۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۴۹
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85386383
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید دوباره مجلس سوریه بر جدایی ناپذیر بودن جولان اشغالی از این کشور

تهران - ایرنا - مجلس نمایندگان سوریه تاکید کرد که به رغم تلاش های رژیم صهیونیستی برای الحاق جولان به سرزمین های اشغالی فلسطین، این منطقه بخش جدایی پذیر از خاک سوریه است.

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا به نقل از رسانه های سوریه، مجلس نمایندگان این کشور به مناسبت چهل و دومین سالگرد اعتصاب عمومی ساکنان جولان در مخالفت با اشغال این منطقه توسط رژیم صهیونیستی، با صدور بیانیه ای بار دیگر تاکید کرد که ذره ذره خاک جولان، بخش جدایی ناپذیر از خاک سوریه است.

مجلس نمایندگان سوریه تاکید کرده، "به رغم همه تلاش ها و اعمال جنایتکارانه رژیم اشغالگر صهیونیستی، فرزندان جولان اشغالی روز به روز پایبندی خود به وابستگی به سوریه و هویت سوری خود را ثابت می کنند و ثابت قدم در برابر اشغالگران صهیونیست ایستاده اند. "

در این بیانیه، نمایندگان مجلس سوریه با رد تصمیم باطل الحاق جولان به فلسطین اشغالی توسط رژیم صهیونیستی تاکید کردند که جولان در وجدان، ذهن و وجدان مردم سوریه قرار دارد و مجلس نمایندگان سوریه بار دیگر حمایت و موضع دائم خود مبنی بر بازگشت جولان به سوریه را اعلام می کند.

نمایندگان مجلس سوریه افزودند که ما در مجلس، به هر وسیله ای در کنار مردم خود در جولان سوریه اشغالی تا زمان بازگشت به آغوش میهن، ایستاده ایم.

مجلس سوریه در پایان بیانیه خود با درود بر مردم صبور و مقاوم سرزمین جولان که با اشغالگران صهیونیست و حملات آنها مقابله می کنند و ضمن آرزوی رحمت برای شهدای سوریه و جولان و آزادی اسیران سوری در زندانهای رژیم اشغالگر اسرائیل، اضافه کرد که قهرمانی مردم دلیر سوریه در جولان اشغالی به عنوان نمادی برای آزادگان و آزادیخواهان در برابر ظلم و اشغالگری باقی خواهد ماند.

منطقه جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» در جنوب غرب سوریه است که رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ بخش بزرگی از این منطقه را اشغال و در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۱ به صورت غیرقانونی بخشی از آن را ضمیمه خود کرد، اما جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام تجاوزکارانه را به‌رسمیت نشناخته است.

شمار ساکنان جولان اشغالی سوری به حدود ۲۵ هزار نفر می‌رسد که در چهار روستای باقیمانده سوریه پس از اشغال این فلات یعنی «مجدل شمس، بقعاثا، عین قنیا و مسعده» ساکن هستند و با طرح‌های متوالی اشغالگران صهیونیست برای سلطه بر این زمین‌ها و یهودی‌سازی آن با توسل به زور، مواجه هستند.

جنگ سال ۱۹۶۷ که میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن رخ داد و به جنگ شش روزه یا جنگ «رمضان» معروف شد، از پنجم ژوئن آن سال و با حمله هوایی ناگهانی بمب افکن‌های رژیم صهیونیستی به یک پایگاه‌های هوایی مصر آغاز و ارتش این رژیم طی ۶ روز توانست نوار غزه و صحرای سینا را از کنترل ارتش مصر، شرق بیت المقدس و کرانه باختری رود اردن را از کنترل اردن و بلندی‌های جولان را از کنترل سوریه خارج کرده و به اشغال خود درآورد.

در سال ۱۹۷۳، ارتش سوریه برای باز پس گیری مناطق از دست رفته خود دست به عملیات زد، ولی فقط توانست بخشی از آن را با امضای توافقنامه جداسازی نیروها (در سال ۱۹۷۴)، آزاد کند و ارتش رژیم اشغالگر صهیونیست فقط از مناطقی که در پایان جنگ رمضان اشغال کرده بود، عقب نشست و هنوز بخش های زیادی از جولان در اشغال صهیونیست ها می باشد.

دو قطعنامه ۲۴۲ و ۳۳۸، مهمترین قطعنامه‌های سازمان ملل برای این دو جنگ می‌باشد. جولان پس از اشغال تا سال ۲۰۱۱ (۱۳۸۹) تقریبا آرام بود، اما با شروع بحران سوریه در تاریخ یاد شده، منطقه اشغالی جولان با کمک صهیونیست‌ها به جولانگاه تروریست‌های تکفیری تبدیل شد و مرز میان آن با سرزمین‌های اشغالی باز و تسلیحات و امکانات زیادی از سوی رژیم صهیونیستی برای تجهیز تروریست‌های تکفیریِ گروهک «جبهه النصره» (تحریر الشام فعلی) ارسال گردید و طی اشغال دو استان «قنیطره» و «درعا» در جنوب و جنوب غرب سوریه توسط تکفیری ها، هزاران تروریست زخمی از طریق جولان برای درمان به سرزمین‌های اشغالی اعزام شدند و پس از بهبودی، دوباره به خاک سوریه برای جنگ و کشتار علیه مردم سوریه بازگشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha