رویداد "کسب و کار در کتابخانه عمومی" در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

شهرکرد- ایرنا- "کسب و کار در کتابخانه‌های عمومی" برنامه‌ای است که به تازگی با همت دولت سیزدهم در کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری شکل گرفته است و به منظور تشریح اهداف این برنامه رویدادی روز چهارشنبه با حضور جمعی از مسوولان ملی و استانی و کتابداران استان چهارمحال و بختیاری به میزبانی بروجن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این رویداد اظهار داشت: اگر چه کار کتابخانه‌های عمومی برگزاری همایش نیست بلکه برای تقویت کارکردهای اجتماعی نهاد کتابخانه در تلاشیم تا با برگزاری رویدادها و همایش‌ها ارتباط بین این نهاد و دیگر دستگاه‌های فرهنگی و علمی را تقویت کنیم.

سید باقر میرعبدالهی افزود: یکی از همایش‌های مهمی که در این راستا در دستور کار قرار گرفته همایش کسب و کارهای خُرد است بدین صورت که با ارائه آموزش‌های کتابخانه‌ای افراد را در حوزه کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی و خُرد فعال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های راه‌اندازی کسب و کار، کسب آگاهی و دانش است، تصریح کرد: یکی از مکان‌هایی که در آن آگاهی جمعی شکل می‌گیرد، کتابخانه است از همین رو رسالت خود می‌دانیم که با تسهیل‌گری در این حوزه و ایجاد اتصال بین کتابخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط برای اعضا و حتی مراجعان کتابخانه‌های عمومی زمینه اشتغالزایی را فراهم کنیم.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی یک محیط زنده و پویا است، اظهار داشت: پویایی کتابخانه به کتابداران و اعضا است و وجود این افراد به قفسه‌های کتاب معنا می‌بخشد و از سوی دیگر با آموزش کسب و کارهای کوچک می‌توان در پویایی و شکوفایی کتابخانه بیش از پیش اقدام کرد.

میرعبدالهی آموزش و ترویج در کتابخانه‌ها را از کارهای محوری نهاد کتابخانه برشمرد و یادآور شد: کتابخانه یک پایگاه اجتماعی مهم است و تسهیل‌گری این نهاد برای راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک بذری است که امروز در این پایگاه کاشته شده و انتظار می‌رود این فعالیت‌ها تداوم داشته باشد و در آینده شاهد باروری آن باشیم.

حمایت‌های از تشکل‌های مردم‌نهاد برای راه‌اندازی مشاغل خُرد

رویداد "کسب و کار در کتابخانه عمومی" در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد برای رونق مشاغل کوچک را از برنامه‌های این دفتر اعلام کرد و گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند در حوزه اشتغالزایی موفق عمل کند و می‌طلبد مردم و تشکل‌ها نیز در این خصوص کمک کنند.

شهرام خواجوی افزود: در همین راستا از ایده‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد که توانمندی بالایی در این حوزه دارند استقبال می‌کنیم.

وی اشتغالزایی را عامل مهمی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: تحقیقات میدانی حاکی از آن است که افرادی بیشتر دچار آسیب اجتماعی می‌شوند که از نظر دانش و تخصص در سطح پایینی قرار دارند و بزهکاری اجتماعی در افراد تحصیل‌کرده و شاغل کمتر رخ می‌دهد از همین رو مساله اصلی اینست که بتوانیم با ارائه آموزش‌های موثر دانش و تخصص جوانان و نوجوانان را ارتقا دهیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: آگاهی باید با توانایی همراه شود تا نتایج مطلوب آن نمایان شود و در عصر حاضر نیز این دو مقوله (آگاهی و توانایی) مکمل یکدیگرند از همین رو تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با اتصال دستگاه‌های علمی و فرهنگی با مراکزی همچون فنی و حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموزان را در حوزه عملی نیز توانا کنیم.

اختصاص بخشی از اعتبارات دور دوم سفر رییس‌جمهور به کتابخانه‌های عمومی

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با تاکید بر بهره‌گیری از کتابخانه‌های عمومی در راستای اشتغال جوانان و نوجوانان، اظهار داشت: آموزش کسب و کارهای کوچک در فضای کتابخانه اقدام بسیار ارزشمند و موثری است که باید از آن نهایت استفاده را ببریم.

زهرا حبیبی افزود: با توجه به این اقدام شایسته، تصمیم داریم تا بخشی از اعتبارات دور دوم سفر رییس‌جمهور به استان را به کتابخانه‌های عمومی استان در راستای رونق اشتغال به ویژه برای زنان اختصاص دهیم.

وی با اشاره به فعال شدن کارگروه کسب و کارهای پایدار برای زنان سرپرست خانوار در دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، یادآور شد: در همین رابطه قراردادهایی با زنان کارآفرین استان بسته شده و تعامل خوبی با سازمان فنی و حرفه‌ای داریم.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و به همین میزان در جامعه اثرگذارند و این اثرگذاری را بی‌شک در روز ۱۱ اسفند و در پای صندوق‌های رای شاهد خواهیم بود.

تقویت کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی

رویداد "کسب و کار در کتابخانه عمومی" در چهارمحال و بختیاری برگزار شد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به آمادگی کامل این نهاد برای آموزش کسب و کارهای کوچک، اظهار داشت: در قالب این رویداد، کسب و کارهایی از طریق مطالعه کتاب در کتابخانه‌ها آموزش داده می‌شود و در نهایت منجر به اشتغالزایی و کارآفرینی می‌شود.

احمد فرهادی بابادی افزود: برای افرادی که از این طریق موفق به راه‌اندازی کسب و کار می‌شوند به صورت رایگان مجوز داده می‌شود.

وی به نقش مهم کسب و کارهای خانگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: بانوان از این طرح استقبال خوبی داشته‌اند و بی‌شک از این طریق گام موثری در مهارت‌آموزی و اشتغال آنها برداشته می‌شود.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۶۲ باب کتابخانه و پیشخوان کتاب با زیربنای بیش از ۲۵ هزار متر مربع در استان فعال است که از این تعداد ۱۰ باب کتابخانه در مناطق روستایی و مابقی در شهرها فعال هستند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است و بیش از سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌های عمومی استان امانت داده می‌شود که سرانه امانت کتاب در استان نیم کتاب به ازای هر فرد است.

۴۰ هزار نفر در این استان عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha