سازمان‌های مردمی: کاندیداها،اعتمادسازی کنند/عملگرایی زمینه‌ساز مشارکت بیشتر +فیلم

شیراز-ایرنا- برخی سازمان های مردم نهاد جوان (سمن) شیراز با تاکید براعتمادسازی جامعه نسبت به چشم اندازها و شعارهایی که کاندیداها برای انتخاب شدن با مردم در میان می گذارند براین باورند که عملگرایی و وعده های اصولی کاندیداها می تواند زمینه ساز مشارکت بیشتر مردم در انتخابات ۱۱اسفند باشد.

میزگرد انتخاباتی سمن ها با محوریت الزامات حضورآگاهانه و مشارکت جویان مردم در انتخابات پیش رو با حضور مسئولان سمن جوانان عشایر و مناطق کم برخوردار ، سفیر افق شیراز و مدیر خانه جوان و اندیشه شیراز در دفتر ایرنا استان فارس برگزار شد،‌ فعالین این تشکل های مردم نهاد به بیان دیدگاه خود پرداخته و خواستار باور پذیری بیشتر جوانان از سوی مسئولان به ویژه کاندیدهای امروزی و نمایندگان مجلس آینده در بحث برون سپاری کارها شدند.

این فعالان حوزه جوانان بر این باور هستند که چند مولفه وجود دارد که می تواند به مشارکت بیشتر مردم کمک کند، آنها می‌گویند یک داوطلب موفق برای مجلس کسی است که ضمن داشتن تخصص، سلامت و تعهد نسبت به کشورش فرد اخلاق مداری هم باشد. ‌

لزوم تعهد و تخصص و تجربه برای نمایندگان

چه ویژگی هایی باید یک نماینده مجلس داشته باشد؟

مسئول سمن جوانان عشایر و مناطق کم برخوردار استان فارس هم در این میزگرد با اشاره انتخابات پیش رو، گفت چند مولفه برای یک نماینده موفق در مجلس وجود دارد که می توان به بحث تخصص، سلامت، تعهد، اخلاق مداریٰ و متعهد بودن به انقلاب اشاره کرد.

سجاد اکبرپور اضافه کرد:‌ از آنجا که مجلس در راس قانون گذاری قرار دارد،‌ تخصص و بحث نظارت در حسن اجرای کل قوانین کشور بسیار اهمیت دارد و گره گشاست.

وی اضافه کرد:‌ نماینده ای که تخصص داشته باشد می تواند در کمیسیون های مختلف تخصصی مانند صنایع و معادن، کشاورزی و اقتصاد حضور فعال داشته و نظرهای تخصصی بدهد و به تدوین قوانین و یا اصلاح آنها کمک موثری داشته باشد.

این فعال اجتماعی جوان با بیان اینکه آن چیزی که در تخصص به نمایندگان کمک می کند موضوع تجربه استٰ،‌ بیان کرد:‌ کسی که تجربه امور اجرایی به ویِژه در سطح کلان و استانی داشته باشد می تواند در تصمیم گیریهای کلان سطح استان و حوزه انتخابیه خود موثر واقع بشود.

افزایش مشارکت و دغدغه و نگرانی ها

آگاهسازی و اعتمادآفرینی از مولفه های مهم است

همچنین مسئول سازمان مردم نهاد جوان سفیران افق شیراز هم دراین میزگرد به ویِژگی هایی که یک نماینده مردم باید داشته باشد اشاره کرد و گفت: به ایام انتخابات مجلس نزدیک می شویم ودغدغه مردم و مسئولان این است که مشارکت افزایش یابد.

محمد دیداری ادامه داد: مولفه اول برای انتخابات ها آگاهسازی است و کاری است تخصصی که همه مردم، رسانه ها و مسئولان را شامل می شود.

وی اضافه کرد:‌ آگاهسازی بلند مدت و شفاف نسبت به کارهایی که تا به حال در جامعه و در زمینه سیاسی، اقتصادی،‌ فرهنگیٰ،‌ اجتماعی و نظامی اتفاق افتاده می تواند مشارکت مردم را به کمک رسانه ها بیشتر کند.

این فعال اجتماعی، فرهنگی و صنعتی به مولفه دوم که بحث اعتمادسازی در بلند مدت است اشاره کرد و افزود: ‌اعتمادسازی چندین عامل دارد اگر بخواهیم به عنوان یک کاندیدای مجلس و یا مسئول این اعتماد سازی را در جامعه انجام دهیم باید یک الگوی تمام معنا برای جامعه باشیم.

دیداری با اظهار اینکه عامل اول اعتماد سازی بحث تعهد و صداقت نسبت به جامعه است بیان کرد:‌ دومین عامل هم باید در اجرای چشم اندازها و شعارهایی که با مردم در میان می گذاریم،‌عملگرا باشیم و وعده ها محقق شود.

مسئول سمن سفیران افق شیراز در ادامه سخنانش به تبعات نادیده نگرفتن حقوق تمام افراد جامعه اشاره کرد و اظهار داشت:‌ اگر یک کاندیدا افراد جامعه را در واقع در قالب عدالت اجتماعی ببینند قطعا مشارکت افزایش خواهد یافت.

دیداری گفت:‌ ارتباط موثر با جامعه،‌ اختصاص زمان برای حل مشکلات مردم،‌ عجله نکردن در تصمیم گیری ها، رضایت مندی مردم،‌ اعتماد سازی هم از دیگرمولفه هایی است که می تواند تاثیرزیادی در مشارکت بیشتر مردم در انتخابات داشته باشد.

راهکارها برای مشارکت بیشتر مردم

جمهوری اسلامی پیوند ناگسستنی با ایران دارد

مدیرخانه جوان و اندیشه فارس هم که در حوزه استعدادیابی شغلی فعال است در میزگرد انتخاباتی ایرنا گفت:‌ پرسش این است که چه کار کنیم که مردم در صحنه بیایند و برای خودشان تصمیم گیری کنند و حاکمیت هم به دنبال این است که مشارکت ها بیشتر شود.

حسین قنبرزاده ادامه داد:‌ به جایی رسیدیم که مردم نمی آیند برای خودشان تصمیم بگیرند و سوال مردم این است که شما چه گلی سر مردم زدیده اید که بیایند برای خودشان تصمیم بگیرند و رای دهند.

دبیر شبکه کار آفرینی و اشتغال زایی فارس در حوزه جوانان ادامه داد:‌ این انتقاد به نمایندگان وارد است که آن طور که باید اعتماد ما را جلب نکردند، در ‌نمودار هیجانات و احساسات در بحث روانشناسی و رفتارشناسی مسیر اعتمادسازی مشخص است یعنی اگر شما بخواهید اعتماد یک فرد را به دست بیاوری اول باید تصدیق آن را به دست بیاورید.

قنبر زاده با بیان اینکه تصدیق و اعتماد در نهایت می شود تحسین، بیان کرد: ‌تصدیق یعنی اینکه شما چندین بار راست بگویی و مردم اطمینان پیدا کنند که راست می گویی وقتی این اتفاق افتاد بروید اعتمادسازی کنید و بعد ازاعتماد هم مردم ‌تحسین می کنند و در جاهای مختلف از شما یاد و به بودنتان افتخار می کنند.

وی گفت:‌ جمهوری اسلامی با ایران یک پیوند ناگسستنی دارد و موجب افتخار است ضمن اینکه مردم بارها و بارها نشان داده اند که علی رغم گلایه مندی ها و کاستی ها جاهایی که نیاز است عرق ملی میهنی و شجاعت خود را نشان داده اند و در صحنه حضور یافته اند.

این فعال اجتماعی ادامه داد:‌ به عنوان یک شهروند می گویم اوضاع مردم خوب نیست اما این پرسش مطرح می شود که آیا در گذشته مشکلات وجود نداشته و تازه به وجود آمده است؟‌

کلید واِژه کیفیت و تخصص

مردم قدرت تشخیص خدمتگزار یا خودشیفته را دارند

قنبرزاده بیان کرد :باید ‌سلامت نفس و تعهد کاندیدا را تشخص بدهیم و اینکه دارد در بدو امرتبلیغ می کند باید بدانیم آیا برای خودش است و یا نوکری مردم و یا خودپرستی دارد که می شود این ها را تشخیص داد.

او بیان کرد:‌ مورد دوم تخصص است و برای تشخیص تخصص کاندیدا کار سختی نیست چرا که تجربه با تخصص پیوند دارد وهمه این ها در دایره کیفیت تعریف می شود، اگر خدمتگزاران با کیفتی می خواهیم باید جامعه را با کیفیت کنیم.

دبیر شبکه کار آفرینی فارس اظهار کرد:‌ کیفیت زندگی ها و تصمیم گیریها و فکرها اینقدری که باید با کیفیت نبوده پس بهتر است یک ماه تا ۲ ماه مانده به انتخابات نچسبیم به مشارکت مردم و بگوییم آنها دوست دارندبرای خودشان تصمیم بگیرند.

وی اضافه کرد:‌ باید یاد بگیریم چگونه تصمیم گیری کنیمٰ،‌ اصلا فکر کردن یعنی چه؟ٰ این ها را کسی به ما یاد نداده و نگفته است. از این رو نمی شود انتظار داشت وقتی به مردم یاد نداده ایم دقیقا از آنها بخواهیم خوب تحلیل، مقایسه و تصمیم گیری کنند بنابراین برای ارتقای مشارکت باید روی کیفیت فکرها و تصمیم ها کار کرد که این هم کار یک تا ۲ماهه نیست.

قنبرزاده گفت:‌ اگر بخواهیم در این ۲ماه کاری کنیم که مشارکت بالابرود باید به کیفیت بپردازیم چرا که ‌ مردم می فهمند چه کسی دارد کار می کند و یا نمی کند که رای به او بدهند ضمن اینکه شخصیت شناسی بسیار مهم است و هر چه تلاش کنیم مردم با تشخیص بهتری کاندیدا را بشناسند بهتر نتیجه خواهیم گرفت و این امر هم یعنی شخصیت شناسی کار مجموعه آموزشی و یا سازمان هایی است که زیر ساخت کیفی زندگی را تامین می کنندٰ‌.

‌مشکلات حوزه جوانان: مسکن، اشتغال، ازدواج ‌

کارآفرینی را غافل شدیم

همچینن در این میزگرد شرکت کنندگان در پاسخ به پرسش ایرنا که مشکلات حوزه جوانان چیست؟‌ این فعالان اجتماعی و فرهنگی بر سه محورحل مشکل اشتغال، مسکن و ازدواج که به صورت عمومی مطرح است، تاکید کردند.

مسئول سمن جوانان عشایر و مناطق کم برخوردار استان فارس در این زمینه گفت:‌ دربحث اشتغال هر چقدر صنایع بیشتری باشند اشتغال جوانان بیشتر می شود که این امر اشتغالزایی مستقیم است.

سجاد اکبرپور با اظهار اینکه در کل کشور در بحث کار آفرینی غافل شدیم؛‌ اضافه کرد:‌ما نیامدیم به جوانانمان، مشخصا آنهایی که تخصص دارند و می توانند کار آفرینان خیلی خوبی شوند،‌بها دهیم هر چند در کنارآن آموزش های اولیه نیاز استٰ.

وی افزود:‌ چیزی که در حوزه کار آفرینی الزام است بحث تسهیلات، حمایت های مالی و بانکی است اما در حوزه حمایت ها برای راه اندازی کسب و کار ها در کل شاخص هایی دارد و ما در واقع در جدول کسب و کار ها در دنیا اصلا رتبه خوبی نداریم و ۲ رقمی است.

بوروکراسی اداری در حوزه کسب و کار

تشکیل وزارتخانه جوانان لازم است

اکبر پور گفت:‌ بوروکراسی اداری در حوزه اشتغال بسیارطولانی و به شدت طاقت فرسا وفرسایشی شده است چرا که فکر کنید اگر یک جوان بخواهد یک کسب کار کوچکی راه بیندازد و چند نفر هم اشتغال زایی کند بین ۶ ماه تا یک سال درگیر مجوز و رفت های دست پاگیر اداری است.

وی اضافه کرد:‌ در دنیا مرسوم شده به عنوان مثال در کشور امارات میانگین راه اندازی کسب و کار هفت روز است اما در کشور ما این روند همانگونه که اشاره شد تا یک سال طول می کشد که این امر نیاز به اصلاح جدی دارد و حمایت های درجه یک می خواهد.

اکبرپور گفت:‌اشتغال زایی در چند سال گذشته بهتر شده اما به نقطه مطلوب نرسیده است و متاسفانه نرخ سرانه بیکاری زیاد شده و افزایش هم داشتیم که این اتفاق خوبی نیست.

وی بیان کرد: تامین مسکن برای جوان ها در کل کشور فرق نمی کند از کدام قشر باشند و معضل بزرگ همه جوانان هاست و من که تحصیلات آکادمی دارم و دانشجوی دکترا هستم هنوز مشکل مسکن دارم و روی بحث اشتغال و ازدواج هم تاثیر دارد.

این فعال اجتماعی بیان کرد: تامین مسکن جامعه نخبگان را چند سالی است بنیاد نخبگان پیگیر است اما هنوز خروجی نداشته و چیزی ندیدیم و شاید اگر همه این ها اتفاق بیفتد ۱۰ تا ۱۵ سال طول می کشد و آنگاه سن نخبگان هم بالا رفته است.

مسئول سازمان مردم نهاد جوان سفیران افق شیرازگفت: سه چالش در حوزه جوانان وجود دارد که می توان به اشتغال، مسکن و ازدواج اشاره کرد.

محمد دیداری ادامه داد: سیاست گذاری کلان در حوزه جوانان با تشکیل وزارتخانه ای به نام وزارت ورزش و جوانان وجود دارد اما درواقع اسم حوزه جوانان را پوشش می دهد و در بطن آن هیچ سیاست گذاری در رابطه با جوانان اتفاق نیفاده است.

وی اضافه کرد: اگر به چشم اندازها و ماموریت های وزارت ورزش و جوانان نگاه کنیم آن چیزی که مشهود است بودجه ها صرف ها ورزش و توسعه زیرساخت های ورزشی می شود و حوزه جوانان ٰ‌نادیده گرفته شده است.

دیداری افزود: برای اینکه بودجه جوانان مشخص شود این اتفاق باید در مجلس رخ دهد و بودجه اختصاصی به تصویب برسد.

او گفت: در حوزه جوانان تمام اداره ها و نهادها در گیر آن هستند اما ساماندهی اتفاق نیفتاده است چرا که مسکن شهرسازی در حوزه مسکن جوانان، وزارت کار و امور اجتماعی در حوزه اشتغال و وزارت فرهنگ در حوزه ازدواج که متولی این سه چالش بزرگ هستند هنوز هیچ ساماندهی اتفاق نیفتاده و کارها به صورت تداخلی و موازی کاری به بن بست رسیده است و اگر کارها به دست خود جوانان و در اختیار سازمان های مردم نهاد جوان و حوزه جهادی گذاشته شود این سه چالش بزرگ رفع خواهد شد.

تعیین نهاد مشخص برای حل مشکلات

به آینده امیدواریم

مدیرخانه جوان و اندیشه فارس هم با بیان اینکه اهمیت سه موضوع مسکن،‌ ‌اشتغال و ازدواج اینفدر زیاد است گفت: این سه موضوع در کشور نه تنها دغدغه جوانان هست بلکه دیگر قشرها هم در برگرفته و اگر حل شود مسایل امنیتی هم حل خواهد شد.

حسین قنبرزاده ادامه داد: در کشورما برای این سه امر مهم، متولی آنها مشخص نیست و هر نهاد و یاارگانی که قرار است متولی آنها شود باشد دقیقا اعلام شود و به نظرم اگر در این شرایط بحرانی وزارتخانه ازدواج شکل بگیرد و در مجلس مصوب شود بازدهی بهتری خواهد داشت اما وقتی مجلس کارهای اولویت دار انجام نمی دهد چرا مردم باید اعتماد کنند و رای دهند؟

وی گفت: ما داریم در باره مجلسی صحبت می کنیم که خیلی بهتر از سال های قبل است، چرا که رهبر معظم انقلاب می گویند به آینده امیدوارم وآینده روشن است و این امر دلگرمی برای ماست و اگر کسی در رسانه اش دارد نا امیدی ترویج می دهد در پازل دشمن کار می کند.

لزوم وجود شم اقتصادی برای نماینده مجلس

کاندیداها برنامه اقتصادی داشته باشند

قنبرزاده بیان کرد: اشتغال صرفا دادن تسهیلات نیست چرا که تسهیلات ساده ترین راه بدهکار کردن جوانان اول عمر است، ‌به نظرم تا وقتی بحث اشتغال پیش می آید می روند سر تسهیلات و این از تنبلی مدیران است و در قرن بیست و یکم اگر بخواهیم با الگو کسب و کار راه بیندازیم و پول بدهیم باید یاد بگیریم که چگونه با کیفیت شغل ایجاد کنیم و در این سال ها دولت و یا مجموعه حاکمیتی با دادن تسهیلات چندین نفر را بدهکار کرده اندو پیشنهاد این است آدم هایی را به عنوان وکیل مردم انتخاب کنیم که شم اقتصادی داشته باشند.

قنبرزاده افزود: نمایندگان مجلس باید جوابگو باشند چرا که در حوزه اقتصاد ناترازی انرژی را می خواهیم چکار کنیم؟ برنامه برای حل مشکل اقتصادی مردم و تورم چیست ؟ دقیقا می خواهند چه قانون هایی را مصوب کنند؟ ‌نمی گویم کار نکردند این اتفاق افتاده اما به عنوان یک جوان هنوز شیرینی خدمت را نچشیدیم و کیف کنیم و مثلا بگوییم در حوزه اشتغال به دلمان نشست و یا درحوزه مسکن گل طلایی زدیم.

نخستین خانه جوان کشور در فارس و چالش ها

فرهنگسراها پیوست فرهنگی ندارند

مسول سمن عشایر و مناطق کم بر خوردار در مورد خانه جوان شیراز که نخستین خانه جوان کشور است گفت: با پیگیری سازمان های مردم نهاد جوان و حمایت دکتر محمد هادی ایمانیه استاندار فارس، خانه جوان شیراز از طرح مولد سازی خارج و هم اینک در حال تجهیزو باسازی است و اواخر بهمن ماه سال جاری به بهره برداری می رسد.

اکبرپورافزود: در استان فارس حدود ۲۰۰ سمن جوان به ثبت رسیده و افزون بر ۱۰۰ سمن در شیراز فعالیت دارند اما با وجود یک خانه جوان اصلا جوابگو برای سمن ها نیست و باید حداقل در کلان شهر شیراز پنج تا ۱۰ خانه جوان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ۲۸ فرهنگ سرا در شیراز وجود دارد و هیچ پیوست فرهنگی ندارند و کار مشخصی برای آنها ترسیم نشده است اما اگر با تعامل بیشتری تعدادی از این فرهنگ سرا ها در اختیار سمن های جوان قرار گیرد بازدهی بیشتری دارند.

حسین قنبرزاده هم در مورد خانه جوان شیراز گفت: مسئولان زحمت می کشند اما باید تعلل کمتری داشته باشند، خانه جوان برگشت خورد و این حق حوزه جوانان بود اما در بازگشت خانه جوان چون تعلل ایجاد شده، ساختمان ‌فرسوده و نیاز به ترمیم وبازسازی دارد.

او اضافه کرد: جوان امروزی،‌ که با فرهنگ مصرف گرایی و مدرنیته عجین شده را نمی توان آنها به اتاق ها و خانه های فرسوده بُرد از این رو باید خانه جوان در شان جوانان باشد و مسئولان کمک کنند تا سرو شکل گیرد و با تحقق این امرموجب نشاط جوانان می شود.

برون سپاری کارها به جوانان

باور به جوانان تقویت شود

اکبرپورگفت: برای جوانان در بخشنامه ها یه سری موانع تعریف شده است چرا که پست های مسئولیتی برای جوانان محدودیت سنی دارد و در واقع جوانان را باور ندارند و برون سپاری کارهای دولتی باید به دست جوانان انجام شود.

وی گفت: هر جایی امور به دست جوانان و بخش خصوصی واگذار کردند خروجی بهتری داشته است و جوان باید باور داشته باشد هر جا که به آنها اعتماد شد اتفاق مثبتی را به دنبال داشته است.

محمد دیداری هم گفت: برون سپاری در دنیا یک عمل موفقیت آمیز بوده و نیاز است به جوانان ایرانی هم مسئولیت های کلان داده شود تا خودشان را محک بزنند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین مجلس خبرنگان رهبری ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

در فارس داوطلبان برای تصدی ۱۸ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی و پنج کرسی مجلس خبرگان رهبری رقابت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha