۲۳ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۴۹
کد خبرنگار: 811
کد خبر: 85384392
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفیر ایران در مالزی بر توسعه مناسبات اقتصادی دوکشور تاکید کرد

تهران - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی با اشاره به پیوند های قوی و منحصر به فرد میان دو کشور ایران و مالزی که ریشه در عناصر فرهنگی و تمدنی دارد ؛ بر ضرورت توسعه و تقویت همکاری های اقتصادی ، علمی ؛ فناوری و آموزشی میان تهران - کوالالامپور تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری برناما ؛ « ولی الله محمدی نصرآبادی » که به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران مالزیایی سخن می گفت؛ خاطر نشان کرد : در غرب آسیا، جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت‌های متنوع خود دوست نزدیک و شریک تجاری کشورهای جنوب شرق آسیا مانند مالزی و اندونزی بوده است.

«هر دو کشور ایران و مالزی به طور فعال در نهادهای بین المللی از جمله سازمان همکاری اسلامی (OIC)، جنبش غیر متعهدها (NAM) و گروه ۸ (D۸) همکاری کرده اند و دو کشور متعهد به ادامه برگزاری جلسات کمیسیون مشترک (JCM) و کمیسیون مشترک اقتصادی (JEC) برای گسترش دامنه همکاری های دوجانبه هستند.»

سفیر ایران در مالزی گفت: امسال در حال بررسی امکان سفرهای سطح بالا بین دو کشور برای گسترش بیشتر روابط دوجانبه در بخش های مختلف از جمله تجارت و سرمایه گذاری، گردشگری و فرهنگ و اطلاعات و فناوری هستیم. ارزش کل تجارت بین مالزی و ایران در سال گذشته به ۸۴۵.۸ میلیون دلار آمریکا (۴ میلیارد رینگیت) رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران به نقطه عطفی در عرصه رسمی و دیپلماتیک رسیده است. چشم انداز آموزشی با افزایش خیره کننده به ۲۵۶۹ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی دستخوش دگرگونی قابل توجهی شده است و پارک های علمی متعددی که به صورت استراتژیک در سراسر ایران ایجاد شده اند باعث پیشرفت فناوری این کشور شده است.

محمدی نصرآبادی افزود: حضور زنان در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه ها ۳۳.۳ درصد افزایش یافته است که در دانشگاه های علوم پزشکی ۳۴ درصد افزایش را شاهد هستیم.

وی افزود: زنان حتی در مجلس، دولت و ریاست دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی پست‌های بلندپایه‌ای دارند که بر تأثیر و مشارکت روزافزون آنها در جامعه ایران پس از انقلاب تأکید می‌کند.

یادآور می شود مالزی و ایران در سال ۱۹۷۰ میلادی زمانی که مالزی سفارت خود را در تهران افتتاح کرد، روابط دیپلماتیک برقرار کردند. ایران سفارت خود را در مالزی در سال ۱۹۸۱ میلادی افتتاح کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha