محمد علی موسی پور روز پنجشنبه که میزبان هیات تجاری از ترکمنستان در بندر امیرآباد واقع در شرق مازندران بود، افزود: با توجه به سفر اخیر مقامات ایرانی با حضور وزیر راه و شهرسازی به کشور ترکمنستان و عقد تفاهم نامه همکاری فیمابین در جهت تقویت تبادل کالا و ترانزیت مایل به برقراری خط منظم کشتیرانی هستیم.
وی به معرفی توانمندیها و ظرفیت بندر امیرآباد پرداخت و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی و ارتقاء توان عملیاتی این بندر را تشریح کرد و ادامه داد: با توجه به ظرفیت ترانزیتی منطقه، وجود زیرساختهای مناسب ۲ بندر امیرآباد و ترکمن باشی مایل به گسترش همکاریها، فعال سازی مسیر دریایی و افزایش حجم مبادلات تجاری از طریق مسیر دریایی هستیم.
موسی پور با اشاره به فرصتهای سرمایه گذاری بندر امیرآباد، گفت: از سرمایه گذاری مشترک در حوزه لجستیکی استقبال میکنیم و حاضر به همکاری هستیم.
این مقام مسوول با اشاره به تعرفه بر کالا و خدمات و تخفیفات گمرکی، برای برگزاری نشستهای مشترک کارشناسی بصورت حضوری و وبیناری و تشکیل کارگروه مشترک دریایی و بندری اعلان آمادگی کرد.
نماینده ترکمنستانی ضمن تقدیر از پذیرش مدیر کل بندر امیرآباد و برگزاری این نشست، علاوه بر معرفی توانمندیها و فرصتهای همکاری اظهار داشت: با عنایت به اینکه در حوزه دریایی اقدامات خوبی را در زمینه ساخت و تعمیرات اسکله، کشتیهای تجاری، مسافری و فله خشک انجام دادهایم، میتوانیم در پذیرش کشتیها و کالاهایی که به ترکمنستان حمل میشود بسته به نوع کالا و میزان تناژ آن تخفیفات قابل توجهی را اعمال کنیم.
در پایان این نشست ضمن بررسی چالشهای پیش رو از جمله تراز آب دریای خزر و تاثیر آن بر بارگیری کامل کشتیها و تردد آنها در دریای خزر، سوالاتی از سوی طرفین مطرح و پاسخ داده شد و از مجموعه بندری امیرآباد بازدید شد.
مازندران سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقصتادی نوشهر و فریدونکنار است.
منطقه وِیژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از ۸۰ سال به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا ها و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.
اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.
بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار میرود.
این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.
شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.
نظر شما