بیش از ۳۰۰ اثر به دبیرخانه جایزه پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی ارسال شد

تهران- ایرنا- رئیس دبیرخانه نخستین جایزه پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی گفت: بیش از ۳۰۰ اثر علمی به دبیرخانه ارسال شده که بیانگر استقبال فراتر از انتظار پژوهشگران از این رویداد است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دومین نشست شورای سیاستگذاری نخستین جایزه پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. در این نشست، علاوه بر بررسی آثار ارسال شده و فرآیند داوری این آثار، پیشنهاداتی درباره برگزاری دوره‌های بعد و میزان جوایز و حمایت‌های اثرگذارتر از پژوهشگران نیز، ارائه شد.

میزان دارایی‌های‌ فرهنگی‌ را افزایش دادیم

رضا ملکی دبیر جایزه پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی در دومین نشست سیاستگذاری این رویداد، اظهارداشت: یکی از مهمترین اهداف این رویداد، ارزیابی سطح دانش و علمی در بخش فرهنگ بین‌الملل کشور بود و از این طریق توانستیم میزان دارایی‌هایمان را افزایش دهیم.

وی گفت: با این جایزه، قوت‌ها و ضعف‌هایمان را در زمینه پژوهش‌های فرهنگی بین‌المللی را شناسایی کردیم و آثار با ارزشی را به دست آوردیم که در بخش اجرایی، به کار خواهد آمد.

دبیر جایزه پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی با بیان اینکه شبکه‌ای از پژوهشگران حوزه فرهنگ بین‌الملل ایجاد می‌شود، افزود: با توجه به اینکه این عرصه اهمیت زیادی در پیشبرد اهداف دیپلماسی فرهنگی دارد، در نتیجه تلاش خواهیم کرد تا برای نفرات برگزیده و پژوهشگران برتر، فرصت مطالعاتی در خارج از کشور فراهم سازی تا به صورت میدانی، پژوهش‌های اثربخش ارائه کنند.

ملکی ابراز امیدواری کرد که با فعال سازی شبکه نخبگانی در حوزه پژوهش‌های فرهنگی بین‌المللی، فعالیت‌های متنوع و متعدد در طول سال، ایجاد شود و دستاوردهای بیشتری تقدیم دیپلماسی فرهنگی کشور شود.

میزان مشارکت پژوهشگران چشم‌گیر بود

رئیس دبیرخانه نخستین جایزه پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی در دومین نشست شورای سیاستگذاری این رویداد، بیان کرد: با توجه به فعالیت‌های انجام شده، داوری آثار ارسال شده، با دقت بالا و برنامه ریزی حرفه‌ای صورت گرفت و آمادگی خوبی برای برگزاری اختتامیه جایزه و معرفی برگزیدگان داریم.

وی درباره فرآیند اجرایی این جایزه توضیح داد: تیرماه امسال، نخستین نشست شورای سیاستگذاری جایزه برگزار شد و خروجی آن، آیین نامه برگزاری بود و نخستین گام‌ها در این مسیر برداشته شد. گام دوم نیز، طراحی سایت و راه اندازی آن بود که کمک شاسانی در ایجاد ارتباط با شبکه پژوهشگران کشور فراهم کرد و دریافت آثار نیز از این طریق، تسهیل شد.

حشمتی بیان کرد: پس از راه‌اندازی دبیرخانه جایزه، بررسی آثار در منتشر شده طی ۱۰ سال گذشته، آغاز شد و پس از تعیین شاخص‌های داوری، آثار ارسال شده به بهترین و سریع ترین نحو، داوری شدند.

«کمیته علمی، در ابتدا پیش بینی کرده بود که اگر ۱۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شود، ماموریت این دوره، به خوبی انجام پذیرفته است اما خوشبختانه استقبال از سوی پژوهشگران، فراتر از حد انتظار بود و بیش از ۳۰۰ اثر را ما دریافت کردیم. نکته مهمی که در این میان وجود دارد، تطبیق محورها و موضوعات فراخوان با فعالیت‌ها و نیازهای جامعه است»

وی درباره میزان جوایز تعیین شده برای برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد افزود: در هفت بخش، به برگزیدگان، علاوه بر تندیس جایزه و لوح یادبود، مبلغی به عنوان جایزه نقدی نیز در نظر گرفته شده است که در تلاش هستیم که میزان این مبلغ را تا زمان برگزاری اختتامیه، افزایش دهیم.

آثار ارسال شده با دقتی بالا داوری شدند

روح الله حسینی دبیر علمی نخستین جایزه پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی نیز در این نشست در توضیح فرآیند داوری آثار ارسال شده به دبیرخانه جایزه اظهارداشت: کار کمیته علمی از زمان اعلام فراخوان، آغاز شد و سعی کردیم دانشگاه‌های شاخص در حوزه علوم انسانی را برای ارسال آثار همراه کنیم. کار داوری آثار ارسال شده، برخلاف آنچه که برنامه ریزی شده بود، سریع تر انجام شد و این آثار با دقت بالا داوری شدند تا بهترین ها، انتخاب شوند.

بیش از ۳۰۰ اثر در ۶ بخش را دریافت کردیم که در این میان، ۷۰ اثر در حوزه کتاب، ۱۵۵ اثر در حوزه مقاله، ۱۲ اثر در حوزه رساله دکتری، ۲۵ اثر در حوزه پایان نامه ارشد، ۳۱ اثر در حوزه گزارش سیاستی و ۱۲ اثر در حوزه گزارش پژوهشی، مورد داوری قرار گرفت.

دبیر علمی نخستین جایزه پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی، با بیان اینکه این آثار در سه مرحله داوری شد، اظهارداشت: در نهایت، در هر بخش، سه اثر برگزیده انتخاب شد که حائز بیشترین امتیاز از سوی داوران بود.

بیش از ۳۰۰ اثر به دبیرخانه جایزه پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی ارسال شد

آثار برتر در دسترس عموم قرار گیرد

محمدرضا دهشیری رئیس دانشکده روابط بین‌الملل نیز در این نشست پیشنهاد داد که یکی دیگر از جوایزی که به برگزیدگان و حتی شرکت کنندگان می‌تواند تعلق بگیرد، انتشار این آثار و در دسترس عموم قرار دادن آنها باشد.

وی با بیان اینکه لازم است تجربه دیگر کشورها در حوزه فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی باید استفاده کنیم، اظهارداشت: لازم است که روش ها و ساز و کارهایی که کشورهای موفق در عرصه دیپلماسی فرهنگی دارند را شناسایی کنیم. از سوی دیگر، می‌باید که به روش‌های نو همچون دیپلماسی برخط و اریزنی فرهنگی مجازی، روی آوریم و در روش‌ها، نوآوری داشته باشیم تا روابط بین‌الملل مان را با کمک بازوی فرهنگ، ارتقا دهیم.

این جایزه، ایده‌ای هوشمندانه بود

محمدرضا برزویی رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه این نشست، برگزاری جایزه پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی را ایده‌ای هوشمندانه دانست و گفت: این اتفاق سبب اتصال عرصه پژوهش و نظر با میدان عمل خواهد شد که به مرجعیت سازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منجر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات پسینی، از خود رویداد مهمتر است، افزود: یکی از دستاوردهایی که برگزاری این جایزه به همراه خواهد داشت، ایجاد شبکه‌ای از نخبگان پژوهش‌های فرهنگی بین‌المللی است که ضروری است شبکه سازی و مدیریت آن، در اولویت قرار گیرد.

برزویی همچنین پیشنهاد کرد که از چهره‌های ماندگار در حوزه پژوهش‌های فرهنگی نیز، مورد توجه این جایزه قرار گیرند تا الگوسازی لازم برای پژوهشگران و فعالان جوان‌تر نیز انجام گیرد.

دستیابی به شبکه نخبگانی در عرصه فرهنگ بین‌الملل

رضا مهدی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه تجربه برگزاری جوایز ملی در کشور نشان می دهد که چنین رویدادهایی، اثرگذار هستند، اظهارداشت: ایجاد شبکه نخبگانی، کار بسیار دشواری است در حالی که با برگزاری یک جایزه ملی، می‌توان به این مهم دست یافت.

وی با بیان اینکه در خارج از کشور، آشنایی نسبت به به فعالیت‌های نرم جمهوری اسلامی ایران، بسیار اندک است، افزود: از این نظر، اهمیت جایزه پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی، اهمیتی دوچندان می‌یابد. بنابراین ضروری است که برگزاری این رویداد، استمرار داشته باشد.

مهدی همچنین گفت: برگزیدگان و نفرات برتر این دوره، نباید رها شوند بلکه باید فعالیت این شبکه حفظ شود تا دیگران نیز ترغیب شوند و از این طریق، آثار ارزشمندتر و اثرگذارتری تولید و عرضه شود. همچنین در عرصه پسادکتری نیز این پژوهشگران می توانند مورد حمایت قرار گیرند تا نیازهای سازمان‌ها را در عرصه پژوهشی، مرتفع سازند.

این جایزه برای اثربخشی بیشتر به طور منظم برگزار شود

مجید رسولی رئیس مرکز مطالعات آفریقا دانشگاه تربیت مدرس نیز با تاکید بر اینکه فرهنگ زیربنا است، اظهارداشت: متاسفانه بودجه‌ای که برای عرصه فرهنگ در نظر گرفته شده است، در حد و اندازه اهمیت آن نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که این رویداد به طور منظم در سال‌های آینده برگزار شود تا اثربخشی آن در جامعه نمود یابد.

روابط بین‌الملل با این جایزه در دانشگاه‌ها تبدیل به مساله می‌شود

قاسم زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در ادامه این نشست، با بیان اینکه ماهیت انقلاب اسلامی ایران، فرهنگی است، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز تاکید دارند که قدرت جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه فرهنگی آن است. بنابراین لازم است که ما دائما ظرفیت‌های جدید فرهنگی را از بخش‌های مختلف، استخراج کنیم.

وی گفت: مناسبات فرهنگی در جهان تغییر کرده است و تعامل قدرت‌ها، همچون گذشته دیگر صورت نمی گیرد. مسیرها و ظرفیت‌ها تازه می‌شوند. متاسفانه روابط بین الملل، در حصر سیاست‌های خارجی و حوزه‌های امنیتی بوده است، بنابراین موضوع فرهنگ به مساله به حوزه علوم انسانی تبدیل نشده است. این در حالی است که ما با تجمعی از اساتید علوم انسانی در دانشکده‌های مختلف مواجه هستیم که از این ظرفیت می‌توان استفاده‌های موثرتری کرد.

زائری افزود: جایزه پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی، می‌تواند حوزه روابط بین‌الملل را به دانشکده‌ها بیاورد و آن را تبدیل به مساله در عرصه دانشگاه کند و آن را جزئی از حیات دانشگاه بسازد.

نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی به همت مرکز مطالعات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همکاری ۶ نهاد برتر علمی کشور اسفند ماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha