۲۷ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۱۳
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85387154
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۳ هزار تن نهاده دامی در همدان توزیع شد

۲۷ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۱۳
کد خبر: 85387154
۷۳ هزار تن نهاده دامی در همدان توزیع شد

همدان- ایرنا- مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی دامداران استان همدان گفت: ۷۳ هزار تن نهاده دامی طی ۱۰ ماه امسال در بین دامداران استان توزیع شده است.

لقمان خدابخشی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان ۱۲ هزار و ۵۰۰تن جو، ۱۳ هزار تن ذرت، ۱۴ هزار تن سبوس، ۳۲ هزار تن کنسانتره و مابقی سویا است.

وی اظهار کرد: این اتحادیه همچنین در این مدت ۳۰۰ تن انواع مکمل و ویتامین و ریز مغذی بین بهره برداران توزیع کرده است.

خدابخشی با بیان اینکه دامداران استان سالانه بالغ بر ۴۰۰ هزار تن شیر و ۳۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می کنند گفت: هشت تعاونی، سهامدار اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی دامداران استان همدان هستند.

وی تعداد اعضای اتحادیه را ۵۵ هزار بهره بردار عنوان کرد و یادآور شد: این اتحادیه ۴۰۰ هزار دام سنگین و یک میلیون و ۲۵۰ هزار دام سبک را زیرپوشش دارد.

مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاوزی دامداران استان همدان با اشاره به ارائه خدمات فنی مربوط به مدیریت گاوهای شیری به دامداران، تاکید کرد: بطور ماهیانه ۶ هزار و ۵۰۰ رکوردگیری و آنالیز شیردامداران انجام و پاسخ به بهره بردار داده می شود.

وی ادامه داد: آنالیز شیر تولید دامداران از لحاظ میزان چربی، پروتئین، آب و سوماتیک موجود در شیر انجام می شود.

خدابخشی گفت: طرح پلاک کوبی دام های سبک و سنگین انجام شده است که بر اساس آن ۱۵۰ هزار دام سنگین و یک میلیون و ۲۰۰ هزار دام سبک هویت گذاری شده اند.

وی با بیان اینکه اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی دامداران با ۱۱ کارخانه فعال در استان همدان برای تولید و تحویل کنستانتره تفاهم نامه امضا کرده است، افزود: کنسانتره شامل جو، ذرت، سویا، سبوس و مکمل ویتامین و ریزمغذیهایی است که برای خوراک دام ضروری است.

مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی دامداران استان همدان یادآور شد: تحویل کنستانتره اغلب برای دامداریهای سنتی است که به آنها تحویل می شود.

وی ادامه داد: ماهیانه حدود سه هزار تن کنستانتره به دامداران داده می شود که این میزان در سال به ۴۰ هزار تن نیز می رسد.

خدابخشی گفت: این اتحادیه خدمات مربوط به مشاوره تغذیه، اصلاح نژاد، بهداشت و خدمات فنی نیز به اعضای خود می دهد.

وی با اشاره اینکه خدمات مربوط به تغذیه، شامل جیره نویسی، آنالیز نهاد و علوفه و تهیه مکمل ها که در اختیار دامداران قرار می گیرد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی دامداران استان همدان با بیان اینکه این استان از لحاظ اصلاح نژاد جزو استانهای پیشرو کشور است، تصریح کرد: در اصلاح نژاد رکوردگیری، صدور شناسامه و توزیع اسپرم انجام می شود که تاکنون سه هزار و ۵۰۰ مورد انجام شده است.

وی ادامه داد: استان همدان به دلیل نداشتن آزمایشگاه مربوط به آنالیز شیر تولیدی دامداران ، شیرها برای آنالیز به استانهای دیگر ارسال شوند و پاسخ آن نیز به دامداران داده می شود.

خدابخشی تاکید کرد: در زمینه بهداشتی این اتحادیه برای اعضای خود اقدام به تهیه و توزیع دستگاههای شیردوش، مشاوره در ساخت جایگاه، تهیه مواد شستشو و ضد عفونی کننده دامداری ها و دستگاههای شیر دوش می کند.

وی یادآور شد: در بخش بازرگانی نیز اتحادیه اقدام به تهیه و توزیع نهاده های دامی مورد نیاز بهره برداران می کند.مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی دامداران استان همدان گفت:

خدابخشی درباره فروش دام مازاد اعضای اتحادیه گفت: در این خصوص طرح خرید دام مازاد، تفاهم نامه ای با شرکت پشتیبانی امور دام صورت گرفت و دام از دامداری ها خریداری و در قالب گوشت پنج تکه به پشتیبانی امور دام تحویل شد.

۷۳ هزار تن نهاده دامی در همدان توزیع شد

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۱ و برای اولین بار بخش خصوصی ۷۰۰ راس دام سنگین را کشتار و ۱۸۰ تن گوشت منجمد تحویل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی تحویل داد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاوزی دامداران استان همدان گفت: با توجه به حذف ارز ترجیحی برای خرید نهادهای دامی، سال قبل بسیاری از دامداران به علت ناتوانی در نگهداری دام ها ، آنها را عرضه کردند اما امسال دامداران دام مازاد ندارند.

وی ادامه داد: این اتحادیه اقدام به توزیع نهاده های دامی تحویلی از پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی برای تحویل به دامداران کرده است.

خدابخشی بیان کرد: امسال و تاکنون یک هزار و ۵۰۰ تن جو و سه هزار تن ذرت بصورت مدت دار در بین دامداران در مرحله اول و در مرحله دوم نیز پنج هزار و ۵۰۰ تن جو و یک هزار تن سویا توزیع شده است.

وی افزود: اتحادیه دامداران یک میدان عرضه دام به مساحت ۲۴ هزار مترمربع دارد که روزانه یک هزار راس دام سبک و یکصد راس دام سنگین در آن عرضه می شود.

مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی دامداری استان همدان گفت: در سال ۱۴۰۱ ، ۲۶۰ هزار راس دام سبک و ۱۵ هزار دام سنگین در میدان دام عرضه و به فروش رسید.

وی تاکید کرد: میدان دام مربوط به اتحادیه در همدان با هزینه ۶۰ میلیاردی بهسازی شده است که در ۲۲ بهمن افتتاح شد.

خدابخشی گفت: روزانه ۱۰۰ تن شیر در ۱۰ ایستگاه جمع آوری می شود که اغلب مربوط به دامداریهای سنتی است.

وی از طرح هر روستا یک دامداری ارائه شده از سوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان استقبال و در عین حال تاکید کرد که زمینه اجرای چنین طرحی فراهم شود تا دامداران انگیزه ایجاد چنین واحدهایی را داشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی دامداران استان همدان یادآور شد: برای اجرای هر روستا یک دامداری لازم است که چندین انبار نهاده و همچنین ایستگاه شیر نیز احداث شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده شیر برای دامدار بالاست و پرداخت آن با تاخیر از سوی کارخانجات انجام می شود، اظهار امیدواری کرد که دولت به خریداران لبنیات یارانه بدهد تا محصولات بیشتری فروش رود.

خدابخشی درباره کیفیت مراتع برای چرای دام ها گفت: با توجه به خشکسالی های سالهای اخیر ضرورت دارد در باره چرای دام در مراتع فرهنگ سازی تا از فرسایش و نابودی آنها جلوگیری شود.

دامداران استان همدان سالانه بالغ بر ۴۰۰ هزار تن شیر و ۳۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha