مراسم جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در آلماتی/ توسعه روابط دو جانبه در راستای منافع مردم

تهران-ایرنا-«بختجان بولگینف» رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان در آلماتی در مراسم چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در آلماتی، اظهار داشت: روابط تهران-آستانه در راستای منافع مردم دو کشور توسعه خواهد یافت.

به گزارش روز یک‌شنبه ایرنا، به مناسبت فرارسیدن چهل و پنجمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، مراسم دیپلماتیک روز ملی کشورمان شامگاه در شهر «آلماتی» قزاقستان و با حضور مقامات دولتی قزاقستان، دیپلمات‌های مقیم و نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای داخلی و خارجی برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از مقامات دولتی قزاقستان، سرکنسول‌ها، رؤسای نمایندگی‌های خارجی و دیپلمات‌های مقیم آلماتی، نشخصیت‌های سیاسی، علمی، فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و اقتصادی قزاقی و ایرانیان مقیم حضور داشتند،«محسن فغانی» سرکنسول ایران در آلماتی ضمن خوش آمد گویی به مدعوین قزاقی و ایرانی،گفت: ۴۵ سال پیش، انقلاب اسلامی ایران به پشتوانه مردم به رهبری امام خمینی (ره) در چنین روزهایی به پیروزی رسید.

وی افزود: ایران با بیش از ۷ هزار قدمت تمدنی و تاریخی مکتوب ، علیرغم تحریم‌های همه جانبه در عرصه‌های مختلف، به نتایج قابل توجهی دست یافته و با دارا بودن بیش از ۸۵ میلیون نفر جمعیت و موقعیت استثنایی جغرافیایی، ظرفیت قابل توجهی برای همکاری کشورهای جهان برخوردار است.

فغانی تصریح کرد: تهران در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، دارو، مهندسی زیستی، فولاد، صنایع دریایی در رده بندی بالا قرار گرفته است.

سرکنسول ایران راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را برقراری صلح، ثبات، احترام به حاکمیت اراضی کشورها اعلام نمود و تاکیدکرد که تهران توسعه روابط با کشورها و به ویژه کشورهای همسایه را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

محسن فغانی در سخنرانی خود به‌طور مبسوط به حل مساله فلسطین پرداخت و تاکید کرد حل این مشکل زمانی محقق خواهد شد که برگزاری همه پرسی با شرکت تمام مردم سرزمین فلسطین عملی شود.

وی تاکید نمود ایران آماده همکاری و تعامل با کشورهای مختلف جهان است و توسعه روابط با کشور قزاقستان به عنوان کشور دوست و همسایه با سابقه تاریخی و تمدنی مشترک، از اولویت‌های تهران به شمار می‌رود.

سرکنسول کشورمان افزود: روند رو به رشد روابط همه جانبه تهران و آستانه در سال‌های اخیر مشهود بوده است و اطمینان دارم با همکاری فعالان، تجار و سرمایه گذاران دو کشور شاهد نزدیکی بیشتر مردم ایران و قزاقستان خواهیم بود.

«بختجان بولگینف» رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان در آلماتی در سخنرانی خود ضمن تبریک صمیمانه فرارسیدن روز ملی جمهوری اسلامی ایران و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در واقع برقراری روابط سیاسی بین تهران و آستانه از سال ۱۹۹۲ تجدید روابط چند قرنی ایرانیان و قزاقستانی‌ها می‌باشد یعنی برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور تداوم پیوندهای باستانی است.

بولگینف تاکیدکرد: روابط دو کشور مبتنی بر اصول احترام متقابل، استقلال، تمامیت ارضی یکدیگر، اصول امنیت بین‌الملل و توسعه روابط دوستانه است و گفت‌وگوهای سیاسی و دیدارهای متقابل و منظم در سطح بالا، تبادل اسناد بین‌المللی برای تقویت همکاری‌ها در جریان است.

وی با بیان اینکه نتیجه سفرهای رسمی رئیس جمهور قزاقستان در سال ۲۰۲۲ و سفر نخست وزیر این کشور در سال ۲۰۲۳ به ایران، موجب ارتقای روابط به سطح جدیدی شده است، افزود: کاملا معتقدم روابط قابل اعتماد در آینده نیز در همه زمینه‌ها بیش از پیش تقویت شده و به نفع مردم دو کشور توسعه خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha