۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۱۲
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85385034
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جوانه‌های امید در محیط زیست زنجان بعد از انقلاب اسلامی

زنجان - ایرنا - طبق آمار و ارقام، شاخص‌های مختلف محیط زیستی پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد و ارتقا یافت و جوانه‌های امید برای صیانت و حفاظت از گنجینه ارزشمند طبیعت شکوفا شد.

به گزارش ایرنا، سازمان حفاظت محیط زیست بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در تمامی حوزه ها رشد یافت و قوانینی نیز در این حوزه وضع شد به طوری که در اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست، وظیفه عموم مردم اعلام شد و این اصل سرلوحه تمامی سیاست گذاری ها و راهبردهای محیط زیستی کشور قرار گرفت.

در این میان قوانین متعددی از جمله قانون مدیریت پسماند و هوای پاک نیز در دستور کار قرار گرفت که برنامه مفصلی را در بر می گیرد.

برای اینکه حفاظت از محیط زیست برای نسل آینده نمود بیشتری داشته باشد، فعالیت های مرتبط با این حوزه نیز وضع شد، با توجه به نیاز ویژه به هم افزایی بین دستگاهی سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست کشور در جلسه ۳۰ دی ۱۳۹۸ شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید که در راستای اصل ۵۰ قانون اساسی کشور بود که بندهای ۱۲ و ۱۴ آن سیاست های محیط زیستی ابلاغی رهبر معظم انقلاب است.

در این سند برای دستگاه های اجرایی مختلف کشور در حوزه محیط زیست تکالیفی تعیین شده و خوشبختانه قوانین خوبی نیز از سوی سازمان محیط زیست با جدیت در حال پیگیری است درحالیکه سازمان محیط زیست قبل از انقلاب در حوزه شکار و صید فعالیت می کرد و پس از شکل گیری سازمان، ساختار این نهاد کلا تغییر یافت و مشمولیت بیشتری پیدا کرد.

خبرنگار ایرنا برای بررسی این وضعیت و دیگر اقدامات با "محمدرضا یافتیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان " گفت و گو کرده است.

جوانه‌های امید در محیط زیست زنجان بعد از انقلاب اسلامی

ایرنا: در خصوص وضعیت مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست زنجان قبل و بعد از انقلاب توضیح دهید.

مناطق تحت مدیریت محیط زیست این استان قبل از انقلاب فقط به منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران اختصاص داشت.

وسعت کل مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست این منطقه قبل از انقلاب ۱۲۲ هزار و ۱۲۰ هکتار بود در حالیکه امروزه با افزایش ۱۴۵ درصدی وسعت مناطق تحت مدیریت، حفاظت شده و پناهگاه در استان به ۲۹۸ هزار و ۹۰۹ هکتار رسیده که ۱۳.۷ دهم درصد مساحت کل استان را در بر می گیرد.

علاوه بر آن ۱۹۴ هزار و ۴۱ هکتار هم مناطق شکار ممنوع در استان وجود دارد که تمامی آنها به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص یافت.

منطقه شکار ممنوع خراسانلو ابهر به میزان ۷۰ هزار و ۱۵۷ هکتار، منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم با ۷۷ هزار و ۸۸۵ هکتار و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه نیز ۴۵ هزار و ۹۹۹ هکتار است.

مناطق شکار ممنوع مناطقی است که اگر شرایط لازم را داشته باشد به عنوان مناطق تحت مدیریت ارتقا می یابد.

هم اکنون اقدامات و دفاعیات لازم برای ارتقای منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم که یکی از بهترین زیستگاه های کل و بز، پلنگ و سایر گونه های جانوری کشور است، از سوی اداره کل محیط زیست استان انجام گرفته و در دستور کار سازمان حفاظت از محیط زیست کشور قرار دارد و این موضوع را در جلسات آتی شورای عالی محیط زیست کشور مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

جوانه‌های امید در محیط زیست زنجان بعد از انقلاب اسلامی

ایرنا: چه تعداد خانه محیط زیست در استان راه اندازی شده است؟

با برنامه ریزی های صورت گرفته ۴۵ خانه محیط زیست در این استان در دولت سیزدهم و طی یکسال گذشته در دهیاری ها، آموزش و پرورش، شهرداری ها و صنایع استان راه اندازی شده که آخرین آن در دهه فجر امسال به یک واحد صنفی نانوایی اختصاص یافت.

در واقع نخستین واحد نانوایی سبز کشور در خرمدره معرفی شد و مدیر آن به عنوان یک جوان کارآفرین زنجانی اقدامات نویی را در حوزه محیط زیست انجام داد.

همچنین طی ۴۵ سال گذشته توسعه صنعتی استان به تبعیت از کشور رخ داده است که محیط زیست استان با بهره گیری از کارشناسان امر تمامی تلاش خود را بر نظارت و پایش شبانه روزی آن به کار بسته و این پیگیری ها به اقدامات موثری منجر شد به طوری که هم اکنون واحدهای صنعتی بزرگ دارای تصفیه خانه به روز و استاندارد شده است.

همچنین مدیریت پسماند در روستاهای استان که پیش از این مغفول واقع شده بود در دستور کار محیط زیست قرار گرفت و هم اکنون مکان یابی دفن زباله های شهری و روستایی یکی از برنامه های مورد توجه جدی این سازمان است.

جوانه‌های امید در محیط زیست زنجان بعد از انقلاب اسلامی

ایرنا: محیط زیست زنجان تا چه میزان در به کارگیری نیروی انسانی رشد داشته است؟

شمار نیروهای اداره کل محیط زیست استان زنجان قبل از انقلاب ۲۰ نفر بود، که اغلب آنان در پاسگاه های محیطبانی یا شکاربانی های وقت فعالیت می کردند و آنگونه که باید و شاید در سایر حوزه ها صاحب نظر نبودند، مدارک تحصیلی آنان دپیلم به پایین بود و در سطح بالایی قرار نداشتند.

اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم اکنون شمار کارکنان این اداره کل به ۱۳۵ نفر رسیده است که در ادارات کل استان و پاسگاه های محیطبانی مشغول خدمت رسانی هستند که نسبت به قبل از انقلاب افزایش ۶.۵ برابری را نشان می دهد.

به عبارتی دیگر ۷۹ درصد کارکنان محیط زیست استان دارای مدرک دانشگاهی هستند که ارتقای دانش در حوزه های مختلف موجب عملکرد بهتر آنان شده است.

یکی از وظایف محیط زیست حفاظت از محیط بوده که از اصلیترین ابزارها در این زمینه، داشتن نیروی انسانی لازم است که در طول ۴۵ ساله انقلاب اسلامی افزایش یافته و ۱۱ نیروی جدید نیز به جمع نیروهای استان اضافه خواهند شد.

جوانه‌های امید در محیط زیست زنجان بعد از انقلاب اسلامی

از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه، افزایش چشمگیر آگاهی مردم نسبت به موضوع محیط زیست بوده است که می تواند بسیار کمک حال محیط زیست کشور باشد.

عینیت بخشیدن به این موضوع و مردمی سازی محیط زیست همواره جزو برنامه های سازمان بوده و در این راستا طرح های مختلفی از قبیل یک ساعت با محیطبان، یک روز با محیطبان و راه اندازی خانه های محیط زیست انجام شده و استفاده از تشکل های محیط زیستی، خیرین، ظرفیت عمومی جامعه به ویژه دانش آموزان و دانشجویان و اساتید دانشگاهی برای ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست با قوت و قدرت انجام گرفته است.

هم اکنون درس محیط زیست در دانشگاه ها و مدارس تدریس می شود و با همکاری آموزش و پرورش نیز تفاهم نامه هایی برای ترویج مباحث زیست محیطی منعقد شده تا نسل آینده در حفظ محیط زیست حضوری مستمر داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha