عشایر برای مشارکت انتخاباتی نیاز به دعوت ندارند/ مطالباتی که مغفول مانده +فیلم

 شیراز - ایرنا - نمایندگان جامعه عشایری استان فارس می‌گویند با وجود کاستی‌ها و دغدغه‌هایی که داریم، اما برای حضور در صحنه سرنوشت ساز انتخابات نیازی به دعوت نداریم؛ آماده نقش آفرینی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هستیم و تحقق مطالباتمان را از مسیر قانونگذاری دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جامعه عشایری کشور اگر چه تنها ۲ درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود اما با تولید ۳۵ درصدی گوشت قرمز مورد نیاز، نقشی بزرگ در امنیت غذایی کشور دارند و بخش بزرگی از حفاظت و احیای محیط زیست کشور به عهده آنهاست و فارس با میزبانی از ۱۲ درصد جمعیت عشایری ایران، در این زمینه جایگاهی برجسته دارد و با تنوع اقوام مانند ایلات بزرگ قشقایی، لر، خمسه، کهمره و دیگر طوایف مستقل، ایرانی کوچک را در خود جای داده است.

براساس آخرین سرشماری، عشایر فارس با جمعیتی بیش از ۱۲۰ هزار نفر ۲.۵ تا سه درصد جمعیت فارس را تشکیل می‌دهند و از این شمار ۲۶ هزار و ۷۸۰ خانوار عشایر، کوچنده هستند.

با توجه به جایگاه شاخص فارس به عنوان قطب عشایری کشور، خبرگزاری جمهوری اسلامی با دعوت از برخی شخصیت‌های فرهیخته و برجسته ایلات فارس، در میزگردی موضوع مشارکت انتخاباتی عشایر و مطالبات آنها از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به بحث و بررسی گذاشت.

دکتر حمزه سارویی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و فعال اجتماعی قشقایی، دکتر محسن جبارزاده روانشناس و فعال اجتماعی از ایل کوهمره، سرمست باباخانی فرهنگی بازنشسته و معتمد ایل کوهمره، مجید کرمی فعال اقوام از طایفه قراچه ایل قشقایی، عفت آبسالان فعال فرهنگی اجتماعی از ایل خمسه، پریسا کاظمی فعال رسانه و حوزه بانوان از ایل قشقایی، مهران نامداری مدیرعامل سازمان مردم نهاد جوانان عشایر و کاظم کشاورز فعال اجتماعی قوم لر مهمانان میزگرد انتخاباتی ایرنا بودند و پیرامون اهمیت انتخابات مجلس برای عشایر، مطالبه‌ها و مشارکت انتخاباتی این گروه از جامعه، شاخص‌های یک نماینده کارآمد و مولفه‌های یک انتخابات کارآمد اظهارنظر کردند.

عشایر برای مشارکت انتخاباتی نیاز به دعوت ندارند/ مطالباتی که مغفول مانده +فیلم

پیگیری خواسته‌های عشایر فارس از مسیر قانونگذاری

چرا انتخابات مجلس برای عشایر مهم است؟

دکتر حمزه سارویی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و فعال اجتماعی قشقایی در این ارتباط گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و گستردگی فارس، عشایر به واقع پشتوانه مهمی برای آن هستند، بنابراین لازم است که نیازهای آن‌ها در نظر گرفته شود.

این فعال اجتماعی گفت که بسیاری از مطالبات جامعه عشایر مانند ایل‌راه‌ها، امنیت، آموزش و بهداشت و تامین نیازهای آنها مواردی است که طی سالها، چنانکه باید به آن پرداخته نشده و باید در بودجه بندی‌های سالانه لحاظ شود.

به گفته سارویی ساماندهی جامعه عشایر کوچرو از جمله مسائلی است که باید در بودجه و قوانین در نظر گرفته شود و این ساماندهی با مطالعه زیرساخت‌ها و شناخت ساختار محقق می‌شود.

وی تصریح کرد : این حق عشایر است که از فرصت انتخاب نمایندگان مجلس قانونگذاری برای دستیابی به مطالبه‌های خود استفاده کنند.

سارویی استان فارس را "رنگین‌کمانی" از اقوام دانست که جمعیت عشایر از نظر کمی در میان استان‌های کشور قابل ملاحظه است و همواره نقش پررنگی در حفظ تمامیت ارضی ایران داشته و در حفظ و نگهداری خاک کشور، رشادت ها و شهادت‌های بسیاری داشته طوریکه حدود سه‌هزار و ۵۰۰ شهید قشقایی تقدیم ایران اسلامی شده است.

دکتر محسن جبارزاده، روانشناس و فعال اجتماعی ایل کوهمره گفت: نماینده‌ای که برای ورود به مجلس انتخاب می‌شود باید دانش و توان علمی و اجرایی لازم را برای قانونگذاری کشور داشته باشد.

این فعال اجتماعی اظهار کرد: نگاه ما برای پاسخگویی به مطالبه‌ها و حل مشکلات عشایر تنها معبر قانونگذاری است و دیدگاهی غیر از آن نداریم؛ نماینده باید مسائل را در قالب طرح و لایحه به مجلس ببرد تا با تصویب و اجرایی شدن مسیری برای حل آن فراهم شود.

دانش و پیشینه قابل دفاع؛ شاخصه‌های یک نماینده کارآمد

داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

پس از بیان اهمیت شکل‌گیری یک مجلس قدرتمند برای پیگیری مطالبه‌های جامعه عشایری کشور از جمله اقوام متنوع فارس، حاضران به این پرسش پاسخ دادند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید چه شاخصه‌ها و صلاحیت‌هایی داشته باشند تا زمینه برای شکل‌گیری چنین مجلسی فراهم شود.

دکتر سارویی در این ارتباط گفت: یک داوطلب برای اینکه به نماینده‌ای لایق برای مردم در مجلس شورای اسلامی تبدیل شود، باید سلسله مراتب ساختاری را طی کرده باشد و پیشتر در حوزه‌ای، مسئولیت‌پذیری و پاسخگو بودن خود را به اثبات رسانده باشد و به عنوان نمونه یک رئیس دانشگاه موفق باید پیشتر یک استاد وظیفه‌شناس، مدیرگروه موظف و یک رئیس دانشکده موفق بوده باشد.

وی افزود: اگر فردی می‌خواهد به عنوان داوطلب نمایندگی مجلس مورد انتخاب جامعه عشایر واقع شود، چه عیبی دارد که از میان این همه نخبگان جامعه عشایری فارس، انتخاب شود و بتواند با توجه به قدرت اجرایی که دارد و در قوانین نیز تعریف شده، کارهای بزرگی برای کشور و البته این گروه از جامعه انجام دهد.

به گفته این استاد دانشگاه هنگام تبلیغات و ارائه برنامه‌ها از سوی نمایندگان باید سنجید که جامعه عشایری در کجای برنامه‌های او قرار گرفته است، آیا اصلا مطالبات عشایر در برنامه‌های او جایی دارد یا نه؟

بسیاری از مردم از جمله اقوام فارس، امروز به جای اینکه نماینده‌ای انتخاب کنند که شایسته باشد و دانش و توان وضع قانون برای کشور را داشته باشد، به دنبال انتخاب نمایندگانی هستند که روابط بیشتری داشته باشدسارویی گفت: در فارس یک جامعه عشایری کوچرو و یک جامعه عشایری اسکان یافته داریم، جامعه عشایری کوچرو با مسائلی مانند کیفیت و امنیت ایل راه‌ها، بهداشت، آموزش و امنیت و تامین نیازهای علوفه‌ای، آب شرب، نهاده‌ها و آرد روبرو هستند و جامعه عشایری اسکان‌یافته نیز با مسائلی چون شایسته‌سالاری، کارآفرینی و حفاظت از فرهنگ و زبان آنها روبرو هستند؛ باید دید داوطلب نمایندگی برای هر یک از اینها "چه کار می‌خواهد بکند؟ "

مجید کرمی از طایفه قراچه ایل قشقایی براین باور است که بسیاری از مردم از جمله اقوام فارس، امروز به جای اینکه نماینده‌ای انتخاب کنند که شایسته باشد و دانش و توان وضع قانون برای کشور را داشته باشد، به دنبال انتخاب نمایندگانی هستند که روابط بیشتری داشته باشد، بیشتر "ما را تحویل بگیرد" و ما را راضی کند.

این فعال اقوام این رویه را تنزل جایگاه رفیع مجلس در بلندمدت می‌داند که بسیار مخرب است و سبب شده تا داوطلبان نیز در رزومه‌های کاری دوره نمایندگی خود برای تبلیغات انتخاباتی، آسفالت کوچه و خیابان، پیگیری کشیدن جاده های بین باغی و اقداماتی از این دست را مطرح کنند در حالی که اینها اصلا وظیفه او نیست.

او اذعان کرد: نمایندگان مجلس به جای قانونگذاری در کمترین و کوچکترین مسائل اجتماعی هم دخالت می‌کنند، در شهرستان‌های کوچک این پدیده بیشتر دیده می‌شود؛ آنها به جای بخشدار، دهیار و فرماندار تصمیم گیری می‌کنند.

کرمی اضافه کرد: متاسفانه در شهرستان ها به دنبال کسی هستیم که بتواند "آسفالت خوب بیاورد، تقسیمات خوب آسفالت انجام دهد"، آشنایان بیشتر و روابط گسترده‌ای داشته باشد.

هنگام انتخاب نماینده باید ببینیم که می‌خواهد برای معیشت کلی کشور، برای امنیت و اقتصاد ایران و برای تحقق برنامه هفتم توسعه چه کار کند، اما اکنون انتظارات بسیاری از مردم جامعه اقوام از نمایندگان تنزل یافته است

پریسا کاظمی فعال رسانه و حوزه بانوان از ایل قشقایی نیز معتقد است که نماینده ای که قرار است به مجلس شورای اسلامی راه یابد اگر پیش از همه از جنس عشایر باشد، مسائل و مشکلات آنها را بهتر می‌فهمد؛ ما به قومیت گرایی قائل نیستیم، اما چنین نماینده‌ای بهتر می‌تواند برای پیگیری مطالبه‌های جامعه عشایر تلاش کند.

به عقیده کاظم کشاورزی فعال اجتماعی از قوم لر نماینده‌ای توان کار دارد که باساختار سیاسی و اجتماعی کشور آشنا باشد و هنگامی که به مجلس شورای اسلامی راه یافت، توان "لابی‌گری" داشته باشد.

او گفت: از طرفی داوطلب ورود به مجلس شورای اسلامی باید تخصص و تجربه کار نیز داشته باشد تا بتواند تاثیرگذار باشد؛ با توجه به اینکه ایران از کشورهای در حال توسعه است، علم و پتانسیل علمی و پژوهشی نماینده مجلس می‌تواند منجر به طرح و مصوبه‌هایی شود که راهگشای بسیاری از مسائل کشور باشد.

عشایر برای مشارکت انتخاباتی نیاز به دعوت ندارند/ مطالباتی که مغفول مانده +فیلم

تاکید نخبگان عشایری فارس بر ساختارمندی انتخابات

انتخابات مجلس شورای اسلامی چگونه اثرگذارتر و کارآمدتر می‌شود؟

به عقیده سارویی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شیراز، نماینده مجلس شورای اسلامی قرار است علاوه بر مسائل شهرستانی و استانی، سیاست خارجی، و داخلی و تصمیم گیری های کلان کشور را نیز در نظر داشته و در این زمینه ایفای نقش کند.

سارویی گفت: سوال این است که نمایندگان چقدر اختیارات و توان دارند؟ اینکه آیا این انتخاب در دراز مدت پاسخگوی مطالبات ما هست؟ متاسفانه در نظر سنجی‌ها، در برخی اذهان، پاسخ مثبتی به این سوال داده نمی‌شود.

او افزود: مردم به خاطر باور و علاقه به حرکت و پیشرفت کشورشان در انتخابات مشارکت می‌کنند، علاقه‌مند هستند که ببینند نمایندگان چقدر پتانسیل و ظرفیت پاسخگویی به مطالبات ‌شان را دارند و برای آن چه برنامه‌های مشخصی ارائه می‌کنند.

از نظر فعالان عشایری فارس، ارائه پاسخ مثبت به سئوالات طرح شده، شکل‌گیری فرآیندی برای انتخاب نمایندگان کارآمد است.

کرمی در این ارتباط گفت: برای اینکه روابط، دخالت در حل مسائل کوچک، چانه‌زنی و ارائه رانت ملاک انتخاب نماینده قرار نگیرد، باید به سوی تحزب و احزاب رفت.

امروز یک داوطلب خود را از شهر یا ایل خاصی معرفی و دیکته می‌کند تا آرای مردم را جذب کند در حالی که بر اساس قانون احزاب این راه را برای ما باز گذاشته‌اند تا افراد شایسته معرفی شوند اما به این سو نرفته‌ایماو تاکید کرد: کشور باید به این سمت حرکت کند که احزاب آن به صورت سیستماتیک فعالیت کنند، نفرات خود را معرفی کنند و برنامه ارائه کنند، یک فرد در تمام سطوح حزب فعالیت کند و به دانش خود بیفزاید و سپس خود را به عنوان داوطلب ورود به مجلس شورای اسلامی عرضه کنند.

به گفته کرمی این در حالی است که امروز یک داوطلب خود را از شهر یا ایل خاصی معرفی و دیکته می‌کند تا آرای مردم را جذب کند در حالی که بر اساس قانون احزاب این راه را برای ما باز گذاشته‌اند تا افراد شایسته معرفی شوند اما به این سو نرفته‌ایم.

او توضیح داد: احزاب برنامه ارائه می‌کنند؛ براساس برنامه‌های تعریف شده فرد را معرفی می کنند و این سبب می‌شود تا آرای داوطلبان با با قوم گرایی و روابط کسب نشود. همچنین باید ساز و کاری باشد تا تقسیم بودجه کشوری براساس آمایش جغرافیایی و منطقه‌ای تعریف شود، دراین صورت دیگر نیازی نیست نماینده برای گرفتن بودجه بیشتر چانه زنی کند و این توان معیاری برای انتخاب او باشد.

جبارزاده در این ارتباط گفت: دیدگاه من روانشناختی است، هنگامی که در انتخاب داوطلبان به جای عقلانی تعصبی عمل کنیم، کور می‌شویم؛ در نگاه به داوطلبان شهرستان‌ها اینطور تصور می‌شود که قرار است "شورای یک روستا تشکیل شود نه مجلس قانونگذار برای هدایت یک کشور" ؛ نماینده‌ها در جامعه به مسائل کوچکی می‌پردازد که وظیفه او نیست و نباید به آن وارد شود.

به جای حزب طیف شکل گرفته است؛ طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب؛ بر اساس یک اظهار نظر، به داوطلبان برچسب این طیف‌ها زده و حلقه تنگ می‌شود در حالی که این منطق انتخابات نیست و جامعه را به عقب می‌برد

با این حال به عقیده او هم اکنون نیز راهکار برای اصلاح این مساله و ترغیب مردم به مشارکت انتخاباتی وجود دارد؛ از همین اکنون "کافر و نکافر" نکنیم و صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها نیز به اصلاح این رویه کمک کنند.

کشاورزی هم گفت: نماینده‌هایی که بدون ورود و گذراندن مراحل در ساختار سیاسی وارد لیست‌های انقلابی اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا می شوند، چون با اصل ساختار سیاسی آشنا نیستند نمی‌توانند اثرگذار باشند.

عشایر برای مشارکت انتخاباتی نیاز به دعوت ندارند/ مطالباتی که مغفول مانده +فیلم

خواسته‌های ریز و درشت عشایر فارس از یک مجلس قدرتمند

مطالبه‌های عشایر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی چیست؟

عفت آبسالان فعال فرهنگی از ایل خمسه گفت: نمایندگان اول باید مدافع حقوق، امنیت و اقتصاد کل کشور و سپس عشایر و روستاها باشد؛ عشایر چیز زیادی نمی خواهند، آنها که از امکانات شهری مانند برق، آب، گاز و دیگر زیرساخت‌های فراهم شده استفاده نمی‌کنند، بنابراین ساماندهی ایل‌راه‌ها و اختصاص کافی و به موقع یک آرد و نهاده، توقع بالایی نیست.

او با انتقاد، بیان کرد: نمایندگان تاکنون کار اساسی برای عشایر انجام نداده اند و من گلایه مند هستم چون عشایر همیشه پای کار انتخابات بوده و در همه صحنه‌های حفاظت از نظام اسلامی حضور داشته اما این درست نیست که در تامین یک نهاده کافی و به موقع اینقدر با مشکل مواجه باشد.

نمایندگان تاکنون کار اساسی برای عشایر انجام نداده اند و من گلایه مند هستم چون عشایر همیشه پای کار انتخابات بوده و در همه صحنه‌های حفاظت از نظام اسلامی حضور داشته اما این درست نیست که در تامین یک نهاده کافی و به موقع اینقدر با مشکل مواجه باشداین بانوی عشایری افزود: اکنون زنان عشایر در جامعه بخوبی دیده نمی شوند با وجود اینکه هنرمندان بسیار خوبی هستند، تولید کننده محصولات فاخر و ارزشمند صنایع دستی‌اند، اما جایی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود تا محصولاتشان را به فروش برسانند.

او که معتقد است جامعه عشایری کشور بویژه در فارس، پتانسیل‌های بسیاری دارند که باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در غیر این صورت مجبور می شوند ترک عشایری و روستاها کنند و به حاشیه نشینی در شهرها روی آورند که تبعات بسیاری به همراه دارد.

کرمی در این ارتباط گفت: جامعه عشایری را جامعه سوم کشور می‌دانیم که نیازهایی خاص خود دارد اما طی سالیان گذشته این نیازها مورد توجه قرار نگرفته یا توجه‌ ضعیف و تنها در حد تسکین درد بوده و درمان نشده است.

او مشکلات جامعه عشایری فارس را برشمرد و ادامه داد: ایل‌راه‌ها، بهداشت، معیشت، همه اینها مسائلی است که کل جامعه بویژه عشایر با آن درگیر است؛ امروز ایل‌راه‌های عشایر فارس کجاست؟ عشایر در گذشته مسیر مشخصی داشته که در هنگام کوچ، از آن عبور می‌کرده‌اند، این مسیرهای حرکت کوچ هم اکنون یا به جاده آسفالت یا به باغ‌شهر تبدیل شده‌اند و حالا آنها یا باید با جامعه روستایی درگیر شود مانند اتفاقی که ۲ سال پیش رخ داد و جوان عشایری کشته شد، یا با ماشین آلات سنگین روبرو می‌شوند و احشام آنها تلف می‌شود.

کرمی اضافه کرد: راه‌اندازی خانه بهداشت سیار برای عشایر در حد حرف باقی ماند و مراتع آنها یا به معدن، یا باغشهر و یا زمین‌های کشاورزی روستاییان تبدیل شده‌ است، امروز فارس چند طرح مرتع‌داری دارد که به واقع عشایر آن را اجرا می‌کنند؟

او به گلایه گفت: عشایری که می‌خواهند با تمام مشقات، چادری برپا و دامداری کنند، مشکل بهداشت، مشکل آب دارند و مشکل خرید نهاده‌ها دارند، از سویی نیز با خشکسالی مواجه هستیم؛ باید نهاده های دامی را با قیمت تعاونی در اختیار عشایر بگذارند تا دام زایشی از بین نرود.

کاظمی نیز در پاسخ به این پرسش گفت: امام عشایر را ذخیره انقلاب خواندند، در جامعه عشایری فارس نخبگان بسیاری داریم، افرادی که می‌توانند در پست‌های کلیدی کارهای بزرگی انجام دهند، فرزندان عشایر افرادی سالم و پاکدست و مسئولیت پذیرند اما کمتر استفاده می‌شوند این نگاه باید از بین برود.

بانوان قومیت‌های مختلف عشایر فارس بسیار قدرتمند هستند، بیشترین مسئولیت خانواده را به دوش دارند و وقتی در شهرها هم ساکن می‌شود این توانایی و قدرت را با خود دارد اما در پست‌های مدیریتی برغم قابلیت های بالا هیچ جایی ندارند

این بانوی قشقایی تاکید کرد: باید بیشتر به بانوان عشایر توجه شود؛ به عنوان نمونه بانوان عشایری بدون اندک پشتوانه‌ای کارهای بزرگی انجام داده‌اند؛ به فرض مثال یک بانوی عشایری فارس توانسته هشت گره قالی‌بافی را به نام خود ثبت کند، اما هنوز فضایی برای آموزش این توانمندی‌ها به آیندگان برای او وجود ندارد.

سارویی با اعتقاد به اینکه نسبت به نیروی شایسته وخلاقی که عشایر دارد، نگاه‌ها برای استفاده از آنها در پست‌های مختلف مدیریتی و اجرایی عادلانه نیست، اذعان کرد: نمونه‌هایی واقعی از این مساله بیان می‌شود، هرچند علاقه‌ داریم بگوییم چنین نگاهی وجود ندارد؛ بزرگترین پتانسیل ما نیروی انسانی است، گزینش آنها نگاه های قومی نباید لحاظ شود.

او گفت: فرزندان عشایر بسیار پاکدست هستند و این مسئولیت پذیری و پاکدستی را پیش‌تر اثبات کرده‌اند و باید در گزینش مدیران شهری در جایگاه‌های مختلف حداکثر استفاده از نخبگان عشایری اسکان یافته انجام شود.

وی ادامه داد: جامعه عشایری فارس فرهنگ، زبان، هنر و موسیقی غنی دارد که باید از آنها حفاظت شود اما برانه‌ها در این زمینه چیست؟ صدا و سیما برای آن چه کرده است؟

سارویی اضافه کرد: در جامعه شهری یکی از مسائلی که می‌تواند برای جامعه عشایری بسیار تاثیرگذار باشد، کارآفرینی گردشگری است که با رونق آن هم فرهنگ جامعه عشایری گسترش و پرورش پیدا می‌کند و هم برای جوانان عشایر کارآفرینی می‌شود و باید برای این مساله برنامه‌ریزی کرد.

جبارزاده هم ضمن تایید مطالبه‌هایی که از سوی دیگران مطرح شد، این نکته را اضافه کرد که پوشش زن عشایر جاذبه فرهنگی ما است، این پوشش اسلامی و هویت ما است، اما مورد بیمهری قرا می‌گیرد و در بسیاری عرصه‌های اجتماعی حضور زن عشایر با این پوشش پذیرفته نمی‌شود؛ این مساله باید چاره شود.

عشایر برای مشارکت انتخاباتی نیاز به دعوت ندارند/ مطالباتی که مغفول مانده +فیلم

مهران نامداری مدیرعامل سازمان مردم نهاد جوانان عشایر در ارتباط با مطالبات عشایر از مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه عشایری فارس با تنوع قومی به عنوان قطب عشایری کشور است؛ بخش اسکان‌یافته و کوچرو عشایر این استان ظرفیت‌های بالایی در عرصه‌های تولید، فرهنگ و هنر و صنایع دستی دارند که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

او توضیح داد: امروز در تقسیم‌بندی جمعیت کشور از سه گروه شهری، روستایی و عشایری نام برده می‌شود، اما در واقع جامعه عشایری را نیز تنها به جامعه عشایری کوچرو اتلاق می‌کنیم.

نامداری افزود: بخشی از مردم عشایر که امروز اسکان یافته اند به واسطه اینکه فرهنگ، آداب، رسوم و سنن آنها هنوز همان‌هایی است که در زندگی ایلی بوده به نوعی عشایر محسوب می‌شوند، اما این را هم باید در نظر گرفت که اقوام و عشایر "شهروندان مزاحم نیستند" بلکه بخشی از این شهر هستند. گاهی این تلقی وجود دارد که در شهرها افرادی که از ایلات آمده‌اند، مزاحم‌هایی هستند و بار اضافی بر دوش شهر گذاشته اند در حالی که این ذهنیت اشتباهی است.

کرمی هم گفت : جامعه عشایری فارس مطالبه‌ها و خواسته‌هایی دارند که انتظار است، شنیده شود و دیدگاه‌های آنها نیز برای حل مشکلاتشان و بکارگیری آن، مورد توجه قرار گیرد.

باباخانی در این ارتباط گفت: عشایر به عنوان رکن سوم کشور، همواره برای هویت این کشور غرور آفریده‌اند؛ اگر به علم و توانایی مردم عشایر نگاه کنید، افرادی تاریخ‌سازی می‌بینید؛ محمد بهمن‌بیگی از عشایر قشقایی که چراغ هدایت رابه عشایر هدیه داد و پایه‌گذار آموزش و پرورش عشایری شد، علی اصغر حکمت از ایل کوهمره که در مقام وزیر معارف نقش مهمی در آموزش نوین ایران داشت، نخستین رئیس دانشگاه تهران و بنیانگذار کتابخانه ملی ایران است؛ اینها نشان می‌دهد که باید به جامعه عشایری توجه زیادی شود چون رکن اول دفاع از مقدسات کشور و میهن بوده است.

تاکید عشایر فارس بر مشارکت انتخاباتی

اهمیت مشارکت انتخاباتی؛ عشایر به صحنه انتخابات اسفندماه می‌آیند؟

با همه این مشکلات اما عشایر فارس گفتند که قهر از صندوق‌های رای اشتباه است و این‌بار نیز مانند همیشه در صحنه حضور خواهند داشت.

آبسالان در این ارتباط گفت: برای حضور در صحنه انتخابت نیازی نیست از عشایر دعوت شود، آنها به دلیل غیرت خود نسبت به خاک و وطن ‌شان همیشه پای کار ایستاده و این‌بار نیز می‌آیند، هرچند در گذشته نیز " خیلی مورد بی مهری قرار گرفته‌اند".

عشایر برای مشارکت انتخاباتی نیاز به دعوت ندارند/ مطالباتی که مغفول مانده +فیلم

باباخانی بیان کرد: ایل کهمره بزرگ همیشه در همه صحنه ها در کنار دیگر عشایر کشور برای دفاع از ارزش‌های انقلاب، وطن و میهن در خط مقدم قرار گرفته و نقطه عطفی برای اتحاد عشایر کشور از نظر جغرافیایی و مکانی بوده است. ما همانطور که در خط نخست دفاع از ارزش‌ها، اسلام و میهن اسلامی همگام بوده‌ایم، در تصمیم‌گیری‌های کشور نیز سهم داریم و هم آنرا یک وظیفه معنوی می‌دانیم که در صحنه انتخابات برای تعیین سرنوشت کشور و ملت مشارکت کنیم.

او تاکید کرد: با این‌حال چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، مردم زمانی به پای صندوق های رای می‌آیند که به رای خود امید داشته باشند، "انسان به امید زنده است". باید انتخابات سالمی برگزار شود و افرادی که به مجلس راه می‌یابند نتیجه رای مردم باشند.

سارویی هم گفت: امروز تمام جوامع بشری نسبت به انتخابات یک نظر مثبت دارند و دوست دارند که از طریق انتخابات حرف و مطالبات خود را بیان کنند اما ابزار و لوازمی نیز نیاز است که باید برای فراهم کردن آن کوشید. انتخاب به خودی خود کلمه بسیار خوبی است، ما در طی زندگی خود انتخاب‌های بسیاری انجام می‌دهیم و سرنوشت زندگی خود را می‌سازیم، در جامعه نیز دست به انتخاب نمایندگان خود می‌زنیم که قرار است برای ما کار کنند.

او ادامه داد: اما طبیعی است، جامعه عشایر نیز همانند جامعه ایران که جامعه‌ای متکثری است در درون آن نیز نگرش های مختلفی نسبت به انتخابات وجود دارد؛ جامعه عشایر حتما با اعتقاد و باوری که دارند در انتخابات پیش رو مشارکت می‌کنند اما بخشی از آنها هم نقدهایی دارند که باید شنیده شود.

این استاد دانشگاه معتقد است که باید با آنها صحبت و خواسته‌های آنها در نظر گرفته شود و تمهیداتی اندیشیده شود تا آنها نیز راضی و برای مشارکت در انتخابات اقناع شوند.

عشایر برای مشارکت انتخاباتی نیاز به دعوت ندارند/ مطالباتی که مغفول مانده +فیلم

کرمی در این ارتباط گفت: واقعیت، اینکه در جامعه امروز ما یاس و ناامیدی حاکم شده اما عشایر با غیرت و تعصب و وطن پرستی که دارند، همیشه پای کار هستند.

او اضافه کرد: نکته دیگر اینکه متاسفانه ما امروز نیاز داریم برای هر چیز کوچکی مانند دریافت سهمیه آب و دیگر نیازهای عشایری به سمت نماینده برویم و از روابط استفاده کنیم؛ این مساله در کنار غیرت و وطن پرستی سبب افزایش مشارکت انتخاباتی در جامعه عشایری می‌شود.

کاظمی اظهار کرد: شرکت در انتخابات یک فریضه اجتماعی است، و همه ما در این قبال پاسخگو هستیم؛ قطعا جامعه عشایری با مشکلات بسیاری روبرو است که حل نشده باقی مانده، اما نباید از صندوق رای قهر کنیم. چون اگر در جامعه مطالبه داشته باشیم باید خود هم در جامعه حضور داشته باشیم؛ باید باشیم تا بتوانیم مطالباتمان را مطرح کنیم.

ما قائل به دموکراسی هستیم و اینکه باید از صندوق‌های رای مطالبات خود را طلب کنیم و نمایندگانی هم که در مجلس حضور پیدا می کنند باید به خواسته‌های جامعه اقوام و عشایر بسیار بیشتر از گذشته توجه کنند و در برنامه‌های خود جامعه عشایر را بیشتر ببینندنامداری هم گفت: عشایر در هر صحنه‌ای که نیاز بوده، دوش به دوش دیگر اقشار مردم بلکه گامی پیش از دیگران با بصیرت و آگاهی حضور یافته‌اند و پیشینه این حضور حداکثری را اثبات کرده است.

او افزود: امروز که در آستانه انتخابات هستیم، علیرغم همه مطالبات و مشکلاتی که در حوزه های معیشتی، اقتصادی و کم‌رنگ شدن سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی وجود دارد؛ اما جامعه عشایر باز هم مانند گذشته در انتخابات حضور فعال خواهد داشت.

این فعال عشایری فارس گفت: ما قائل به دموکراسی هستیم و اینکه باید از صندوق‌های رای مطالبات خود را طلب کنیم و نمایندگانی هم که در مجلس حضور پیدا می کنند باید به خواسته‌های جامعه اقوام و عشایر بسیار بیشتر از گذشته توجه کنند و در برنامه‌های خود جامعه عشایر را بیشتر ببینند.

کشاورزی گفت: حضور پرشور اقوام و عشایر در انتخابات، وحدت ملی و انگیزه ملت ایران در وفاداری به نظام را نشان می‌دهد و هر یک از انتخابات نیز در این ۴۵ سال، تعیین کننده و برای نظام اسلامی نوعی تجدید حیات بوده است. اگر مشارکت مردم کاهش یابد به توزیع نامتوازن خدمات به اقشار مختلف و عدم پاسخگویی برخی مدیران به مردم برمی‌گردد که باید اصلاح شود.

او بیان کرد: چه به داوطلبان چپ یا راست، اصولگرا یا اصلاح‌طلب رای بدهیم به نظام مقدس جمهوری اسلامی رای داده‌ایم و این‌بار نیز هر یک با گام‌هایی استوار و استفاده از پایگاه‌هایی که داریم در این انتخابات مشارکت می‌کنیم.

جبارزاده گفت: مردم هنگامی پای صندوق‌های رای می‌آیند که بدانند که شهر و روستا و کشورشان با این انتخاب آباد می شود و در غیر این صورت مشارکت انتخاباتی اهمیت خود را از دست می‌دهد.

او تاکید کرد: با وجود همه کاستی‌ها اگر بگویم نباید در انتخابات مشارکت کرد، اشتباه است، ما باید پای صندوق بیاییم و از بین افراد موجود یکی را انتخاب کنیم.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین مجلس خبرنگان رهبری ۱۱ اسفند ماه آینده همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود. در فارس نیز داوطلبان برای تصدی ۱۸ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی و پنج کرسی مجلس خبرگان رهبری رقابت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha