فیلمبرداری در کویر و دریا کار را سخت می‌کرد/ نباید حضور دوربین احساس می‌شد

تهران- ایرنا- مدیر فیلمبرداری «میرو» گفت: فیلمبرداری در دریا چالش سخت این فیلم سینمایی بود؛ اگرچه قاب‌های بسیار زیبایی برای ما به ارمغان آورد. 

فیلم سینمایی میرو به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی سعید الهی در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و در روزهای گذشته برای اهالی رسانه به نمایش درآمده است.

سیدمحمدرضا سجادیان، مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی است. او درباره جزییات فیلمبرداری «میرو» در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار داشت: از دوربین روی دست استفاده کردیم و عمده پلان‌ها با لنز تله گرفته شده است. همچنین به دلیل تنوع اقلیم میزانسن زیادی داشتیم. تلاش کردیم با تلفیق میزانسن و تصویربرداری با لنز تله، روایت مستندگونه‌تری در تصاویر فیلم ارایه بدهیم. فراموش نکنید که داستان فیلم مربوط به دهه ۱۳۶۰ است و باید همان سادگی آن روزها در تصاویر احساس شود. بنابراین ترجیح کارگردان این بود که به هیچ وجه وجود دوربین احساس نشود.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر فضای فیلم در حال و هوای دهه ۱۳۶۰ و مقارن با جنگ تحمیلی روایت می‌شد و طبیعتا از نظر تصویری باید ملاحظاتی را رعایت می‌کردیم.

فیلمبرداری در کویر و دریا کار را سخت می‌کرد/ نباید حضور دوربین احساس می‌شد
سیدمحمدرضا سجادیان،‌ فیلمبردار «میرو»

سجادیان با اشاره به تنوع اقلیمی در «میرو» گفت: متاسفانه شاهدیم که این روزها فیلم‌های آپارتمانی متعددی در سینمای ایران ساخته می‌شود. چنین کارهایی از نظر فیلمبرداری بسیار ساده و بدون چالش است، اما فیلم «میرو» اصلا اینگونه نبود. نیمی از تصاویر فیلم باید در کویر ضبط می‌شد و حدود ۳۰ درصد پلان‌ها نیز داخل قایق و روی دریا بود. این اتفاقات کار گروه فیلمبرداری را بسیار سخت می‌کرد. تصویربرداری در گرمای طاقت‌فرسای سیستان و بلوچستان معضل بزرگ دیگری بود که ما را اذیت می‌کرد که البته بعد از مدتی با آن کنار آمدیم.

داستان فیلم مربوط به دهه ۱۳۶۰ است و باید همان سادگی آن روزها در تصاویر احساس شود

او درباره بخش‌هایی از فیلم که در دریا فیلمبرداری شده است، گفت: چالش سخت، اما شیرینی بود. سختی آن از این جهت بود که اولا شرایط دریا همیشه یکسان نبود. یک روز گرم و آفتابی بود و یک روز طولانی و متلاطم. این موضوع برنامه‌ریزی ما را برهم می‌زد. از سویی دیگر، نباید هیچ لرزشی در تصاویر احساس می‌شد. شیرینی آن هم از این جهت بود که زیبایی‌های دریا به ما کمک می‌کرد تا بتوانیم قاب‌های جذاب‌تری را پیش چشم مخاطبان قرار بدهیم. فکر می‌کنم سخت‌ترین روزهای کاری‌ام را در میرو و در ضبط سکانس‌های روی دریا تجربه کردم.

عوامل فیلم «میرو» عبارتند از: تهیه‌کننده: سعید الهی، کارگردان: حسین ریگی، بازیگران: سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، آرزو تاج نیا، ابوالفضل همراه، مهدی دین محمدپور، ایوب افشار و ...، نویسنده: پیمان شیرخانی، جانشین تهیه‌کننده: محمود محمدطائمه، مدیر فیلمبرداری: سیدمحمدرضا سجادیان، تدوین: مهدی سعدی، موسیقی: مسعود سخاوت دوست، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: منصور میرشکاری، طراح چهره‌پردازی: مرتضی کهزادی، طراح صحنه و لباس: مهدی سعیدی، صدابردار: سیدوحید رضویان، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، طراح جلوه‌های بصری: علی سجادی، عکاس: ایمان تاج‌نیا، طراح پوستر: محمد روح‌الامین / مدیر ارتباطات رسانه‌ای: مطهره کشاورز محمدیان/ محصول بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی/ پاییز ۱۴۰۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha