۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۳۴
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85385715
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حقابه غرب استان سمنان از سد نمرود ۲۰ میلیون مترمکعب است

سمنان - ایرنا - معاون طرح و توسعه آب منطقه ای استان سمنان گفت: حقابه غرب استان از سد نمرود به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب تعریف شد و اجرای طرح طبق روال در حال انجام است.

حسن خیرخواه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به سفر اخیر آیت‌الله رئیسی رییس جمهور به دماوند و شهرستان فیروز کوه و بازدید از سد نمرود، بیان کرد: مطابق دستورالعمل و قوانین اجرایی کشور بحث جا به جایی روستاهای متأثر از اجرای طذح‌های عمرانی و سدها به عهده بنیاد مسکن قرار دارد و این امر در خصوص سد نمرود نیز به قوت خود باقی است.

وی با اشاره به نیاز به جابه‌جایی روستایی برای انتقال آب سد نمرود به غرب استان سمنان گفت: باید محدوده روستای سله بن توسط بنیاد مسکن خریداری شود و با توجه به اینکه پیشرفت بدنه و مخزن سد بالغ بر ۹۹ درصد است، اگر موضوع آزادسازی مخزن سد با تخلیه روستای سله‌بن محقق شود، آبگیری ۱۲۰ میلیون مترمکعبی آب قابل انجام است و در بیشتر اوقات سال با توجه به توزیع ماهانه بر اساس تخصیص ابلاغیه آبرسانی در بخش آشامیدنی، صنعت و کشاورزی شهرهای غربی استان سمنان میسر می‌شود.

نیاز ۲۰ هزار میلیارد ریالی برای جابه جایی روستای سله‌بن

خیرخواه با بیان اینکه از ابتدای احداث سد نمرود تا کنون بالغ بر ۳۰۰ هکتار از اراضی که در مخزن واقع شده بودند توسط وزارت نیرو خریداری شد، خاطرنشان کرد: محل جدید روستای سله‌بن توسط بنیاد مسکن شناسایی و ساختمان های جدید احداث شده و تسهیلات لازم به ساکنان محل جدید روستای سله‌بن منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ هکتار از روستای سله‌بن باقی مانده است، گفت: در پیگیری های اخیر ۲۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی برای آزادسازی این اراضی نیاز است که با توجه به دستور و تأکید رییس جمهور به بنیاد مسکن و وزارت نیرو و وزارت کشور باید آزادسازی مخزن به سرعت انجام شود.

این مسئول با تأکید بر اینکه با آزادسازی مخزن در سال آبی آینده می تواند کل سد را آبگیری کرد، ادامه داد: تا کنون خروجی سد نمرود به واسطه نیاز آبی کشاورزان دشت گرمسار و با مساعدت مدیران آب منطقه ای استان تهران و پیگیری مدیرعامل آب منطقه ای استان سمنان آزادسازی شد، اما حجم بسیار محدودی از سد آب گیری شده که حدود ۲۳ میلیون متر مکعب بوده است.

وی گفت: بخشی از این حجم قابلیت آبگیری ندارد و به صورت حجم مرده در داخل مخزن باقی می ماند که چیزی در حدود ۱۴ میلیون متر مکعب است و تقریبا هشت میلیون متر مکعب قابلیت بهره برداری دارد که این مقدار با مدیریت و درخواست کشاورزان گرمساری آزادسازی می شود و از طریق حبله‌رود به بند انحرافی سیمین‌دشت و بنه‌کوه منتقل شده و در نهایت به شبکه توزیع وارد می شود.

وی بیان کرد: با آزادسازی مخزن سد نمرود و تحقق آبگیری کامل سد تمام نگرانی مردم گرمسار بابت بحران کم آبی در بخش آشامیدنی، صنعت و کشاورزی رفع خواهد شد.

با تأکید بر اینکه برای توزیع آب مصرفی بخش صنعت نیز پروژه آب رسانی از محل بند انحرافی سیمین دشت در قالب طرح آب رسانی به گرمسار به طول ۷۴ کیلومتر تعریف شده بود، اضافه کرد: ۲۰ کیلومتر آن در استان تهران واقع شده و امکان کار کردن به دلیل وجود برخی مشکلات در بالا دست میسر نشد و در عملیات عمرانی این پروژه در ۵۵ کیلومتر باقی مانده در استان سمنان در شرف بهره برداری است که با این خط انتقال ۲۱ میلیون متر مکعب آب شرب و صنعت از ابتدای محدوده استان سمنان وارد خط انتقال می شود و در تسویه خانه گرمسار جهت تأمین آب مصرفی شرب و صنعت توزیع می شود که از این میزان ۳ میلیون متر مکعب خط انتقال آب به شهر ایوانکی است.

وی از تأمین آب آشامیدنی و صنعت مردم گرمسار از محل سد نمرود به میزان ۲۱ میلیون متر مکعب تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: اگر در وضعیت بارندگی اوضاع مطلوب تری داشته باشیم در حوزه حبله رود تأمین آب کشاورزی گرمسار نیز فراهم خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha