی گفت
یک روز قبل تر، این روزنامه نگار آمریکایی در ویدیویی در شبکه اجتماعی ایکس گفت:‌ ما اینجا هستیم تا مصاحبه ای با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ضبط کنیم. به زودی این کار را انجام خواهیم داد.
به گفته این روزنامه نگار، بیشتر آمریکایی ها از آنچه دقیقاً در روسیه و اوکراین اتفاق می افتد آگاه نیستند.
کارلسون همچنین گفته است که تمام هزینه های سفر به مسکو و مصاحبه با پوتین را خودش پرداخت کرده و از هیچکس پولی دریافت نکرده است.
این روزنامه نگار با بیان اینکه مقدمات مصاحبه با پوتین طی چند ماه انجام شد،‌ همچنین گفته است که مقامات آمریکایی تلاش کردند تا مصاحبه او با پوتین را مختل کنند.
کارلسون گفته است که همه می توانند نسخه کامل مصاحبه را بدون ویرایش و بدون پرداخت هزینه در وب سایت وی تماشا کنند. 

قول ایلان ماسک به روزنامه‌نگار آمریکایی
به گفته این روزنامه نگار، ایلان ماسک مالک شبکه اجتماعی ایکس به وی قول داده است که لینک این مصاحبه را مسدود نکند.
کارلسون گفته است: دولت های غربی، احتمالاً هر کاری که ممکن است برای سانسور این ویدئو در سایر پلتفرم های کمتر مهم انجام خواهند داد.
وی افزوده است: اطمینان دارم دولت‌های غربی از اطلاعاتی که نمی توانند آن را کنترل کنند می ترسند.

قصد روزنامه نگار آمریکایی برای مصاحبه با زلنسکی و واکنش کرملین
کارلسون همچنین گفته است که قصد دارد با زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین مصاحبه کند.
این روزنامه نگار خاطرنشان کرد: تمام مصاحبه های قبلی رهبر اوکراین در رسانه های آمریکایی مصداق روزنامه نگاری نیست، بلکه تبلیغاتی است.
او معتقد است: مصاحبه‌های قبلی زلنسکی، گفتگوی تشویقی است که به طور خاص برای تقویت تقاضای زلنسکی برای مشارکت بیشتر ایالات متحده در جنگ در شرق اروپا طراحی شده است.

سخنگوی کرملین درباره قصد کارلسون برای مصاحبه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اظهار نظری نکرد.
پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا چنین مصاحبه ای مفید خواهد بود گفت: در اینجا دیگر نمی توانم به جای او (زلنسکی) صحبت کنم. این موضوع مربوط به کی‌یف است. آنها مصاحبه های زیادی انجام می دهند.

سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا روزنامه‌نگار آمریکایی پس از مصاحبه با پوتین، نظر خود را در مورد علل درگیری در اوکراین تغییر داده است، گفت: من سخنگوی مطبوعاتی «کارلسون» نیستم و دوست ندارم باشم. بالاخره من سخنگوی مطبوعاتی پوتین هستم.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین

واکنش کرملین به نتیجه تحقیقات اولیه نورد استریم
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تصمیم سوئد برای پایان دادن به تحقیقات خود در مورد انفجار خط لوله نورد استریم به دلیل عدم امکان شناسایی عاملان این حادثه، گفت: این، تصمیمی قابل توجه است، آن هم در شرایطی که تاکنون آنها به سادگی از به اشتراک گذاشتن هر گونه اطلاعات در مورد این پرونده خودداری کرده اند و اکنون تصمیم گرفته اند که به سادگی کتاب مربوط به پرونده را ببندند.
پسکوف در پاسخ به سوالی درباره اینکه روسیه پس از واگذاری تحقیقات انفجارهای نورد استریم به آلمان از سوی سوئد، قصد انجام چه کاری را دارد، گفت:جالب خواهد بود که ببینیم آلمان با چه دقتی به تحقیقات نورد استریم خواهد پرداخت.
وی افزود: آلمان به دلیل این حمله تروریستی ضررهای زیادی را متحمل شده است و به خاطر از دست دادن منابع گازی روسیه از طریق این خط لوله، شرکت‌های این کشور رقابت‌پذیری و سودآوری خود را از دست می‌دهند.
سخنگوی کرملین اظهار داشت:‌ آلمان کشوری است که دارایی بسیار مهمی را در انفجار خط لوله نورداستریم از دست داده است. این شرکت های آلمانی بودند که در سرمایه گذاری مشترک حضور داشتند و از عوامل اجرایی ایجاد این خط لوله بودند که در نتیجه این خرابکاری تروریستی، دچار آسیب شدند.

پیش تر، دادستانی سوئد اعلام کرد که تحقیقات اولیه در مورد خرابکاری خطوط لوله گاز در دریای بالتیک را خاتمه داده است.
در این گزارش آمده است: این تحقیقات شامل تجزیه و تحلیل تحرکات تعداد زیادی کشتی، بررسی گسترده صحنه حادثه و چندین بازجویی است که با توجه به شرایط فعلی، می‌توانیم بگوییم که سوئد در این زمینه صلاحیت قضایی ندارد و بنابراین پرونده تحقیقات باید بسته شود.
دادستانی سوئد افزوده است: تحقیقات اولیه اکنون به مرحله ای رسیده است که مقام‌های این کشور، درک روشنی از این حادثه دارند و هیچ چیزی نشان نمی دهد که سوئد یا اتباع سوئدی در خرابکاری‌هایی که در آب‌های بین المللی رخ داده است، دست داشته اند.
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه پیش از این روز سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ با تأکید بر لزوم شناسایی عامل انفجار در خط لوله نورد استریم گفت: روسیه بارها نتیجه تحقیقات درباره علت این انفجار را درخواست کرده اما هرگز آن را دریافت نکرده است.
پسکوف گفت: حادثه نورد استریم یک خرابکاری بوده است که شناسایی عاملان و مجریان آن نباید رها و به فراموشی سپرده شود.
سخنگوی کرملین افزود: ما با علاقه منتظر هر گونه حکم و تصمیمی هستیم که در این زمینه اتخاذ شود، این کارشکنی علیه زیرساخت‌های حیاتی بین‌المللی است که نمی‌توان از شناسایی افرادی که پشت آن بودند، مجریان و مجریان آن چشم‌پوشی کرد.
خطوط گاز نورد استریم ۱ و ۲ که روسیه را به آلمان از زیر دریای بالتیک متصل می‌کرد، سپتامبر ۲۰۲۲ ( شهریور - مهر ۱۴۰۱) در یک رشته انفجار در نزدیکی جزیره بورنهولم دانمارک نابود شدند. تحقیقات مشترک آلمان، دانمارک و سوئد درباره علت این انفجارها هنوز ادامه دارد.
روزنامه وال استریت ژورنال دی‌ماه ۱۴۰۲ در گزارشی با استناد به اطلاعاتی که به دست آورده است، نوشت:‌ شواهد حاکی از این است که لهستان تلاش کرده شواهد و مدارک مربوط به انفجارهای خطوط لوله گاز نورداستریم را پنهان کند تا روسیه متهم اصلی این انفجارها معرفی شود.
به نوشته این روزنامه، پیشتر دولت‌های غربی، روسیه را به انفجار این خطوط گاز متهم می‌کردند ولی شواهد حاکی از این است که مسکو از انفجار این خطوط ضرر دیده است. گفته می‌شود این خطوط گاز، اهرم فشار قدرت کرملین بر غرب بوده است.
سیمور هرش، روزنامه نگار آمریکایی پیشتر در مقاله‌ای، سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را مسئول اصلی انفجارهای نورد استریم معرفی کرده بود.
نظریه هرش وقتی تقویت شد که رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه سابق لهستان چند ساعت پس از انفجارها با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، تصویری از نشت گاز در محل انفجار منتشر کرد و نوشت «متشکرم، ایالات متحده آمریکا».
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز پیشتر اعلام کرده بود که عملیات خرابکارانه نورداستریم به احتمال زیاد توسط آمریکایی‌ها یا به دستور آنها انجام شده است.

تلاش برای حل مشکلات پرداخت مالی شرکت‌های روس به چین
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود به خبرنگاران گفت:‌ گزارش‌هایی از مشکلات شرکت‌های روسی در پرداخت‌های مالی به چین دریافت شده است که این مشکلات در چارچوب گفت و گوی نزدیک بین دو کشور حل خواهد شد.
پسکوف گفت: ما با دوستان چینی خود گفت و گوی نزدیک داریم و البته همه مشکلات را در چارچوب قانون حل خواهیم کرد.
پیش از این، برخی منابع خبری گزارش داده بودند که یک بانک تجاری چین به مشتریان خود در مورد تعلیق معاملات با روسیه و بلاروس اطلاع داده است.

عملیات نظامی روسیه تا تضمین امنیت مناطق جدید ادامه خواهد یافت
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت:‌ اهداف عملیات نظامی مسکو در قبال اوکراین تغییر نکرده است و این عملیات تا تضمین امنیت مناطقی که به روسیه پیوسته‌اند، ادامه خواهد یافت.
وی اظهار داشت: یکی از اهداف این عملیات، تضمین امنیت مردم ساکن در مناطقی است که قبلاً به مناطق روسیه تبدیل شده اند و نیز محافظت از آنها در برابر حملات مستقیم و در واقع، نجات جان آنها است.
پسکوف اظهار داشت: از سال 2014 میلادی، زمانی که جنگ داخلی در اوکراین شروع شد، ساکنان این مناطق توسط نیروهای مسلح اوکراین مورد حمله قرار گرفتند و جنگ دقیقاً از همان زمان آغاز شد. توقف حملات به ساکنان این مناطق، یکی از اهداف عملیات ویژه است.
سخنگوی کرملین گفت: با وجود تلاش‌های غرب برای از بین بردن وضعیت بی طرف اوکراین و پیوستن آن به ناتو و همسایگی مرزهای روسیه با زیرساخت های نظامی ناتو، مسکو برای تضمین امنیت کشور، عملیات نظامی را ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha