۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۳۰
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85380791
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش مناطق تحت نظارت محیط زیست ایلام از ۱۴۰۰ هکتار به ۱۴۳ هزار هکتار

ایلام - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام با بیان اینکه قبل از انقلاب تنها یک هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی طبیعی استان واقع در شهرستان دهلران به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شده بود، گفت: بعد از انقلاب مناطق تحت مدیریت و حفاظت و آثار طبیعی ملی استان به ۱۴۳ هزار هکتار افزایش یافته است.

"علیرضا محمدی" روز پنجشنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا به مناسبت دهه فجر و تشریح عملکرد اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام، اظهار کرد: در گذشته این استان فاقد هرگونه آزمایشگاه و تجهیزات آزمایشگاهی بود اما اکنون در شهرستان های ایلام، چرداول، آبدانان و ایوان آزمایشگاه های مجهزی برای پایش منابع آب، خاک و هوا فعال است.

وی افزود: در زمان حکومت پهلوی ایلام یک محیطبانی با ساختمانی استیجاری در استان وجود داشت اما بعد از انقلاب به اداره کل ارتقاء یافت و اکنون در همه شهرستان ها ساختمان اداری وجود دارد و در عرصه های تحت مدیریت نیز سه محیطبانی هم فعال است.

محمدی در مورد اعتبارات هم توضیح داد: در دولت سیزدهم ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استانی و ۱۰۰ میلیارد ریال از سوی سازمان به اداره کل محیط زیست استان تزریق شده است.

وی با تشریح عملکرد اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز اظهار کرد: حفر خندق به طول یک کیلومتر و نصب پایه های بتونی به تعداد ۲۰ عدد در محدوده مرز منطقه حفاظت شده "مانشت" و "قلارنگ" و ساخت و نصب تابلوهای هشدار دهنده به تعداد ۷۰ عدد در محدوده مناطق به منظور حفاظت و ممانعت از تصرف اراضی ملی از اقدامات این اداره کل است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام ادامه داد: انجام اقدامات مقابله با پدیده گرد و غبار با اجرای ۱۰۵ هکتار جنگل کاری در منطقه حفاظت شده "کولِگ" و مراقبت و حفاظت سالانه از این عرصه و مبارزه با آفت گیاهی "لورانتوس" در سطح ۶ هزار و ۸۵۰ هکنار در جنگلهای منطقه حفاظت شده "مانشت" و "قلارنگ" انجام شده است.

محمدی یادآور شد: افزایش سطح منطقه حفاظت شده "کبیرکوه" از ۲۰ هزار هکتار به ۴۰ هزار هکتار، خرید دمنده و تجهیزات اطفاء حریق و وسایل مورد نیاز محیط بانان و کارشناسان اجرایی، برگزاری کارگاه ها، کلاسهای آموزشی زیست محیطی برای مخاطبان اثر گذار و جوامع محلی در سطح استان با همکاری سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی و همچنین بارگذاری محتواهای آموزشی در بستر درگاه ملی کودک زیست (به عنوان استان پایلوت) از دیگر فعالیت های اداره کل بوده است.

افزایش مناطق تحت نظارت محیط زیست ایلام از ۱۴۰۰ هکتار به ۱۴۳ هزار هکتار

محمدی همچنین به خرید و راه اندازی ایستگاه سنجش ذرات گرد و غبار اداره محیط زیست شهرستان ملکشاهی، تعمیر، تجهیز و مدیریت ایستگاه های پایش آنلاین ذرات گرد و غبار استان، تایید چهار پروژه بزرگ مشمول انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی خط لوله انتقال NGL از دهلران به اهواز، نیروگاه سیکل ترکیبی صبا دهلران ۲۲۵ مگاواتی، تونل دوم آزادی ایلام به حمیل و ناحیه صنعتی شباب و دهلران اشاره کرد.

وی بیان کرد: بررسی استعلامات و صدور مجوز برای احداث و بهره برداری از واحدهای تولیدی صنعتی و خدماتی به تعداد ۲ هزار و ۵۰۴ فقره و انتخاب ۲ واحد خدماتی استان شامل تصفیه خانه شهر ایوان و شرکت گاز استان به عنوان صنعت سبز در سطح کشور از دیگر اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام افزود: در حوزه اربعین نیز اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان پرچمدار نهضت اربعین حسینی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتخاب شد و در ایام حضور زائران، این اداره کل ضمن برپایی ایستگاه صلواتی و پذیرایی از زائران، اقلام تبلیغاتی با محتوای زیست محیط زیستی در بین زائرین توزیع و بر مدیریت پسماند مواکب استان نیز نظارت لازم را داشت.

محمدی، پیگیری تکمیل ساختمان اداری محیط زیست شهرستان سیروان با اعتباری به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال در سالجاری و تخصیص اعتبارات ۱۰۰ درصدی آن، مناسب سازی فضای داخلی و خارجی ساختمان‌های اداری اداره کل و ادارات شهرستانهای تابعه، جذب و به کارگیری ۱۸ نفر محیط بان و کارشناس در ادارات تابعه را از جمله اقدامات دیگر این اداره کل برشمرد.

وی از رفع تصرف اراضی ملی خلع ید و قلع قمع مستحدثات غیر قانونی در محدوده مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان به میزان بیش از ۱۹ هکتار، پیگیری حقوقی بیش از ۵۰۰ فقره طرح شکایت صدور اجرائیه و مطالبه خسارت در حوزه جرائم زیست محیطی شکار و صید آلودگی محیط زیست و تصرفات اراضی خبر داد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام طراحی شبکه و اخذ مجوز شبکه بیسیم دیجیتال اداره کل حفاظت محیط زیست استان و خرید یک دستگاه تکرار کننده جهت تقویت شبکه مذکور انجام گرفته و انبار نگهداری علوفه به مساحت ۱۸۰ متر مربع برای مرکز تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در راستای حفاظت از گونه در معرض انقراض احداث شده است.

وی از اخذ مجوز و خرید یک دستگاه تویوتا هایلوکس و ۲ دستگاه خودروی کمک دار کلوت از طریق سازمان مرکزی از محل اعتبارات ملی خبر داد و گفت: ۱۷ دستگاه موتورسیکلت تریل از اعتبارات ملی و استانی جهت گشت و کنترل در مناطق تحت مدیریت خریداری و توزیع شده است.

به گزارش ایرنا، از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.

اراضی تحت مدیریت محیط زیست استان ایلام ۱۴۳ هزار هکتار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha