۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۰۳
کد خبرنگار: 1405
کد خبر: 85384867
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از سه‌هزار نفر در صنعت پرورش آبزیان آذربایجان‌غربی اشتغال دارند

ارومیه- ایرنا- مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی گفت: بیش از سه هزار نفر در بخش‌های مختلف صنعت پرورش آبزیان و در قالب ۳۰ تعاونی مرتبط در سطح استان اشتغال دارند. 

منصور لطفی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آذربایجان‌غربی در بین استان‌های غیرساحلی دارای رتبه برتر در تولید آبزیان در منابع آبهای داخلی بوده و ۴۲۰ مرکز و مزرعه پرورشی، تکثیر و پرورش، صید و صیادی منابع آبی استان فعال است.

وی اضافه کرد: در آذربایجان‌غربی گونه‌های متنوع آبزیان از جمله شاه‌ میگوی دراز آب شیرین سد ارس ، آرتمیا، ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور و در ماهیان سردآبی شامل قزل‌آلا و نیز انواع ماهیان زینتی و سایر آبزیان مانند زالوی طبی و جلبک پرورش داده می‌شود.

وی ادامه داد: بازارچه ها و غرفه های عرضه مستقیم و زنده آبزیان و مراکز گردشگری و طبخ آبزیان در سطح استان به منظور ترویج فرهنگ مصرف ماهی و بالا بردن سرانه مصرف در طول سال مشغول به فعالیت هستند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: صنایع مرتبط با شیلات مانند کارخانه تولید پودر ماهی، عمل آوری و بسته بندی ماهی و شاه میگو، کارخانه و مراکز تولید تجهیزات و ادوات مختلف شیلاتی نیز در استان راه اندازی شده و برای توسعه فعالیت آنها برنامه های حمایتی صورت می گیرد.

لطفی گفت: همچنین از سرمایه گذاران جهت ایجاد مراکز و مجتمع های تولید انواع آبزیان وصنایع شیلاتی مورد نیاز از جمله کارخانه تولید خوراک آبزیان، مراکز عمل آوری و بسته بندی آبزیان و توسعه بازار در سطح استان استقبال و حمایت می کنیم.

وی افزود: مصرف سرانه آبزیان در استان بر اساس گزارش مرکز تحقیقات شیلات استان، حدود هشت کیلوگرم در سال بوده و امیدواریم با گسترش و ترویج فرهنگ مصرف آبزیان شاهد افزایش این میزان به ۱۱ کیلوگرم در سال ۱۴۰۴ باشیم.

به گزارش ایرنا ماهی یک غذای سالم و کامل محسوب می شود و قرار دادن آن در سبد مصرف پروتئین خانوار افزایش ضریب سلامتی، طول عمر و عدم ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را به دنبال خواهد داشت.

آذربایجان غربی در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردابی یک قطب مهم در کشور بوده و آبزیان ارزشمندی مثل آرتمیای دریاچه ارومیه و شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس مختص این استان است.

همچنین با توجه به وجود پتانسیل‌های گوناگون در استان به تبع آن آبزی پروری نیز در استان از تنوع خاصی برخوردار بوده و در زمینه های تکثیرو پرورش ماهیان سردابی، گرمابی، ماهیان زینتی، زالو، آرتمیا و سایر آبزیان طرحهای شیلاتی در استان راه اندازی و اجرا می شود.

آذربایجان غربی با دارا بودن ۲۶ دریاچه پشت سد موجود و در حال احداث و بیش از ۳۰ رودخانه دائمی و فصلی به عنوان دومین استان پرآب کشور مطرح بوده و از نظر شیلاتی نیز یکی از قطب های مهم تولید ماهی در منابع آبی کشور است.

از مراکز مهم تولید ماهی استان می توان به دریاچه های پشت سد ارس و ارس ۲، سد قیقاج، سد حسنلو، سد مهاباد و سد بوکان و همچنین رودخانه زینه رود، سمینه رود و زاب اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha