۱۲۰ هکتار زمین برای ساخت بزرگترین نیروگاه شمال‌شرق کشور اختصاص یافت

بجنورد-ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: ۱۲۰ هکتار زمین برای ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی در شمال شرق کشور در شهرستان «بام و صفی آباد» اختصاص یافت.

حسن چاهی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این نیروگاه خورشیدی با ظرفیت اولیه ۶۰ مگاوات در خراسان شمالی راه‌اندازی می شود و برق تولیدی آن به شبکه سراسری تزریق خواهد شد.

وی افزود: یک‌هزار و ۴۳۴ مگاوات برق توسط سیکل ترکیبی شیروان در این استان تولید می شود و افزون بر این ۲۸۹ سامانه انرژی تجدیدپذیر نیز در استان وجود دارد که ۲.۹ مگاوات برق تولید می کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: همچنین ۱۵.۹ مگا وات برق مورد نیاز استان نیز توسط ۶ نیروگاه تولید می شود.

وی تصریح کرد: تامین برق نقش مهمی در توسعه اقتصادی، رفاه و پیشرفت جامعه دارد که تا افق سال ۱۴۱۰ یکهزار و ۴۱۰ طرح نوآورانه در استان ایجاد خواهد شد که در این راستا از ظرفیت نخبگان، ایده پردازان و کارشناسان بهره مند خواهیم شد.

چاهی با بیان اینکه صنعت برق زیرساخت توسعه را تشکیل می دهد خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت های گاز برای تامین نیروگاه سیکل ترکیبی باید به سمت ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برویم و از ظرفیت نور خورشید استفاده لازم را برد.

به گزارش ایرنا، خاموشی‌های مکرر برق تابستان در کنار کمبود گاز در فصل زمستان مردم خراسان شمالی را با مشکلاتی مواجه کرده است و این سوال به ذهن متبادر می شود که راه گذشت از این مشکلات و کمبود انرژی چیست و از چه ظرفیت هایی باید بعنوان جایگزین این سوخت ها استفاده شود.

این موضوع زمانی دارای اهمیت می شود که حفظ انرژی‌های فسیلی برای آیندگان و ذخیره منابع ملی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و باید از انرژی های جایگزین استفاده کرد.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله راهکارهایی است که چاره نجات بشری از کمبود انرژی محسوب می شود و در این عرصه، نیروگاه‌های خورشیدی از جمله گزینه‌های مورد توجه در مناطق کویری و بیابانی است.

شهرستان جاجرم، اسفراین و بام و صفی آباد در خراسان شمالی با دارا بودن مناطق بیابانی و کویری همواره مورد توجه مسوولان مختلف استانی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی بوده است.

اما این نقاط مناسب در خراسان شمالی تاکنون بارها شاهد تلاش‌هایی برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی بزرگی بوده که تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است و مسوولان دولت سیزدهم در این خطه را بر آن داشته تا در این حوزه بیش از گذشته ورود کنند و این استان کم برخوردار را با توسعه این صنعت بر روی ریل پیشرفت قرار دهند.

خراسان شمالی دارای چهار صنعت بزرگ پتروشیمی، لوله گستر، فولاد، آلومینیوم و نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان است.

میزان تولید برق نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان در شرایط عادی هزار و ۴۰۰ مگاوات است که این میزان تولید برق در شرایط عادی بیش از نیاز استان است اما در زمان قطع گاز، این نیروگاه، بعضا با یک ششم ظرفیت کار می کند.

تاکنون ۹۹.۹ درصد از جمعیت مناطق شهری و روستایی خراسان شمالی از برق برخوردار شده اند.

با احتساب برق مصرفی مشترکان بزرگ صنعتی از جمله پتروشیمی و سیمان بجنورد، ریخته گری اسفراین و آلومینای جاجرم، مصرف برق استان به ۴۰۰ مگاوات در روز می رسد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha