سخنگوی شورای وحدت فارس: فضای انتخاباتی کاملا رقابتی و جوانگراست+ فیلم

شیراز-ایرنا- سخنگو و قائم مقام شورای وحدت استان فارس گفت:فضای انتخاباتی در این استان آن هم با حضور جوانان کاملاً رقابتی و پرشور است و در لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب جوانان و پیشکسوتان برای رقابت در عرصه انتخابات در کنار هم قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که میانگین سنوات سنی افرادی که برای مجلس نام‌نویسی کرده‌اند بین ۳۵ تا ۵۰ سال است.

جابر مهدیار سخنگو و قائم مقام شورای وحدت و دبیر جمعیت رزما به اتفاق علی رهایی معاون سیاسی شورای وحدت و نماینده جمعیت حامیان انقلاب روز پنجشنبه با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس ضمن اعلام و تشریح برنامه ها کاری این شورا T از مردم دعوت کرد تا در این دوره از انتخابات به ۲صندوق رأی توجه ویژه داشته باشند و هر ۲صندوق را مدنظر قرار دهند.

رقابت بالا در حوزه‌های انتخابیه فارس/ جوانگرایی با تحصیلات عالیه

قائم مقام شورای وحدت ادامه داد: از نظر سطح سواد هم با توجه به مدارک تحصیلی ارائه شده از سوی کاندیداها شاهد حضور پُررنگ افراد با مدرک تحصیلی دکتری هستیم؛ همچنین حوزوی‌ها نیز در این دوره از انتخابات حضور گسترده‌ای دارند.

دبیر جمعیت رزما اضافه کرد: رقابت در حوزه‌های انتخابی هم‌ بسیار بالاست؛ استان فارس از ۱۵حوزه انتخابیه برخوردار است و متوسط هر کرسی حدود ۴۵نفر است.

مهدیار وجود طوایف، قبایل و محلات در انتخابات را فرصت مناسبی برای یک مشارکت عادلانه دانست و گفت: شورای نگهبان نیز با توجه به شاخص‌هایی که داشته کار برجسته‌ای را انجام داده و سطح مشارکت را بالا برده‌ است؛ در حقیقت شرایطی فراهم شده تا از همه گروه‌ها و سلایق سیاسی در این رقابت حضور داشته باشند.

دبیر جمعیت رزما در خصوص نحوه رقابت کاندیداهای این دوره از انتخابات گفت: زمینه‌سازی لازم برای یک رقابت سالم انجام شده و همه کاندیداها باید دقت کافی از این منظر را برای ورود به مجلس داشته باشند.

حرکت نوآورانه شورای وحدت در این دوره انتخابات

مهدیار به رویکرد شورای وحدت در این انتخابات اشاره کرد و گفت: شورای وحدت امسال با همراهی گروه‌های فعال سیاسی، فرهنگی، معتمدین و اقشار مختلف اقدام به کاری نوآورانه برای پیشبرد امور کرده؛ این شورا برای این دوره از انتخابات کار شالوده‌شکنی انجام داده بدین معنا که نحوه گزینش و چینش کرسی‌های ۱۸گانه مجلس در استان فارس متفاوت‌تر از سنوات قبل باشد.

وی اضافه کرد: برای گزینش افراد حاضر در فهرست تأیید شده شورای نگهبان که حدود ۹۰۰ نفر هستند بررسی‌های لازم انجام شد و از بین این افراد با توجه به سوابق و شناختی که از آنها وجود داشت حدود ۹۰ نفر احصا شدند و سپس از میان این ۹۰ نفر، مصاحبه صورت گرفت.

سخنگوی شورای وحدت افزود: مکانیزمی که در نحوه مصاحبه و رسیدن به اینکه چه کسانی بیشترین آمادگی را برای ورود به مجلس دارند پیش‌بینی شد این بود که در وهله نخست به شناختی از این افراد قبل از حضور آنها در کمیسیونِ بررسی برسیم، یک شناخت هم در مصاحبه به وجود می‌آید که نتیجه این شناخت‌ها تبدیل به یک عدد می‌شود.

وی ادامه داد: سوالاتی نیز در خصوص مباحث استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی در اختیار کاندیداها قرار می‌گیرد و آنها پاسخ کتبی را ارسال می‌کنند؛ سربرگ این پاسخ‌ها با رمزگذاری جدا می‌شود و در اختیار اساتید دانشگاه قرار می‌گیرد تا آنها این پاسخ‌ها را بررسی و نتیجه را با یک عدد اعلام کنند.

مهدیار بیان کرد: با جمع چندین عدد که یکی مبنای شناخت قبلی، یکی مبنای مصاحبه حضوری و یکی هم بر اساس پاسخ‌های کتبی است معدل‌گیری انجام می‌شود، اعضای جلسه که حدود ۲۰ نفر هستند هم نمرات خود را می‌دهند و در نهایت معدل خالصی برای هر فرد ارائه می‌شود.

سخنگوی شورای وحدت فارس: فضای انتخاباتی کاملا رقابتی و جوانگراست+ فیلم

قائم مقام شورای وحدت عنوان کرد: در گذشته چنین اقدامی انجام نمی‌شد، این حرکت یک حرکت ساختارشکنانه است که در شورای وحدت و جمعیت رزما اتفاق افتاده است، با این روند در حال گام برداشتن در مسیر شناسایی دقیق افرادی که توانایی بهتری برای ورود به مجلس دارند هستیم.

شاخصه‌های موردنظر برای ورود به مجلس

وی با بیان اینکه برای حوزه شیراز و زرقان چهار کرسی و برای ۱۴ حوزه انتخابیه دیگر هر کدام یک کرسی برای ورود به مجلس در نظر گرفته می‌شود، گفت: همچنین تحلیل چگونگی چینش افراد کنار یکدیگر برای ۱۸ کرسی از دیگر مواردی است که به منظور هماهنگی و هم‌آوایی این افراد با جدیت در حال انجام است تا زمانی که آنها وارد مجلس می‌شوند تفاهم‌ها و مراوده‌ها بهتر از دوره‌های قبل باشد و بتوانند در کنار یکدیگر و با مشورت کردن باهم گام‌های بزرگی را بردارند.

مهدیار به شاخصه‌های موردنظر برای ورود به مجلس اشاره کرد و ادامه داد: آشنایی با ابر مشکلات کشور و چگونگی برون رفت از این مشکلات، تخصص در شناسایی و حل موضوعات ملی گره خورده با مسائل استانی، شناخت بین‌المللی از مباحث، آشنایی با معادلاتی که با سایر کشورها داریم و توانایی در حل مشکلات منطقه حوزه انتخابیه از مهمترین شاخص‌ها و قابلیت‌ها برای گزینش افراد جهت ورود به مجلس است.

قائم مقام شورای وحدت فارس اضافه کرد: انتظار مردم از نمایندگان هم این است که قوانینی توسط قانون‌گذاران در مجلس تصویب شود که مشکلات عمومی کشور را حل و فصل کند و از طریق حل مشکلات کشوری معضلات حوزه انتخابیه نیز برطرف شود.

مشارکت در انتخابات نسخه برون رفت از مشکلات

وی گفت: در مشارکت مردم ۲یا سه موضوع مهم باید مدنظر قرار داده شود؛ کشور دچار مشکلات معیشتی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشت و درمان است اما این بدان معنا نیست که برای برون رفت از این مشکلات تحرکی نداشته باشیم بلکه باید با مشارکت در انتخابات به حل این مشکلات کمک کنیم.

قائم مقام شورای وحدت فارس انتخابات را فرصتی برای رأی دادن و اظهار نظر مردم جهت حل مشکلات کشور قلمداد کرد و افزود: رأی بالا به معنای قدرت ملی و منطقه‌ای است و رقم خوردن این اتفاقات خوب از سوی مردم در معادلات بین‌المللی کشور و حتی معادلات استانی بسیار مؤثر است.

مهدیار ادامه داد: از نگاه ملی هم که به موضوع نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که حفظ مملکت در گرو حفظ مجلس است، هر چه مجلس در آرا قدرتمندتر باشد حرف‌های بیشتری برای گفتن در سطح بین‌المللی دارد.

قائم مقام شورای وحدت فارس گفت: از نگاه دینی هم بنا بر فتوای مراجع تقلید رأی دادن واجب عینی است و حفظ نظام جمهوری اسلامی مانند نماز واجب است و همه کسانی که به سن تکلیف رسیده‌اند و از نظر قانون اجازه رأی دادن دارند باید این وظیفه دینی و شرعی را به نحو احسن انجام دهند.

مهدیار تقویت پایه‌های مملکت، محکم شدن ستون امورات کشور، تقویت خیمه رهبری، اقتدار در نظام بین‌الملل را از مهمترین دستاوردهای مشارکت مردم در انتخابات دانست و گفت: در استان فارس همه دست در دست هم داده‌اند و با جدیت و حساسیت در حال پرداختن به موضوع انتخابات هستند؛ گروه‌های محلی و سیاسی رقابت خوبی را رقم زده‌اند و ساز و کار انتخابات در این استان به سمتی حرکت می‌کند که می‌توان شاهد تفاهم و وحدت رویه در گروه‌های مختلف بود.

وی با اعتقاد به اینکه عرصه انتخابات در استان فارس عرصه رقابت است، گفت: همزمان با بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات خبرگان رهبری هم به صورت موازی در حال انجام است، ستاد انتخاباتی خبرگان هم فعال است که در این عرصه هم شاهد رقابت نزدیک و خوب افراد هستیم.

دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات

قائم مقام شورای وحدت فارس از مردم دعوت کرد تا در این دوره از انتخابات مجلس و انتخابات خبرگان به ۲صندوق رأی توجه ویژه داشته باشند و هر ۲صندوق را مدنظر قرار دهند.

مهدیار عنوان کرد که طبق سنوات همیشگی از دوران‌های قبل، در روز برگزاری انتخابات، اول وقت، با سرعت و با وضوح وارد حوزه انتخابیه خواهیم شد تا بتوانیم مانند گذشته رویداد بزرگی را در استان فارس رقم بزنیم.

وی با اشاره به ساز و کار تعریف شده در شورای وحدت در خصوص وضعیت شورای ائتلاف در استان فارس گفت: در شورای ائتلاف هم ساز و کار مخصوصی وجود دارد و با شناختی که از کاندیداها و روابطی که وجود دارد هماهنگی‌ها و مراودات لازم شکل گرفته است.

قائم مقام شورای وحدت فارس جمعیت رزما را هم پدیده نو و ساختارشکن دانست و گفت: جمعیت رزما در حال تلاش است که نظم نوین استانی را ارائه دهند؛ البته بر مبنای نظم نوین استانی نحوه چینش و فعالیت‌ها تفاوت‌هایی دارد که سعی شد این تفاوت‌ها به روز شود تا کاندیدای شایسته و جامعی مشخص و راهی مجلس شوند.

مهدیار اعلام کرد: درب شورای وحدت به روی تمامی اعضا، تشکل‌ها و معتمدین باز است و از حضور تک تک عزیزان در شورای وحدت در تصمیم‌گیری‌ها استقبال می‌شود.

قائم مقام شورای وحدت فارس در خصوص گلایه اصلاح‌طلبان برای حضور در این دوره از انتخابات گفت: زمان اعلام ثبت‌نام برای همه به یک میزان امکان نام‌نویسی در انتخابات فراهم بود اما برخی از این فرصت به خوبی بهره نبردند.

وی اضافه کرد: جریان اصلاح‌طلب این نگاه را داشتند که شورای نگهبان مسیرها را تنگ کرده و به همین دلیل اقدام به نام‌نویسی نکردند با این حال زمانی که فرصت ثبت‌نام گذشت اصلاح‌طلبان احساس کردند که از قافله عقب مانده‌اند؛ این در حالیست که باید با چشم‌انداز قوی به این موضوعات نگاه شود و در برنامه‌ریزی آینده‌نگری مدنظر قرار داده شود.

مهدیار ادامه داد: شورای نگهبان محدودیتی اعمال نکرد و در حال حاضر در لیست تایید شده شورای نگهبان اصلاح‌طلبان هم حضور دارند و این گروه نیز مانند سایر گروه‌ها در حال پیشبرد امور خود در این انتخابات هستند؛ در نهایت هم این مردم هستند که عملکردها را کنار هم می‌گذارند و از طریق خروجی عملکردها، تصمیم‌گیری می‌کنند.

مدیران قدردان مردم باشند

وی که معتقد است مردم کشور ما تحمل بی‌عدالتی ندارند، افزود: مدیر خدمتگزار، جهادی و مدیرانی که دست بوس مردم و پاسخگوی نیازهای آنها هستند می‌توانند نقش مهمی در کمک به برگزاری انتخاباتی پرشور داشته باشند لذا توصیه من به مدیران فارس این است که قدر مردم را بدانند، دست بوس آنها باشند و از مشکلاتشان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گره‌گشایی کنند، نگاه اگر نگاه جهادی باشد همه تنگناها باز می‌شود.

مهدیار بر ضرورت جهاد تبیین تأکید کرد و گفت: جهاد تبیین گفتمان‌ با مردم و تبیین مواضع و دستاوردهای انقلاب است؛ حرف زدن با مردم و شنیدن حرف آنها بهترین مسیر برای روشن شدن ذهنیت‌ها و مقایسه عملکردها و شرایط عمومی‌شان در سال‌های اخیر است؛ این وظیفه همه حوزویان، مدیران، نخبگان، دانشگاهیان و رسانه‌هاست که به تحقق این مهم کمک کنند.

دیده شدن مشکلات استان در فرآیند گزینش کاندیداها

معاون سیاسی احزاب و تشکل های شورای وحدت فارس نیز اظهار کرد: شورای وحدت مشکلات شهرستان‌های مختلف فارس را احصا و مرود بررسی قرار داده و در مصاحبه‌ای که از کاندیداها در حال انجام است مباحث مختلف و مشکلات در سطح کلان از جمله مشکلات معیشتی مردم، معضلات بخش مسکن، کشاورزی، اجتماعی، اقتصادی، امور جوانان و مباحث امنیتی دیده شده است.

علی رهایی ادامه داد: شورای وحدت تمام تلاش خود را برای برگزاری یک انتخابات عادلانه با لیستی قوی و مورد تأیید مردم به کار گرفته؛ افرادی که در این لیست قرار داده شده‌اند می‌توانند در قوه مقننه و مجلس مطالبات مردم را پیگیری و برای رفع مشکلات استان تلاش کنند.

دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی فارس اضافه کرد: از نظر شورای وحدت تمام افراد شرکت کننده در مصاحبه شایسته و قابل احترام هستند اما به دلیل محدودیت تعداد کرسی‌ها، این شورا درصدد است که به معرفی این افراد در یک رقابت عادلانه و با خرد جمعی بپردازد.

رهایی ادامه داد : بخشی از شرکت‌کنندگان نمایندگان فعلی مجلس هستند که با نگاهی متفاوت و تخصصی‌تر مصاحبه شده‌اند، همچنین مصاحبه از جوانان نخبه و دیگر افراد هم با نهایت دقت و شایسته‌سالاری انجام شده است.

وی بر ضرورت برگزاری انتخاباتی پرشور در استان تأکید کرد و گفت: اولویت نخست همه گروه‌های حاضر در این دوره از انتخابات حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha