ادبیات تاریخ‌گذشته افراد را پای انتخابات نمی‌کشاند/ بدانیم جایگزینی برای صندوق رای نداریم

کرمان - ایرنا - فعالان سیاسی دانشجویی اصولگرا و اصلاح‌طلب در کرمان در میزگرد ایرنا ضمن اینکه مشارکت مردم در انتخابات ۱۱ اسفند را برای حفظ امنیت ملی، ثبات کشور و توجه بیشتر به بهبود معیشت و اقتصاد جامعه ضروری دانستند، بر تغییر نگاه سنتی در گفت و گوی میان نسلی و خودداری از شعارهای کاذب توسط نامزدها تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، انتخابات و صندوق رای مهمترین ابزار اعمال حق حاکمیت مردم در سرنوشت خود و نیز نظام های مردم سالار متکی بر آرای عمومی است و این مهم در طول عمر نظام جمهوری اسلامی را به طور مکرر شاهد بوده‌ایم.

قطار انتخابات ۱۱ اسفند در روزهای اخیر با ورود نامزدهای متعدد از سلایق و جناح های سیاسی فعال، شتاب بیشتری به خود گرفته است و در استان کرمان نیز حدود ۴۰۰ نفر آماده یک ماراتن نفس‌گیر برای ورود به خانه ملت می شوند.

در میان اقشار مختلف، جامعه دانشگاهی به‌ویژه دانشجویان همواره از اصلی‌ترین گروه ها و جریان های مرجع و پیشرو در تحولات و کنش های سیاسی کشور به شمار می روند و انتخابات و حضور در پای صندوق رای از صحنه هایی بوده که این قشر فرهیخته در دوره های گذشته در آن پرشور عمل کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی( ایرنا ) استان کرمان به سراغ ۲ نفر از فعالان باسابقه سیاسی دانشجویی رفته است تا دیدگاه و دغدغه های آنان را درباره مباحثی نظیر چگونگی جلب مشارکت انتخاباتی، شاخص های نامزدها، انتظارات جامعه دانشجویی از نامزدهای فعلی و نمایندگان بعدی مجلس شورای اسلامی با مخاطبان به اشتراک بگذارد.

میزگرد انتخاباتی دانشجویی خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان با حضور مجتبی منوچهری فعال سیاسی اصولگرا و دانشجوی مقطع دکترای مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی و شایان زندی از فعالان دانشجویی اصلاح طلب و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد عمران در دانشگاه شهید باهنر برگزار شد که در پی مشروح آن را می خوانید:

س: از مزیت‌های شرکت در انتخابات و اینکه بی‌تفاوتی در قبال این رویداد مهم چه زیان‌هایی برای جامعه می تواند داشته باشد، چیست؟

ادبیات تاریخ‌گذشته افراد را پای صندوق نمی‌کشاند/ بدانیم جایگزینی برای صندوق رای نداریم

منوچهری ابتدا با طرح این پرسش که اگر مجلس نداشته باشیم چه اتفاقی رخ می دهد؟ گفت: مجلس مرز بین رعیت و ملت است و بدون مجلس ما رعیت هستیم؛ اگر بخواهیم به گذشته برگردیم در زمان حکومت پهلوی دوم و از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ فقط چهار انتخابات طی ۲۰ سال و آن هم برای مجلس شورای ملی اتفاق افتاد، اما در زمان حیات جمهوری اسلامی و در طول ۴۵ سال هشت نوع انتخابات برگزار شده است و تقریبا سالی یکبار انتخابات برگزار کرده‌ایم.

به گفته وی، انقلاب اسلامی ما را از رعیت به ملت تبدیل کرد و انتخاباتی مانند مجلس شورای اسلامی این مرز را نشان می دهد لذا اهمیت شرکت در انتخابات آشکار و روشن است.

منوچهری با اشاره به اهمیت انتخابات در بعد بین المللی برای کشور تصریح کرد: کشورهایی که سرمایه اجتماعی قوی تری داشته باشند کمتر مورد هجمه قرار می گیرند و اتحاد ملت با وجود اختلاف سلیقه ها و برخی کاستی ها نشان دهنده قدرت کشور است.

وی خاطر نشان کرد: با شرکت نکردن در انتخابات چیزی درست نمی شود و ضرر رای ندادن جز آسیب به امنیت ملی، ثبات کشور و ساختارهای بنیانی کشور دستاورد دیگری ندارد.

س: دانشجویان از پایه های انقلاب و کشور هستند، جایگاه مجلس و انتخابات چقدر در بین قشر دانشگاهی و دانشجو اهمیت دارد؟

منوچهری تصریح کرد: دانشجو صرفا به کلاس رفتن و درس خواندن نیست، بلکه دانشجو فراتر از جامعه فکر می کند و رهبر معظم انقلاب دانشجو را روح جامعه می دانند و جامعه بدون روح قطعا مرده به حساب می آید.

الگوهای سنتی در انتخابات تغییر پیدا کند

وی افزود: بخشی از دانشجویان ما به دلایل مختلف فعالیت های اجتماعی را ترک کردند و برای اینکه نقش دانشجویان در فعالیت های اجتماعی از جمله انتخابات پر رنگ تر و روح جامعه سرزنده تر شود، باید زیست فکری دانشجو را بهتر بشناسیم.

بخشی از دانشجویان ما به دلایل مختلف فعالیت های اجتماعی را ترک کردند و برای اینکه نقش دانشجویان در فعالیت های اجتماعی از جمله انتخابات پر رنگ تر و روح جامعه سرزنده تر شود، باید زیست فکری دانشجو را بهتر بشناسیم.

این فعال سیاسی دانشجویی خاطر نشان کرد: نسل دانشجوی فعلی ما در دنیای دیجیتال زندگی می کند، اما مسئولان ما اغلب نگاه و شیوه سنتی دارند که باید الگوهای سنتی به الگوهای نوین تغییر پیدا کند، به طور مثال درباره انتخابات و کارکرد مجلس باید بخشی از الگوهای سنتی کنار گذاشته شود و به دنبال روش های نوین برویم.

وی بیان کرد: انتخابات یک حق و تکلیف است و مشارکت در انتخابات نیز بر همین اساس باید انجام شود؛ امروز نگاه نظام به دانشجو نگاه قهری نیست بلکه به جز مواردی که بر ضد امنیت ملی و تخطی از قانون باشد، فعالیت های دانشجویان در قالب تشکل های سیاسی و انجمن های علمی در جریان است.

س: نامزدهای انتخابات در جریان تبلیغات باید چه شعارها و وعده هایی داشته باشند تا قشر دانشجو به رای دادن و مشارکت ترغیب شود؟

منوچهری گفت: به نظر من پیش از اینکه نامزد انتخابات شعاری انتخاب کند، وظیفه اساتید دانشگاه این است که مردم سالاری دینی را برای دانشجویان توضیح دهند تا با مطالعه بیشتر بتوانند گزینه های درست را بهتر انتخاب کند.

وعده توخالی نامزدها به جامعه آسیب می رساند

وی تاکید کرد: دانشجویان ما امروز آگاه و از پیشرفت های دیگر کشورها نیز با خبر هستند لذا برنامه برای آنها اهمیت و اولویت دارد؛ این برنامه باید از قبل به معرض دید گذاشته شده باشد تا با نظارت کارشناسی دانشجویان تصمیم خود را بگیرند.

دانشجویان ما امروز آگاه و از پیشرفت های دیگر کشورها نیز با خبر هستند لذا برنامه برای آنها اهمیت و اولویت دارد؛ این برنامه باید از قبل به معرض دید گذاشته شده باشد تا با نظارت کارشناسی دانشجویان تصمیم خود را بگیرند.

این فعال سیاسی دانشجویی افزود: هر شعار انتخاباتی و وعده بدون برنامه، توخالی و پرطمطراق تنها به نظام اسلامی ،جامعه و خود مجلس آسیب می زند، حتی می توان پیشنهاد داد که برنامه های نامزدها جایی ثبت شود تا بعد اگر به آن عمل نشد، نماینده پاسخگو باشد.

س:عملکرد مجلس در دوره فعلی و برای دانشگاه ها و دانشجویان چگونه بوده است؟

منوچهری اظهار داشت: مجلس هم مثل هر ساختاری تحت قوانینی فعالیت می کند و در سوگندنامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی پایبند بودن به ارزش های اسلامی و پایبندی به حق ملت و غیره تاکید شده است.

مجلس قوی محصول دانشگاه قوی

وی تصریح کرد: پایه و اساس تشکیل مجلس دانشگاه است و اگر دانشگاه نباشد، مجلس هم وجود ندارد، زیرا حداقل تحصیلات یک نامزد برای نام نویسی در انتخابات داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن است، پس اگر در مجلس و نمایندگان مباحثی وجود دارد، کمی از انگشت اشاره به سمت خود دانشگاه ها می رود.

این فعال سیاسی بسیج دانشجویی ادامه داد: دغدغه های اساتید و دانشجویان، بیشتر دغدغه های ملی است و مجلس اخیر توانسته با تصویب قوانینی در زمینه استخدام افراد یا یکسان سازی حقوق ها تا حد زیادی به بحث معیشت و اقتصاد کمک کند، هر چند انتظار جامعه دانشگاهی و دانشجویی بیشتر است.

س: مهمترین خواسته و انتظارات قشر دانشگاهی از نامزدهایی که به مجلس می روند، چه می تواند باشد؟

منوچهری بیان کرد: دانشگاه ها در بحث‌های پژوهشی دستاوردهای خوبی دارند و خوشبختانه دانشگاه های کارآفرین و صاحب استارتاپ در کشور رشد خوبی دارند، به طور مثال در بحث های دفاعی ما به کمک دانشگاه به قدرت برتر تبدیل شده ایم.

نامزد باتجربه و پاکدست گزینه اصلح است

وی تاکید کرد: اولین و مهمترین انتظار دانشجو و جامعه دانشگاهی از نامزدی که برای نمایندگی مجلس انتخاب می شود این است که به وظایف خود به طور کامل عمل کند.

این فعال سیاسی با اشاره به انتخاب فرد اصلح از میان نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: باید به سمت فرد با تجربه، آگاه، تحصیل‌کرده و پاکدست برویم تا با شکل گرفتن مجلس قوی انتظارات جامعه دانشگاهی پاسخ داده شود.

وی با اشاره به وجود تکثر سلایق در انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در همین استان کرمان حدود ۳۹۵ نامزد ورود به مجلس از همه اقشار و جناح های سیاسی تایید صلاحیت شده اند که نشان می دهد حاکمیت به وظیفه خود عمل کرده و حال باید افراد از میان آنان انتخاب صحیح داشته باشند.

منوچهری تصریح کرد: ترغیب دانشجویان برای شرکت در انتخابات به نوآوری های اجتماعی نیاز دارد و نتیجه، مشارکت حداکثری تغییر در مجریان کشور، تغییر در نگرش سیاسی مجلسیان و انتخاب افراد دلسوز کشور و نظام است.

وی افزود: مجلس از تصویب قوانین مضر برای کشور می تواند جلوگیری کند و حتی مسئولان ارشد را بازخواست و عزل کند؛ باید توجه داشته باشیم نمایندگانی انتخاب کنیم که جامعه و کشور را از خطرات حفظ کنند و آینده بهتری برای کشور رقم بزنند.

منوچهری تاکید کرد: یقین داشته باشیم با خرد و قوت بیشتر می‌توانیم افراد شایسته تر را به مجلس بفرستیم تا تغییرات در جامعه بهتر انجام شود.

.

فعال اصلاح طلب دانشجویی: گفت‌وگوهای بین‌نسلی باید به ادبیات دعوت به مشارکت اضافه شود

س:وضعیت دانشجویان و تشکل های سیاسی دانشجویی کرمان را در آستانه انتخابات چگونه ارزیابی می کنید؟

ادبیات تاریخ‌گذشته افراد را پای صندوق نمی‌کشاند/ بدانیم جایگزینی برای صندوق رای نداریم

زندی فعال سیاسی دانشجویی اصلاح طلب در کرمان نیز در این میزگرد انتخاباتی ایرنا با بیان اینکه آنچه که در دعوت به مشارکت باید به آن توجه کنیم و شاید تاکنون خیلی ضعیف بوده گفتمان های بین نسلی است گفت: گفت و گوهای بین نسلی باید به ادبیات دعوت به مشارکت ما اضافه شود.

اختلاف گفتمان نسل‌ها به دو،سه سال رسیده

وی تصریح کرد: اختلاف بین گفتمان نسل ها دارد به دو تا سه سال می رسد، نمی توان با ادبیات و زبانی که در انتخابات گذشته مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کردیم با همان ادبیات از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کنیم،این مساله اصلی است که باید به ادبیات ما برگردد.

اختلاف بین گفتمان نسل ها دارد به دو تا سه سال می رسد، نمی توان با ادبیات و زبانی که در انتخابات گذشته مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کردیم با همان ادبیات از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کنیم،این مساله اصلی است که باید به ادبیات ما برگردد.

فعال سیاسی دانشجویی اصلاح طلب در کرمان ادامه داد: مساله بعدی این است که آغاز دعوت به مشارکت معمولا با تاخیر انجام می شود یعنی اینکه ما یک یا ۲ ماه به انتخابات مانده فضای پرشوری را راه می اندازیم و فکر می کنیم از این می توانیم نتیجه بگیریم در حالی که اینچنین نیست.

وی بیان کرد: دعوت به مشارکت باید در رفتار مسئولان و نمایندگان وجود داشته باشد، نمایندگان باید بدو ورود به مجلس دوره بعد و مشارکت بعدی مردم را در نظر داشته باشند و باید بدانند رفتار هر روز آنان تصمیم گیری در کمیسیون ها و غیره به نوعی می تواند دعوت به مشارکت باشد.

زندی گفت: مردم ایران ملت آگاهی هستند و برآیند رفتار و عملکرد مسئولان و نمایندگان را مورد نظر قرار می دهند که این امر در دعوت به مشارکت تاثیرگذار و مهم است.

نگاه پدرفرزندی دانشگاه

فعال سیاسی دانشجویی اصلاح طلب در کرمان با بیان اینکه این واقعیتی است که باید بپذیریم فضای انتخاباتی مانند سال های قبل در استان و کشور آنچنان گرم نیست گفت: نگاه پدر فرزندی که مسئولان دانشگاه ها نسبت به دانشجویان باید داشته باشند خیلی کمرنگ تر شده یعنی دانشجوی امروز ما مسئولان دانشگاه را در جایگاه پدری نمی دانند.

وی ادامه داد: متاسفانه نمی توان برخورد قهری کرد و بعد از یک سال بخواهیم دانشجو برگردد و حرف های ما را بپذیرد.

نگاه پدر فرزندی که مسئولان دانشگاه ها نسبت به دانشجویان باید داشته باشند خیلی کمرنگ تر شده یعنی دانشجوی امروز ما مسئولان دانشگاه را در جایگاه پدری نمی دانند.

زندی گفت: اهمیت به فضاهای دانشجویی مانند تشکل های دانشجویی انجمن های اسلامی و کانون های فرهنگی و غیره مهم است لذا زمانی که به این فضاها بها ندهیم دانشجو نظرات خود را از چه طریقی می تواند بیان کند، من معتقدم دانشجو که باید آینده ساز این مملکت باشد بسیاری از هنرهایی را که باید در عرصه های مدیریتی بیاموزد می تواند از همین تشکل ها یاد بگیرد در حالی که بها داده نمی شود.

وی در ادامه با طرح این سئوال که هدف از تشکل های دانشجویی چیست؟ تصریح کرد: زمانی که دانشجو وارد دانشگاه می شود با حضور در این تشکل ها کارهای مشارکتی را می آموزد و یاد می گیرد افراد مختلف با نظرات مختلف در جامعه حضور دارند.

فعال سیاسی دانشجویی اصلاح طلب در کرمان با اشاره به اینکه وقتی به تشکل های دانشجویی بها داده نمی شود و اهمیت به بنیادهای دانشجویی در حد شعار است به آنچه می خواهیم نمی رسیم.

س: مهمترین شاخص های نامزدهای انتخابات مجلس از دیدگاه دانشجویی را تشریح نمایید؟

زندی تصریح کرد: امروز جامعه به دنبال افرادی است که عملگرا هستند تا شعارگرا اما چیزی که ضعف نامزدهای انتخاباتی در طیف های مختلف بوده شعارگرایی است، از طرفی بسیاری از نامزدهای انتخابات جایگاه مجلس و نماینده را نمی دانند لذا شعارهای عوام فریبانه می دهند.

وی اظهار داشت: برخی نامزدها هنوز فکر می کنند با مسائل عوام فریبانه می توانند مردم را به سمت خود بکشانند در حالی که ملت ایران با افتخار یکی از آگاه ترین مردم دنیا هستند و همواره این مهم را در لحظات و مواقع حساس نشان داده اند.

امروز جامعه به دنبال افرادی است که عملگرا هستند تا شعارگرا اما چیزی که ضعف نامزدهای انتخاباتی در طیف های مختلف بوده شعارگرایی است، از طرفی بسیاری از نامزدهای انتخابات جایگاه مجلس و نماینده را نمی دانند لذا شعارهای عوام فریبانه می دهند.

فعال سیاسی دانشجویی اصلاح طلب در کرمان به مجهز بودن نامزدها به برنامه و پاک دستی آنان اشاره کرد و افزود: آنچه که امروز دشمنان این مرز و بوم زیاد روی آن مانور می دهند موضوع پاک دست نبودن برخی افراد است زیرا بحث بسیار مهمی است.

جامعه به دنبال نمایندگان معتدل است

وی افزود: مساله مهم دیگری که امروز قشر جوان و دانشجو و دیگر اقشار مردم نیز به آن رسیده اند این است که جامعه امروز دنبال افراد معتدل است دنبال جناح های مختلف نیستند.

زندی با تاکید بر اینکه افراد معتدلی که عملگرا هستند و تخصص خاص دارند بیشتر مورد توجه جامعه قرار می گیرند اظهارداشت: دانشجوی ما نیز می داند که نماینده باید تخصص داشته باشد، آیا فردی که نامزد انتخابات مجلس شده برای حل مشکلات مختلف از جمله محیط زیست، فرهنگ، ایجاد اشتغال و غیره تخصص دارد؟.

وی داشتن تخصص برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را مهم دانست و افزود: خواسته نخست قشر دانشجو از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اول پاکدستی، دوم پاکدستی، سوم پاکدستی و چهارم خبره و کارشناس بودن و پنجم دوری از شعارهای هیجانی، عوام فریبانه و وعده های دروغین است.

س: انتظارات جامعه دانشجویی از مجلس آینده و نامزدهایی که به مجلس می روند چیست؟

فعال سیاسی دانشجویی اصلاح طلب گفت: دنیا به این سمت رفته و عامل اصلی آن فضای مجازی است، تمام خبرهای صحیح و غلط ادغام شده به دست مردم می رسد، اکثریت جوامع از حاکمان خود راضی نیستند، درست است رسانه های غربی کشورهای خود را با شرایط مطلوب و خوب معرفی می کنند اما آنچه که درست است اینکه در کشورهای غربی نیز مردم از حکام خود راضی نیستند.

لزوم توجه مجلس به معیشت قشر دانشگاهی

وی اظهار داشت: سه نماینده استان کرمان عضو هیات علمی دانشگاه ها هستند اما به نظر می رسد ارتباط موثر شکل نگرفته، اینکه دانشگاه نیز در این سطح است که مجلس به سمت آن بیاید نیز موضوعی مهم و واقعیت است.

زندی با بیان اینکه اساتید دانشگاه چه میزان در ایجاد شور انتخاباتی در دانشگاه موثر هستند گفت: مهمترین موضوعی که اکنون جامعه دانشگاهی مانند سایر جوامع دارد تامین معیشت است و این قشر نیز با توجه به انتظاراتی که دارد در معیشت با مشکل مواجه است.

مهمترین موضوعی که اکنون جامعه دانشگاهی مانند سایر جوامع دارد تامین معیشت است و این قشر نیز با توجه به انتظاراتی که دارد در معیشت با مشکل مواجه است.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس به عنوان رکن اصلی سه قوه ما هستند.

گفت و گوی صادقانه با مردم

فعال سیاسی دانشجویی اصلاح طلب در کرمان تصریح کرد: اولین موردی که نمایندگان مجلس آینده باید به سمت آن بروند و ما خیلی به آن نیاز داریم گفت و گو با مردم است و اینکه صادقانه با مردم صحبت کنیم.

زندی با بیان اینکه بحث امروز ما معیشت و اقتصاد، این دغدغه اقشار مختلف مردم نیز بوده و مساله مهمی است که جامعه علمی در کرمان نگرانی دارد، افزود: موضوع تامین آب و مشکلات زیست محیطی نیز از بحران هایی است که می بینیم و متاسفانه در نامزدهای طیف های مختلفی ۹ حوزه انتخابیه استان ندیدم کسی روی این موضوع کار کند.

وی اظهار داشت: ما موضوع محیط زیست و آب را در برنامه های نامزدها کمتر دیدیم، بحرانی که خیلی وقت قبل آغاز شده و سرعت پیشرفتش بسیار بالاتر از تصمیم‌ها و اقدامات مسئولان است.

بعد از ورود به مجلس، مردم فراموش نشوند

فعال سیاسی دانشجویی اصلاح طلب در کرمان اظهار داشت: گفت و گو با مردم باید در دستور کار نماینده باشد و بعد از ورود به مجلس مردم را فراموش نکند.

وی ادامه داد: نمایندگان باید توجه داشته باشند از هر طیفی که وارد مجلس شوند از زمانی که رای می آورند دیگر نماینده طیف خاص نیستند بلکه نماینده تمام مردم و جامعه هستند ، این مساله مهمی است اما معمولا فراموش می شود.

نمایندگان باید توجه داشته باشند از هر طیفی که وارد مجلس شوند از زمانی که رای می آورند دیگر نماینده طیف خاص نیستند بلکه نماینده تمام مردم و جامعه هستند ، این مساله مهمی است اما معمولا فراموش می شود.

زندی با تاکید بر اینکه موضوع بعد بحث مهم اقتصاد و معیشت مردم است گفت: نمایندگان کرمان از اوایل انقلاب تاکنون از تاثیرگذارترین افراد مجلس بوده اند.

وی مشکلات محیط زیستی، آب و دانشگاه ها را مورد توجه قرار داد و افزود: با تغییراتی که در فضای دانشگاه ها اتفاق افتاده اگر می خواهیم شور و نشاط در جامعه بالا برود یکی از عوامل موثر نمایندگان مجلس هستند.

س:مشارکت سیاسی در انتخابات چه دستاوردهایی برای جامعه و قشر دانشگاهی دارد؟

فعال سیاسی دانشجویی اصلاح طلب گفت: به مردم حق می دهم دلخور باشند و بخواند پای صندوق های رای نیایند اما جایگزینی غیر از صندوق های رای نداریم.

جایگزینی جز صندوق های رای نداریم، نگذاریم از دست برود

وی ادامه داد: نمی شود گفت مردم وظیفه دارند پای صندوق های رای بیایید، زیرا مردم عصبانی هستند اما در عین حال مردم بسیار نجیبی هستند و همیشه در لحظه آخر در صحنه های دفاع از نظام اسلامی و این آب و خاک حضور پیدا کردند.

نمی شود گفت مردم وظیفه دارند پای صندوق های رای بیایید، زیرا مردم عصبانی هستند اما در عین حال مردم بسیار نجیبی هستند و همیشه در لحظه آخر در صحنه های دفاع از نظام اسلامی و این آب و خاک حضور پیدا کردند.

زندی با تاکید بر اینکه آلترناتیوی (جایگزین) جز صندوق های رای وجود ندارد گفت: تندروهای داخلی و دشمنان خارجی درصدد این هستند صندوق رای وجود نداشته باشد اما در کنار آن تکثر آرا یک کشور را به سمت پیشرفت می رود و هیچ زمانی یکدست بودن موفق نشده است.

وی تاکید کرد: دست مردم را می بوسم و خواهش می کنم با همه دلخوری ها و ناراحتی هایی که دارند پای صندوق های رای بیایند و نگذارند این آلترناتیو از دست برود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha