سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در خراسان‌شمالی آغاز به کار کرد

بجنورد-ایرنا- سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در خراسان شمالی با اجرای ۲۴ گروه و پنج تک نواز استان از عصر امروز(چهارشنبه) در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن بجنورد آغاز به کار کرد و تا ۲۷ بهمن ماه جاری ادامه دارد.

دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هفت گروه موسیقی به همراه تک نوازی «طاهر اقطابی» در نخستین شب این جشنواره روی صحنه می روند و از سه تن از پیشکسوتان عرصه موسیقی سنتی استان نیز تجلیل می شود.

رضا محمدی با اشاره به اینکه دومین شب اجرای موسیقی نیز به هنرمندان موسیقی مقامی استان تعلق دارد و اجراها با سرنای استاد «صحرا روشن» آغاز می شود افزود: شاهد اجرای هشت گروه از شهرستان های استان در کنار تک نوازی چهار هنرمند استان که در سال های اخیر در این عرصه خوش درخشیدند، خواهیم بود.

وی تجلیل از سه پیشکسوت موسیقی مقامی استان «فرامرز رستمی» در رشته آواز از بجنورد، «صحرا روشن» قشمه نواز از شیروان و دوتار نواز مانه و سملقانی «محمددهقان» از برنامه های در نظر گرفته شده در دومین شب این جشنواره عنوان کرد.خ

محمدی اطرنشان کرد: ۹ اجرای گروه نوازی و تک نوازی پیانو به همراه تقدیر از گروه های شرکت کننده و گواهی حضور، از برنامه های در نظر گرفته در این رویداد در خراسان شمالی است.

به گزارش ایرنا، سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های دیگر برگزار می شود.

استان خراسان شمالی با توجه به حضور قبایل و طوایف مختلف از فرهنگ موسیقیایی بسیار غنی برخوردار است و در زمینه موسیقی مقامی صاحب عنوان است.

شمال خراسان در برگیرنده شهرهای بجنورد، اسفراین، شیروان از مناطقی است که خواستگاه موسیقی در قالب نواهای کردی، ترکی و ترکمنی محسوب می شود و سازهای کمانچه، سورنا، دوتار، دهل و نی بر دستان نوازندگان این خطه شورآفرینی می کند.

مردم این دیار به گنجینه فرهنگ ها معروف هستند و این موضوع را می توان در سبک زندگی، آداب، رسوم و سلایق افراد به وضوح مشاهده کرد و این خود موجب جاذبه و متفاوت بودن این خطه شده است.

ویژگی خاص این سرزمین موجب شده تا موسیقی‌دان های زیادی از این خطه هنرور در سطح کشوری و ملی صاحب عنوان شوند و نام آوران این دیار باشند، امسال نیز هنرمندان این مرزو بوم در سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر شرکت کردند و همچون گذشته می درخشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha