دود سیاهی که دیگر نیست/ گازرسانی ۹۷ درصدی به چهارمحال و بختیاری

شهرکرد – ایرنا- خداحافظی خانه‌های چهارمحال و بختیاری با دود و بوی نفت با گازرسانی ۹۷ درصدی؛ مهمترین رهاورد انقلاب اسلامی برای بام ایران در منطقه سردسیری زاگرس میانی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کمی که به عقب برگردیم یادمان می‌آید در گوشه و کنار حیاط هر خانه در چهارمحال و بختیاری تعدادی بشکه نفت و یا مقدار زیادی هیزم برای گرم کردن دیده می‌شد.

در هر خانه‌ای تنورهای گلی برای پخت نان، کرسی برای گرم کردن و برای پخت و پز و بسیاری دیگر از کارهای روزمره از هیزم استفاده می‌شد؛ در یک کلام درختان بلوط زاگرس گرمابخش خانه‌های مردمان بام ایران بود.

با توسعه گازرسانی در سال‌های گذشته در بخش خانگی از مصرف سوخت‌های مایع جلوگیری و این اقدام اثربخش به نوعی پایان کابوس تبر برای درختان بلوط بود.

گاز به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه کشور امروز توانسته است نقشی بی‌بدیل در شکوفایی صنایع و اقتصاد ایفا کند و مناطق کمتر توسعه یافته را به انرژی سبز مجهز کند و حفظ محیط زیست و اشتغالزایی مولد تنها بخشی از دستاوردهای توسعه گازرسانی در بخش صنایع به شمار می‌آید.

استان چهارمحال و بختیاری همواره با عنوان بام ایران، سرزمین شاهکارها و زیبایی های طبیعی معرفی می شود و تامین سوخت پاک و ارزان در حفظ منابع طبیعی ارزشمند و محیط زیست این استان نقشی اساسی دارد.

به غیر از شهر بروجن که از سال ۱۳۵۹ به دلیل قرار داشتن در مسیر اجرای خطوط سراسری گاز از این نعمت برخوردار بود تا قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران هیچ یک از شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری از نعمت گاز برخوردار نبودند.

سوخت مایع و هیزم حذف شد

سهم مردم چهارمحال و بختیاری در برخورداری از لوله کشی گاز به عنوان سوخت پاک مطالبه به حقی بود که به برکت انقلاب اسلامی محقق شد.

یکی از شهروندان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: امروز همه مناطق شهری این استان گاز کشی شده و مردم از این انرژی پاک برای پخت و پز و گرم کردن خانه‌های خود استفاده می‌کنند و دیگر سختی‌های گذشته در زمینه تامین نفت و یا هیزم را ندارند.

دود سیاهی که دیگر نیست/ گازرسانی ۹۷ درصدی به چهارمحال و بختیاری

طاهره کاووسی به گوشه حیاط خانه خود اشاره می‌کند و می‌گوید: تا پیش از اجرای شبکه گازرسانی این مکان محل نگهداری سیلندرهای گاز و بشکه‌های نفت سفید بود اما امروز با گازکشی مردم از این دغدغه رهایی یافتند و هراسی از زمستان‌های سرد و سوزان ندارند.

غلامرضا اسفندیاری یکی از ساکنان روستای کاج اردل نیز می‌گوید: همیشه تا قبل از فرا رسیدن فصل زمستان با توجه به شرایط کوهستانی این منطقه در فکر تامین گاز و نفت بودیم اما امروز به برکت انقلاب اسلامی و گازکشی به دورترین روستاها، این مشکل روستا نشینان برطرف شده‌است.

تحول در زیرساخت‌های گازرسانی در چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری گفت: به برکت انقلاب اسلامی کار گازرسانی به شهرها و روستاهای این استان از سال ۶۵ آغاز شد و امروز تمام ۴۳ شهر و بخش زیادی از روستاهای این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند.

جهانبخش سلیمیان در گفت و گو با ایرنا یادآور شد: از ۶۳۵ روستای چهارمحال و بختیاری در زمان حاضر به ۵۵۰ روستای استان گازرسانی انجام شده و تنها ۴۰ روستای دیگر که از مسیر سخت و صعب العبوری برخوردار هستند در دست اجرا است.

دود سیاهی که دیگر نیست/ گازرسانی ۹۷ درصدی به چهارمحال و بختیاری

او ادامه می‌دهد: با اجرای طرح گازرسانی در چهارمحال و بختیاری هم اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۳ درصد کل جمعیت روستایی این استان از نعمت گاز برخوردار هستند.

عزم جزم دولت سیزدهم برای توسعه گازرسانی در چهارمحال و بختیاری

سلیمیان در خصوص توسعه زیرساختهای گازرسانی در دولت سیزدهم یادآور شد: طول شبکه‌گذاری گاز در ابتدای مردادماه ۱۴۰۰ در استان ۶ هزار و ۴۹ کیلومتر بود که تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۲ با رشد ۷.۱۳ درصدی به ۶هزار و ۴۸۰ کیلومتر افزایش یافت.

او یادآور شد: تعداد انشعاب‌های گاز در چهارمحال و بختیاری از ۱۹۲هزار و ۸۱۱ با رشد ۵.۱۵ درصدی به ۲۰۲ هزار و ۷۳۳ انشعاب رسیده است.

دود سیاهی که دیگر نیست/ گازرسانی ۹۷ درصدی به چهارمحال و بختیاری

به گفته سلیمیان، تعداد مشترکان گاز در چهارمحال و بختیاری نیز از ۳۴۰هزار و ۷۶۲ مشترک در ابتدای دولت سیزدهم امروز با رشد ۷.۸۸ درصدی به ۳۶۷هزار و ۵۹۹ مشترک تا پایان دی ماه سال‌جاری رسیده که از این تعداد ۲۵۳هزار و ۵۰۰ مشترک شهری و مابقی روستایی است.

او یادآور شد: تعداد واحد خانگی زیر پوشش گاز طبیعی در چهارمحال و بختیاری از ۳۳۱هزار و ۲۵۳واحد خانگی در ابتدای دولت سیزدهم با رشدی بالغ بر ۷.۰۱درصدی به ۳۳۱ هزار و ۲۵۳ واحد افزایش یافته است.

حرکت چرخ صنایع چهارمحال و بختیاری با انرژی پاک

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد، دستور رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهور در زمینه رونق تولید گفت: امروز گازرسانی در بخش مصرف کنندگان صنعتی و کشاورزی در این استان از رشد ۲۸.۲۶ درصدی برخوردار است.

به گفته سلیمیان، در ابتدای دولت سیزدهم ۲هزار و ۱۰۹ مصرف کننده در بخش صنعت و کشاورزی از نعمت گاز برخوردار بودند که امروز این رقم به ۲هزار و ۷۰۵ وارد رسیده است.

دود سیاهی که دیگر نیست/ گازرسانی ۹۷ درصدی به چهارمحال و بختیاری

او یادآور شد: امروز با توجه گازرسانی در چهارمحال و بختیاری همه شهرک‌ها و نواحی صنعتی، صنایع بزرگ استان از جمله فولاد، سیمان، قند، پتروشیمی و ۴۱ جایگاه سی ان جی و بالغ بر ۹۵ درصد گلخانه‌های استان از نعمت گاز برخوردار هستند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است که بیش از ۸۰ درصد از مساحت این استان کوهستانی است و گاز کشی در این مناطق با سختی و دشواری همراه ا ست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha