منابع طبیعی سمنان دهه فجر ۴۶۰ میلیارد ریال طرح قابل بهره‌برداری دارد

سمنان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه دهه فجر ۶۳ طرح به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: ۴۶۰ میلیارد ریال برای افتتاح این طرح‌ها هزینه شده است. 

جعفر مرادی حقیقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ۶۳ طرح ۱۸ طرح مربوط به آبخیزداری به وسعت ۱۵۰هزار هکتار و ۴۵ طرح مربوط به حوزه بیابان‌زدایی به وسعت پنج هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه ۷۷ درصد از ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبارات ملی، استانی و سفر رییس جمهور به استان سمنان در حوزه منابع طبیعی تخصیص یافته است، افزود: این رقم ۵۶۷ میلیارد ریال است که در قالب طرح‌های آبخیزداری، بیابان زدایی، جنگل کاری، حفاظت مراتع اجرا شد.

وی گفت که در راستای اهداف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورو با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب برای محقق شدن طرح کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال و کاشت سه نهال در سال توسط هر ایرانی با تأکید رییس جمهور، افزود: این امر با استفاده ازظرفیت سه نهالستان استان و تعهدات چهار ساله تولید ۱۰ میلیون درخت، در سال اول این طرح بیش از سه میلیون نهال بصورت مشارکت مردمی در استان تولید شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه طی سه سال گذشته ۷۵طرح مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیک آبخیزداری با هدف کنترل سیل در استان اجرا شد، ادامه داد: ۳۴ هزار مترمکعب بند سنگ و ملات، ۸۶ هزارمترمکعب بند خاکی و ۹۳۰ هکتار عملیات بیولوژیک در حوزه‌های آبخیز استان سمنان به اجرا درآمد و همچنین تهیه طرح مطالعات تفضیلی حوضه‌های آبخیز در سطح ۱۶۳ هزار هکتار از دیگر اقدام شاخص مهم صورت گرفته است.

احیای پوشش گیاهی در ۲۳ هزار هکتار

وی به اجرای طرح‌های بیولوژیک و بیومکانیک «احیاء پوشش گیاهی» و بذرکاری درمراتع مستعد این استان خبر داد و گفت: در یک دهه گذشته افزون بر ۲۳ هزار هکتار رویشگاه‌ گیاهان دارویی در این استان کویری احیا شد و بذرکاری در چهار هزار و ۷۰۰ هکتار از مراتع شهرستان‌های هشتگانه استان در سالجاری دستور کار قرار گرفت.

این مسوول از آغاز عملیات احیاء پوشش گیاهی در قالب «پویش بذرکاری و بذرپاشی کویر سبز» درمراتع استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در راستای احیاء پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع آب زیرزمینی، افزایش علوفه تولیدی و همچنین توسعه گونه‌های گیاهی دارویی وصنعتی، عملیات اصلاحی ،احیایی پوشش گیاهی تحت عنوان عملیات بیولوژیک و بیومکانیک در استان انجام است.

وی گفت: این طرح شامل عملیات بذرپاشی ، بذرکاری ، کپه‌کاری ، تبدیل دیم‌زارهای کم‌بازده و ذخیره نزولات آسمانی در مراتع شهرستان های شاهرود، سمنان، سرخه، آرادان، مهدیشهر ، دامغان ،گرمسار و میامی در سطح بیش از چهار هزار و ۷۰۰ هکتار است.

مرادی حقیقی از اجرای ۴۵ طرح بیابان زدایی شامل نهال‌کاری، بذرکاری، کنترل هرزاب ، آبیاری سنواتی و برای اولین بار تله رسوب‌گیر در شهرستان دامغان برای امسال خبر داد و تصریح کرد: اجرای طرح کاداستر به مساحت ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار و۷۰ هکتار، احداث بیش از ۴۵ کیلومتر کمربند حفاظتی، ۳۲ مورد تغییر الگوی سوخت فسیلی، اجرای عملیات گشت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی به مساحت بالغ بر هشت میلیون ۳۰۰ هزار هکتار از مهمترین اقدامات این حوزه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه اجرای عملیات نهال کاری و بذرکاری در بیش از ۱۱ هزار و ۹۷۲ هکتار از اراضی جنگلی، مرتعی و بیابانی استان انجام شد، افزود: اجرای طرح کنترل و پیشگیری، پیش آگاهی از حریق در سطحی بالغ بر ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۷۰هکتار صورت گرفت و تجهیز و راه اندازی ۱۴ پایگاه اطفای حریق مردمی و انعقاد تفاهم نامه با ۴۸ روستای هدف و مجهز کردن به وسایل اطفای حریق در دولت سیزدهم برای روستاهای استان انجام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha