عمق فرهنگ و تمدن امروز ایران به دنیا معرفی شود

تهران- ایرنا- معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: مکتب دینی و آرمان‌ انقلاب اسلامی باید به درستی تببین شود، باید عمق فرهنگ و تمدن ایرانی و وضعیت امروز ایران را به دنیا معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدمحمد حسینی روز سه‌شنبه - پانزدهم اسفند ۱۴۰۲- در آیین پایانی نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه فرهنگ و ارتباطات باید همواره در حال خلق و نوآوری باشیم تا مکتب دینی و آرمان‌ انقلابی ما به درستی تببین شود؛ این یکی از رسالتهای سفیران فرهنگی ما است و باید مجهز به دانش فرهنگی و ابزار ارتباطات فرهنگی و البته اهل مطالعه باشند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری اظهار داشت: برای درمان دردها و آسیب‌هایی که جامعه بشر دچار است راهی جز مطالعه و پژوهش نیست. باید سپر دانش را در دست داشته باشیم؛ دانش مرزی ندارد، هر مقدار که در این زمینه گام برداریم باز هم راه وجود دارد، باید گام‌های ژرف‌تر برداریم؛ می‌توانیم از تجربیات پژوهشگران استفاده کنیم.

حسینی تصریح کرد: زمان آن فرا رسیده است فرهنگ ناب اسلام را به دنیا معرفی کنیم، این جایزه در سازمان فرهنگ و ارتباطات برنامه بسیار خوبی است که شروع شده ، امیدوارم استمرار یابد تا عمق فرهنگ و تمدن ایرانی و وضعیت امروز ایران را به دنیا معرفی کنیم.

وی گفت: اگرچه حوزه نظامی برای قدرت بازدارندگی لازم است، از طرفی هم باید در حوزه سیاسی و اقتصادی به اقتدار برسیم، اما ضرورت و حقیقی است «اقتدار فرهنگی» است.

به دوگانه‌سازی‌های تصنعی و مرزگذاری‌های نامعتبر اتکا نکنیم

محمدرضا دهشیری رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه هم گفت: صرفا با پرستیژ علمی نمی‌توانیم به پژوهش‌های برتر بپردازیم یکی از موارد لازم در پژوهش‌های علمی مطالعات عمیق در زمینه مردم‌شناسی با حوزه‌های مختلف است، دومین رویکرد پژوهش کاربردی است و راه های «حل مساله» است. پژوهش‌هایی که کمک می‌کند در شرایط سخت از آن بهره‌ببریم مانند مطالعات علمی و پژوهش‌های سیاسی است.

دهشیری تاکید کرد: نباید به دوگانه‌سازی‌های تصنعی و مرزگذاری‌های نامعتبر اتکا کنیم، با فهم عمیق و سودمند واقعیت باید بین پژوهش فرهنگی و مطالعات در جامعه پیوند عمیق برقرار کنیم. با توجه به اهمیت بحث‌های مبتنی بر تاریخ شفاهی، استفاده از ظرفیت رایزنان فرهنگی و مدیران پیشین در عرصه فرهنگی بین‌المللی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد جایزه ملی پژوهش‌های برتر فرهنگی بین‌المللی آغازی برای اهتمام بیشتر پژوهشگران در عرصه دیپلماسی فرهنگی و مطالعات بیشتر در عرصه روابط فرهنگی بین‌المللی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha